• wozzgirl

Vad är "storkbett"

Jag har hört talas om storkbett, att det ska vara nå röda märken som de har som nyfödda.. men var? Å hur röda?

Min kille har en röd fläck (som en tumnagel typ) i nacken.. den har funnits där hela tiden o han är 3 mån nu.. när försvinner de?

• Svar på tråden Vad är "storkbett"
  • Vågen

Tror de försvinner efter ngr år. Har han ett mellan ögonen som kanske bara syns när han blir arg ock skriker? det är också ett storkbett.

• wozzgirl

Ja, han har faktiskt ett par röda fläckar i pannan mellan ögonen, men de syns inte lika mkt och som du sa.. oftast bara när han är arg..

• Vågen

Isaks i pannan syns också bara när han blir arg. De där bak i nacken syns däremot nästan jämt. Han har så mycket hår så man får leta lite dock. En BVC-sköterska sa att de försvinner efter ngr år, min syrra sa att det kan ta upp till 4-5 år innan de är helt borta!

• Hushi

Vår tjej har fått storkbett på alla klassiska storkställen...
    Mellan ögonbrynen i pannan, på ögonlocken, mitt på huvudet och bak i nacken....
    Men hon är väldigt söt....Min man och min svärmor har på samma sätt och det syns fortfarande på dem. Men svagt. och mest när det är vinter.
    På de flesta försvinner det som sagt efter nåt år.

• Petra Pontus mamma

Imin släkt har vi rejält med storkbett. Pontus har ett i pannan, mellan ögonbrynen ungefär, som nu när han är ett år börjar ljusna. Men när han bajsar eller är ilsken syns det, och det gjorde det även på mig i flera år.

Han har även ett stort i nacken, under håret. Det har även min farmor, pappa och jag, och alla vi har våra kvar. De syns om man tittar efter, men inte annars. Det i nacken försvinner inte alltid, men alltid det i pannan.

• Mirris

Min son har ett "smultronmärke" mitt på lilla snoppen!! Ett stort o rejält!
    Alldeles kanonrött.. skitsött.. nu..

Fattade som att storkbett är det man kan få i nacken (som om storken kom med en) Eller det kanske gäller hela "övre regionen"

Smultronmärken är kanske det som uppträder i dom "nedre regionen"

Dom bleknar oftast bort..

Ha de

• AnnaLina

Jag har storkbett i nacken, det är lite rött, inte mkt. Men det finns kvar fastän jag nu är 30.

• JennieA

"Smultronmärke" kallas de märken som är röda men sticker upp lite grann, jag hade själv två såna, ett mitt uppe på huvudet, och ett på sidan av huvudet. Växte bort efter ett par år, men nu har jag istället två knappt kännbara gropar där märkena satt.
    Dessa märken är ärftliga, men min dotter fick inget, däremot har hon ett stor storkbett i nacken.

• Katrin

min son är också född med storkbett.. (han e 13dagar nu) har både i nacke, huvud o panna..
    är de nån som vet hur vanligt/ovanligt de är?
    mvh Katrin

• Kayia

=) alla säger att de ska försvinna men alla mina fyra barn har storkbett i nacken och den äldsta är nu snart elva år=)
    jag har ett i nacken och det hade även min första barna fader*asg* men inte min darling som jag bor med nu

• Eldna

Någon som vet varför dom uppkommer?

• Katrin

Eldna> ingen aning. vet bara att min syster har/har haft och min pojkväns syster har.. dom trodde de va därför lilleman fått de också

• Xerxez

Storkbett visar sig genom rödvioletta märken på pannan, på ögonlocken och i nacken hos många nyfödda barn. De brukar framträda ännu tydligare vid skrik.

Storkbetten består av en ansamling av små ytliga blodkärl som ( till skillnad från smultronmärken) inte är upphöjda över hudytan. Storkbetten försvinner spontant under de första levnadsåren.

I nacken kan de dock finnas kvar under flera år eller till och med bestå. Det kräver ingen behandling.

• onka

Min dotters storkbett i ansiktet syns fortfarande när hon är ledsen eller trött. Över ögat är det lite kvar som syns om man vet om det. I nacken ser det lika ut som när hon föddes lika gör hennes morbror och mormors.
    Kanske ska tillägga att hon är 8 år nu.

Svar på tråden Vad är "storkbett"