• Nirnaeth

Mjölkfri och sockerfri tårta

Om två månader fyller min son 1 år, och det blir kalas för hela släkten.
    jag har tänkt baka egna tårtor, och vill gärna att min son ska kunna vara med och äta. Alltså ska den inte innehålla socker.
    hans jämngamla kusin kommer också, och hon tål inte mjölk/grädde så tårtan ska inte innehålla någon grädde heller.

Är det någon som har bra tips på hur man gör en god och nyttig prinsesstårta utan socker och grädde?

• Svar på tråden Mjölkfri och sockerfri tårta
  • Nirnaeth

Äh solsting..

Det finns ju laktosfri grädde, och fyllningen gör man väl enklast av mosad banan och mosade jordgubbar eller annat gott.

• Flutterby

Fast då måste du vara säker på att kusinen tål mjölkprotein, för laktosfri mjölk/grädde innehåller mjölkprotein. Laktosintolerans o mjölkallergi är olika saker!

• Angel eyes

Fast du, om kusinen har mjölkallergi, så hjälper det inte med laktosfritt, eftersom det är MJÖLKPROTEINET man då inte tål. Min son är mjölkallergiker, och jag vet att många har den missuppfattningen, att det är samma sak som laktosintolerans. Men det är det alltså INTE!

Det finns sojagrädde (men man ska vara försiktig med att introducera soja för tidigt). Oatly har någon vaniljsås baserad på havre tror jag.

Min son fyller också år snart, och jag har tänkt göra en chokladkaka (med mjölkfritt margarin) och kanske ha sådan där mjölkfri vaniljsås till.

Lycka till!

• Nirnaeth

Ajdå, då var det inte så enkelt som jag trodde då. Får prata med min bror för säkerhetsskull, så hon slipper få magknip.

Dom vet inte än om det är laktos eller mjölk, eller om det är "nybörjar-effekt". Men dom gånger hon fått smaka gräddtårta, eller annat med mycket mjölk eller grädde i, så har hon varit vaken hela natten och bara gallskrikit efteråt.

Tack så mycket för era svar!

Svar på tråden Mjölkfri och sockerfri tårta