• Anonym

Förhöjda levervärden. Rädd!

Fick ett brev från läkaren idag om att jag har lite för höga levervärden. Det var rutiinprover som togs tre månader efter min galloperation. Men mina värden hade ökat lite istället för att gå ner...

Nu är jag livrädd och läkaren är inte där förrän på måndag.

Vad kan sånt här bero på? Någon som vet om det måste vara något farligt? Jag är inte ute efter diagnoser, naturligtvis, men kanske att någon vet mer om sånt här än jag gör.

Jag är inte gravid och är i princip nykterist.

• Svar på tråden Förhöjda levervärden. Rädd!
  • Lilla Linnéa

Min sambo fick reda på att hans levervärden var en aning för höga så han skulle blli blodgivare. Det är ju lite läskigt när det gäller levern och man tänker ju alltid det värsta..

Han fick ta prover för att se efter vilka enzymer som var förhöjda. Han fick även göra ett ultraljud på magen.
    De fann inga fel och man kan naturligt ha förhöjda värden utan att ngt är fel. Har man problem med gallan kan värderna bli höga. Det finns massor med olika orsaker. Hoppas du får tag på din läkare så att du får ett svar.

• Anonym

Nej, jag äter inga mediciner alls. Förutom vanliga panodil men det var ett par veckor innan provtagningen.

• Aaliyah

Mina levervärden är också förhöjda och ett ultraljud visade ingenting farligt.

• Lilla Linnéa

DÅ han skulle bli blodgivare ska det stå *S*

• ElChiquito

Det tar tid för kroppen att återhämta sig efter en gall-operation. Jag var sjuk i nästan 2 år efter min gall-op. Jag hade även anfall. Nu mår jag bättre!! Men faktum var att jag var sjukare efter operationen än innan och då var jag krasslig redan innan ... Det var hemskt!!!

Att levervärdena är lite höga kanske inte är undra på eftersom du nyligen opereat dig. Glöm inte att gallan faktiskt är ett organ som man tar bort från kroppen och det tar tid för kroppen att ställa in sig på att ett organ saknas, levern måste ju jobba lite extra nu för att ersätta gallblåsans funktioner ... Tänk också på att stenarna kan ha orsakat "repor" i dina gallvägar och det kan ta tid att läka. Allt det här påverkar dina levervärden ... m.m. m.m. m.m.

Hur mådde du innan operationen? Det påverkar också hur din lever mår nu ...

Hur mår du annars? Har du besvär? Har du ont?

Vad sa doktorn om dina värden??

Försök att inte oroa dig!!

• Anonym

Tack för lugnande svar!

ElChiquito: oj vad jobbigt du haft det. Jag var också rejält dålig innan men känner nästan ingen smärta alls längre. Fast jag är väldigt trött och matt. Det var bara en sten, fast en stoor, som satte igen gallgången så jag fick gallblåseinflammationer.

Har inte pratat med läkaren alls utan bara fått brev men det verkar som om alla levervärden hade gått upp men att testet av vita blodkroppar hade gått ned.

• ElChiquito

Vad skönt att du mår bra efter operationen!!

Som sagt tänk på att din lever jobbar extra nu för att ersätta gallblåsans funktioner så de förhöjda levervärdena kanske är helt normalt.

Prata med doktorn för att få en förklaring, men jag tror att om det hade det varit farligt så hade du nog inte bara fått ett brev på posten, eller hur??

Om du var extra dålig innan operationen så kan det ta tid att bli bättre, det kan faktiskt ta upp till ett år innan man är helt återställd från en operation ... även om det bara är en titthålsoperation ...

Dessutom så försvinner inte en långvarig infektion bara över en natt ... Hela kroppen har ju varit i obalans pga infektionen/erna i din gallblåsa, och nu ska kroppen läka, och det tar tid ibland ... det är därför du är extra trött nu. Men att testet av vita blodkroppar hade gått ned är ju positivt, det betyder ju att kroppen är på rätt väg.

Jag går fortfarande på läkarkontroller pga min galla (3 år efter). Jag hoppas att mitt nästa besök i augusti är det sista för nu mår jag bra och kan äta (nästan) normalt igen ... i alla fall tillräckligt normalt för att gå upp i vikt!

• Anonym

Pratade med en sköterska idag som sa att det stod i min journal att jag skulle bli uppringd av läkare. Men ingen hör av sig fast det hade stått inom ett par dagar.

Usch, nu går jag och föreställer mig allt det värsta

Svar på tråden Förhöjda levervärden. Rädd!