• Eliin

Ska ALDRIG MER gå på folktandvården

För 4 år sedan gick jag hos folktandvården innan man fick börja betala. Helt plötsligt för ett tag sedan dimper en kallelse ner i min brevlåda för en undersökning. Lägger den på tryggt förvar för att inte glömma avboka. Eftersom jag är gravid kan de inte ta röntgenplåtar m.m. så jag tycker det är onödigt att gå dit om de inte ska göra en fullständig undersökning.

I förra veckan ringde det hem till mina föräldrar när jag va där. Det va då från folktandvården och SJÄLVKLART hade jag glömt avboka min tid. Jag ber om ursäkt för jag glömt tiden och kvinnan säger till mig att det kostar 150 kr för utebliven tid.. Jag ber henne skicka en räkning och säger att hon inte behöver boka in en ny tid eftersom jag går hos privat tandläkare.

I dag dimper en räkning ner i brevlådan på 503 KRONOR!!!
    Gissa om jag blev helgalen och ringde folktandvården och frågade hur fasen jag kunde få en så hög räkning när kvinnan hade uppgett 150 kr för mig. Då svarar kvinnan att det är skillnad om man är vuxen för då får man betala för hela undersökningen.

Jag berättar för henne att jag är gravid och skulle avboka tiden därför och eftersom de inte kan röntga m.m. och då började min dotter på ett år skrika. Då svarar kvinnan nochigt; ja jag hör att du fått din bebis nu! Då säger jag; NEJ det är min dotter på ett år. Jag är gravid igen och ska ha i december. Till svar får jag från kvinnan; OJ DÅ.

Förklarade även att jag inte hade bett om att bli kallad och att jag tyckte det va skillnad om jag hade bokat tiden själv, men nehe det höll hon inte med om.

Så samtalet avslutas med att kvinnan säger att hon kan inget göra utan jag måste helt enkelt betala räkningen. DÅ blir jag så förbannad så jag bara kastar på luren.

Känner mig så jäkla dåligt bemött och går man hos privat och missar så behöver man inte betala såna summor.

SItter och storlipar. Graviditetshormonerna är verkligen på topp. 

Sätter aldrig min fot mer på folktandvården!!!

• Svar på tråden Ska ALDRIG MER gå på folktandvården
  • Duckan74

Tror i och för sig att du hade fått betala för utebliven tid även privat. Det är ju surt att de skickar kallelse om du inte längre går på Ftv. Hur länge sen var det du slutade med det? Varför sa hon 150 Kunde ju se på ditt personnummer att du är vuxen. Tråkigt!!!

• snorvan

FY SÅ DÅLIGT!!! Jag förstår verkligen din ilska...Jag kan förstå att man får betala 150 kr för att man missar att avboka tiden, det är ju en human summa. Men att betala för hela undersökningen, nej jag förstår helt och hållet att du blir arg...det skulle jag också blivit, och jag är inte gravid

Jag går också hellre privat än till folktandvården!

• Duckan74

150 kr, inget annat menade jag.

• Pockadockan

Men har inte din privattandläkare skickat papper till ftv om att du går privat istället?

• Thaleia

Fast som  Duckan skrev...det hade varit samma sak om du inte avbokat tiden hon en privat tandläkare också!

• Eliin

Fröken W: nopp... det har de inte..

Duckan74: privat handlar det om 150 kr MAX... de brukar annars bara ringa så får man en ny tid. De är lite sjysstare.. Men det känns ju kul att behöva betala för en 30 min undersökning=(

ja exakt.. och jag tycker att har man sagt fel så får man stå för det och inte ändra det på räkningen.

• HumDis

Fast man KAN faktiskt gå till tandläkaren och t o m röntga tänderna. Det rekommenderas faktiskt att man gör ett tandläkarbesök under graviditeten.

Sen är det naturligtvis aldrig speciellt kul att åka på en räkning för något man inte utnyttjat...

/ HumDis
  • Bisquit

Jag tycker det är skitdumt...

Tänk om man skulle göra så? Starta ett företag, skicka ut en massa lappar till vem som helst att nu har jag bokat in dig på ett möte, vänligen kom då och då..

Kan tänka mig att hälften glömmer bort eller skiter i det. Och då är det bara att inkassera pengarna.. Klirr klirr i kassan..

Tänk om posten tappar bort kallelsen då? Ska man fortfarande betala då?

Borde fan vara olagligt....

• Eliin

HUmdis: MIn privata tandläkare rekomenderade INTE mig att gå på besök om jag inte hade tandvärk. Visst man KAN röntgas. De har speciella dräkter, men är det inte helt nödvändigt eller ett måste dvs. tandvärk så sa hon att man hellre ska vänta tills efter förlossningen.

• Pockadockan
    Eliin skrev 2006-07-05 10:24:20 följande:
    Fröken W: nopp... det har de inte.. Duckan74: privat handlar det om 150 kr MAX... de brukar annars bara ringa så får man en ny tid. De är lite sjysstare.. Men det känns ju kul att behöva betala för en 30 min undersökning=(ja exakt.. och jag tycker att har man sagt fel så får man stå för det och inte ändra det på räkningen.
    Vad konstigt att dom inte har gjort det. Det gjorde min tdl iaf. Jag trodde alla gjorde det...
  • Eliin

FrökenW: det gör de nog om man gått där innan.. men jag tillhörde den folktandvården innan jag fick börja betala eftersom vi bodde precis där.. Nu tillhör jag inte ens den tandläkaren längre utan vi har en folktandvård här där jag bor som jag i såfall tillhör...

men men.. det är väl bara att betala och se glad ut... USCH

• Duckan74

150 :- hade varit en human summa, ja! Betala för hela undersökningen suger

• Pockadockan
    Eliin skrev 2006-07-05 10:39:10 följande:
    FrökenW: det gör de nog om man gått där innan.. men jag tillhörde den folktandvården innan jag fick börja betala eftersom vi bodde precis där.. Nu tillhör jag inte ens den tandläkaren längre utan vi har en folktandvård här där jag bor som jag i såfall tillhör...men men.. det är väl bara att betala och se glad ut... USCH
    jag gick också på ftv innan jag började betala. sen bytte jag och går nu hos min pappas fru som är privattandläkare. Hon skickade in några ppper till ftv om tandläkarbyte åt mig.

Ja tyvärr får du nog betala och se glad ut bara Fundersam
  • Sarge

Om man inte bett om att få tiden överhuvudtaget så tycker jag att det är fel att dom debitetar.

Tänk om personen ifråga inte är hemma på en lång period, pga utlandsarbete, sitter i finkan, eller vad 17 som helst...ska det då dimpa ner räkningar för att man inte avbokat en tid som man inte ens bokat själv ?

• USK

min sambo har råkat ut för samma
    ringde dit på fm då fick han till svar vår dator funkar ej så vi kan ej kolla när du ska vara här ring i morgon ringde dan efter på fm då säger hon du skulle vatt här i går . hur myckaet ska jag betala fråga han. jag ringer till dig igen. hon ringde fick betala 970 spänn.
    han åkte dit betala bad dom fara. det var första gången han missat så nu blev dom av med honom också

• Mrs Smith

Ring och fråga vad de har för policy om man råkar missa en tid, då har du ju svart på vitt vad som egentligen gäller. nu har du ju fått två bud. Måste säga att jag tycker att det på 150 låter mer logiskt.

Om det är samma tant kan du ju säga att du heter nåt annat och bara vill ställa en generell fråga.

• bigmacoco

Där jag bodde förut (liten ort) ringde de och kallade in en om man inte kommit i tid, och fick de då inte tag på en fick man böta 150 kr.

Min svärfar är tandläkare och han tar INTE betalt för utebliven undersökning, bara en straffavgift för att personen inte kom.

FrökenW:
    När jag började gå hos honom fick jag själv ombesörja flytt av röntgenbilder och journal från min tidigare tandläkare (ringa själv alltså), så det är nog inte rutin att de gör så.

• Pockadockan
    bigmacoco skrev 2006-07-05 12:16:13 följande:
    Där jag bodde förut (liten ort) ringde de och kallade in en om man inte kommit i tid, och fick de då inte tag på en fick man böta 150 kr.Min svärfar är tandläkare och han tar INTE betalt för utebliven undersökning, bara en straffavgift för att personen inte kom. FrökenW:När jag började gå hos honom fick jag själv ombesörja flytt av röntgenbilder och journal från min tidigare tandläkare (ringa själv alltså), så det är nog inte rutin att de gör så.
    aha, okej. Då fixade hon väl det åt mig för att vara snäll då Men hur som helst så är det ju något som den nya tandläkaren bör informera om tycker jag.
Svar på tråden Ska ALDRIG MER gå på folktandvården