• kornelia

Vita byxor på bröllop, smakråd efterlyses!

Hej, ska på bröllop ihelgen o har köpt ett par vita finbyxor , rött linne, halsband i guldfärg (stora pärlor)..Fasen u börjar jag tveka , hade klänning/kjol varit finare va tycker du?

• Svar på tråden Vita byxor på bröllop, smakråd efterlyses!
  • Trinity78

Det beror ju helt på vad det är för klädkod. Vad står det i inbjudan?

Reality is a bore
  • RosaMonster

det sägs att man inte ska ha rött på sig på bröllop,det betyder att man har haft ngt ihop med brudgummen....

• kornelia

Klädkoden är valfri...Så byxor borde va ok men det är mer...ÄR det snygagre än klänning...lr vinner en riktigt fin somamrklänning

• kornelia

Oj då, jaha men där e jag oskyldig så det struntar jag i

• Lola Jämtland

Kommer bruden att vara klädd i vitt så skulle jag undvika vita plagg....

• Tesie

Det sägs att man ska ej klä sig i vitt, det är brudens färg!

• kornelia

Just vitt ska man inte ha för att det kan konkurrera med bruden..Men ett par brallor konkurrerar ju inte med en brudklänning

• Duckan74

Jo, vitt ska ju alltid undvikas, om det inte bara är inslag av vitt, men om det är valfri klädsel så är det nog okej. Låter som en fin outfit.

• Lum

Fast som jag har förstatt det är det bara helvit utstyrsel man ska undvika.

• Henax

Om klädseln är valfri så tycker jag absolut att du köra på dina byxor och linne! Glad  Klänning är förvisso också fint men... man är finast i det man trivs i! Så gillar du byxorna så ta dem!

Helvit klädsel kanske jag också skulle opponera mig mot, men ett par vita byxor kan väl knappast konkurera ut brudens klänning?! Fundersam

• Trinity78

Står det att klädseln är valfri eller står det ingenting? Står det ingenting är det egentligen Frack / Högtidsdräkt som gäller men det misstänker jag att brudparet inte menar.

Vad gäller vitt så är det okej med ett enstaka plagg så länge man inte har helvitt. Kvinnor ska undvika djupa urringningar och bara axlar (åtminstonde i kyrkan). Om man har en axelbandslös klänning kan man t.ex. använda en schal eller tunn kavaj.

Reality is a bore
  • Henax

Apropå röda kläder...
    Förra sommaren var jag tillsammans med mina föräldrar på ett bröllop. Jag hade röd klänning, mamma hade röd klänning och pappa hade röd kavaj?! Gulp, vilken tur att bruden inte kände till det där om att rödklädda gäster haft ihop det med brudgummen!Flört

• oOoJOYoOo

Oj det finns så många regler..

Ska på bröllop på Lördad det står ingen klädkod på kortet.

Har köpt linnebyxor och tillhörande kavaj....med en färgglad top till under...

Har också tänkt på det här med byxor...? Är det mindre bra kanske. jag är dessutom gravid i v.27 så är inte så lätt att finna kläder bara så....

• Rusty

Det går alldeles utmärkt att ha vita kläder, röda kläder och svarta kläder på bröllop. Den enda färg som "betyder" något är svart, om man har helsvart. Det är sorgklädlsel och det skall man inte ha på bröllop. Man skall heller inte ha helvitt för det är brudens "privilegium". Men om det vita eller svarta är blandat med en stark färg så går det alldeles alldeles utmärkt. Och det där med rött och brudgummen är naturligtvis bara trams.

Byxor och kjol går precis lika bra så länge de är på "rätt nivå" (d v s festkläder och inte vardagskläder). Enda undantaget är om det är Högtidsdräkt (frack) då måste damer ha klänning. Men på alla andra nivåer är det bara en smaksak. Jag tycker att det låter snyggt och somrigt med vita byxor och röd topp!

• Duckan74

Inget fel med att ha byxor på bröllop!

• kornelia

Tack för alla tips , råd & tankar...
    Hade nog gett mej ut på en shoppingrunda om det hade varit lite svalare väder...Nu vill man ju ut på stranden!!
    Så byxor får duga, de är glansiga & sitter perfekt så det blir nog kalasbra!

Kram

Svar på tråden Vita byxor på bröllop, smakråd efterlyses!