• CeciliaBa

Äldsta katten gillar inte kattungen...suck...

Vad ska vi göra. Det verkar som om vår äldsta (6 år) katt inte gillar vår nya siameskattunge nåt vidare. Han fräser åt henne och slår med tassen...dock utan klor. Han gör det mest om vi är i närheten...annars kan de leka och jaga varandra (han mest henne) och verkar busa på ett lekfullt sätt. Han har t.o.m. tvättat henne en gång! Men nu när det har gått snart 2 veckor sedan kattungen flyttat in så tycker jag inte att det blir bättre...det är samma hela tiden. Hur lång tid ska man ge? Blir så ledsen! De kan stå och äta/dricka vatten tillsammans i vardera skål utan att äldsta katten blir sur. Råd och tips?

• Svar på tråden Äldsta katten gillar inte kattungen...suck...
  • vadskajaghetadå

äh det där går ju finfint!!!!

har de lekt & tvättat så är de inga problem..de blir bästisar snart...

jag tog min katt tilll 2 honor..den ene tvättade honom (min hane) men den andre slog o fräst jämt på han..dom skulle aldrig gjort som era gjorde....

• Lenagbg

så var mina katter... eller den äldsta slog henne i ett år men sen så växte kattungen upp och blev tuffare

Om du kan stå ut med lite bråk så blir det bättre med tiden..

• vadskajaghetadå

han känner en rival..kanske en jobbig liten typ som har kommit...tycker han..han är nog mera less än arg tror jag

• CeciliaBa

Ja, jag tycker så synd om båda katterna...Pelle (den äldsta) är ju van att få full uppmärksamhet och älskade att gosa med oss. Nu när Inez (kattungen) är här så tar ju hon våra "knäplatser" med en gång! Försöker man få Pelle till att sitta i knät så blir han bara tvär numera. Men det har ju gått så kort tid...man får hoppas att de blir riktiga vänner till slut. Inez är ju en siames så hon kommer nog att sätta honom på plats till slut! Jag har bilder på båda i mitt galleri om ni vill se!

• Sassafrass

Er äldsta katt kanske jobbar på att uppfostra kattungen. Det gjorde min katt när vi skaffade kattunge. Det kan ju också vara så att han blir lite extra svartsjuk just när ni är i närheten.

• turia

Så var det för mig ett tag oxå när jag skaffade kattunge men tillslut så ble den nya accepterad. Och den äldre nästan uppfostrade honom istället.. De leker o tvättar varann. Fast det e klart ibland blir även de osams- den yngre vill leka mkt oftare än gammkatta ( 7år) så då blir det ett himla liv. Men de löser det själva.

• Meli

Jag tycker det låter som det går jättebra, de leker tillsammans och kan äta tillsammans, alltså är de vänner. Den stora katten måste ibland sätta den lilla på plats, eftesom de flesta rangordnar sig, så vill han föräkra sig om högsta rangen, eftersom han är äldst och har bott där längst. Det är normalt, så låt det vara.

Kram

• Soulbaby

Dom gillar ju visst varandra! I alla relationer, såväl mellan katter som mellan människor uppstår det ju ibland fnurror på tråden som måste rätas ut, inget fel med det om man kan leka och gosa mellan fnurrorna. Ta det lugnt bara.

• Kajsan

Meli har rätt!
    Det verkar ju gå bra!
    men glöm inte den stora katten nu bara, se till att han får uppmärksamhet och blir kelad med, annars kan han ju med all rätt bli lite tjurig

• CeciliaBa

Tack alla för tips och råd!! Nu kom husse hem och katterna kivas om uppmärksamheten...hihi

Svar på tråden Äldsta katten gillar inte kattungen...suck...