• cafu

Sockerfri frukostmat?

Hej!

Är diabetiker och försöker utesluta socker och andra snabba kolhydrater ur maten enligt bl a stenåldersmetoden, GI m.m. men har problem med frukosten. Är inte sugen på ägg, omelett, grönsaker, kött, fisk m.m. Gröt är faktiskt inte heller så bra ur kolhydratsynpunkt. Har tidigare ätit naturell lättyoughurt med frukt och flingor med hög fiber- och låg sockerhalt men det känns inte helt bra det är ju mjölksocker i youghurten t ex). Har testat fruktsallad med keso vilket funkade bra men skulle vilja ha något att variera med, tips?

• Svar på tråden Sockerfri frukostmat?
  • tuvali

grovbröd med keso och krasse är mums

havregrynsgröt med äppelbitar.

• JsN

Först en fråga: Fruktsocker OK men inte mjölksocker? (Eftersom du inte vill äta yougurt, men gärna äter fruktsallad med keso)

Mitt tips är weetabix med antingen mjölk eller naturell yougurt, gärna kompletterat med lite linfrön och kanske lite hackade nötter för variation. Alternativt grov gröt av något slag.

• Isolde

Gröt på fiberberikad havregryn då? Ev. hög GI (är det det?) kompenseras av att det är väldigt mättande. Och så skär man ner lite frukt ovanpå och häller på bara en skvätt mjölk för smakens skull. Kanel brukar jag ha på, då glömmer man att det inte är så sött.

• Poena

Kan du äta fil? Jag brukar äta naturell fil, med branflakes eller branmüssli. Där kan man också ha i nötter, några russin eller skiva ner frukt om man vill.

• Emma2005

en bra frukost enligt GI är..

naturell lättyoughurt med linfrön ocg solrosfrön i...gott gott...vi alla på jobbet är helt beroende av det....

• Frippa

Oj, jätte svårt, har ingen koll på GI eller så.

Min kollega äter enligt GI, ingen potatis, inget ris, ingen pasta!
    Men du har då en sak till att tänka på...Socker i alla dess former...

Det finns ju massor utav gott hårt bröd, kanske med en bit skinka, tomat och svart peppar. Sen en kopp kaffe med mjölk! Gott, tycker i alla fall jag!

Hoppas att du hittar olika varianter som passar just dig!

• mosterYster

Mitt råd - skippa vanligt socker och druvsocker. Mjölksocker och fruktsocker påverkar inte alls blodsockret på samma sätt. Gröt är OK ur GI-synpunkt, ju fiberrikare dess bättre. Så: gröt med frukt, osötad fil/yoghurt med osötade, fiberrika flingor/müsli, grovt bröd med köttpålägg och grönsaker osv borde funka bra.

• ickelpicka

... en proteindrink och två koffeintabletter.

Funkar ypperligt om man har bråttom eller dålig frukostlust.

Svar på tråden Sockerfri frukostmat?