• Tant Blå

Vad MÅSTE man ha TVÅ av till tvillingar?

Har en tjej och en kille redan, så kläder och tillbehör till barn finns redan. Men till till min undran; en sak av varje finns ju typ, men vad behöver vi två utav för att hantera tvillingar på ett bra sätt? Tips mottages!

• Svar på tråden Vad MÅSTE man ha TVÅ av till tvillingar?
  • Beckah82

Bilstolar (babyskydd) måste du ha två
    Matstolar men det behövs ju inte från början
    Babysitters kan vara skönt
    Spälsängar om du inte ska ha dem i eran säng, fast från början kan de sova i samma.

Hm...funderar...

hittar inget mer. Men jag har inga tvillingar så jag är kanske fel person att svara.

♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • JewelGirl

Till våra kommande tvillingar så har vi två av bilbarnstolar och babysitters.
    Säng får de dela tills vi ser att det inte fungerar längre pga platsbrist eller om dom stör varandra för mkt.
    Matstolar blir ju två stycken men det blir ju först lite senare som Beckah82 nämnde.
    Bärselar om man vill använda sådana.
    Kläder kan dom ju dela mycket om man inte är petig på rött till flickor o blått till pojkar.
    En extra stor byrå eller annan klädesförvaring kanske kan vara lämpligt.

Är uppe i samma funderingar som du, Tant Blå, men lite har man ju klurat på och börjat införskaffa

Jewel har två pärlor i magen! Är i vecka 19+1
  • Emsingen

Det enda jag kan komma på är det som nämnts.

* bilbarnstolar
    * ev. nappar o flaskor etc om man tänkt använda sig av det
    * amningskudde för tvillingar

Vagn, men det gäller ju även om får ett barn.

Babysitter har jag bara haft en faktiskt.
    Jag hade ett ganska litet barn när tvillingarna kom. Tvillingarna kunde ligga relativt säkert på golvet utan risk att bli översprungna i sitt babygym med bågar över. Det är den sak vi haft mest glädje av tror jag, förutom amningskudden.

Det blir värre med två av allt senare misstänker jag; cyklar etc...

• Johanna 87

två uppsättningar kläder kan ju vara bra.

• Vildrosen1

Jag upprepar väl en hel del men det jag använde mest var:
    * Babysitters! (hade aldrig klarat mig utan detta!)
    * Bilstolar
    * Gåstolar!!!! Otroligt bra!
    * Två spjälsängar
    * Matstolar
    * Babygym
    * Dubbla uppsättningar snuttefiltar eller liknade...
    * Flaskor och nattar i flertal! Napparna bara försvinner när dom börjar krypa och leka lite själva...ha extra hemma! =)

Det kan ju vara bra att ha två av tex läragåbilar och sånna grejer...ser att mina tvillingar bråkar om leksaker redan och dom är bara 10 månader! Hur ska detta sluta....=)

Lycka till! *kram*

• Bobline

Vi hade bara ett babygym o det funkade bra, vi hade dem mitt emot varandra så de kunde leka med samma gym.
    Annars har vi nog inte mkt annorlunda än de andra.
    Babysittern hade vi ej kunnat klara oss utan, den var kanon. De kunde ligga i samma babysitter i början men det var bra att ha 2 st i alla fall.
    Jag tror att det mesta löser sig när ni får tvillingarna. Man ser ganska snart vad man behöver två av o vad man klarar sig med en sak av.
    Lycka till :)

• Havanna

*Bilstolar
    *Matstolar
    *Spjälsängar
    *Babysitters
    *Gåstolar!!! (började med en, trodde det skulle räcka....haha, nää det blev att köpa en till och det har jag inte ångrat en sekund!)

• hedeskoga

Upprepar väl bara vad flera andra tvillingföräldrar skrivit, bilstolar och babysitters. Från början är det väl allt man i stort sett behöver två av. Babysitters (hur skriver man det i plural???) är ju jättebra bärhjälp och vi hade nog inte klarat oss utan. Resten köpte vi efterhand när vi märkte att det behövdes.

• olin

har köppt två paraply vagnar till mina 8 mån tvillingar .. det är otroligt skönt att kunna ta en vagn och gå ut själv en stund,, eller när man är på affären för att handla kläder, funkar dåligt med en stor och klumpig dubbelvagn,,
    fast det kräver ju att man är två.. som drar,,,

• JewelGirl

Olin: Har själv funderat på två sulkys när det blir dags att byta vagn och har sett att det finns en anordning som kan koppla ihop dom båda. Vet inte vilket märke det var på vagnen men det var ett av de vanliga iaf.

Jewel har två pärlor i magen! Är i vecka 19+3
  • Bobline

JewelGirl: vi kollade den anordningen o de rekommenderade den itne i affären, sa att den var ganska bökig + att vagnen blev stor med den kopplingen. Man skruvade ihop vagnen (i alla fall på den de hade) o man var tvungen att skruva isär den med, vilket man var tvungen att göra vid inpackning o dyl. Men de kanske har kommit på en bättre variant nu.

Har oxå enlingsvagnar o det är kanon, man blir så smidig med enlingsvagn istället för den vanliga vagnen.

• JewelGirl

Bobline: Har inte sett den anordningen i verkligheten men tyckte inte det verkar särskilt stabilt. Så antingen är det väl bäst med en tvillingsulky för man kan ju inte alltid vara två stycken. Men man får väl gå och klämma på sulkys när det blir dags precis som med vagnen....

Jewel har två pärlor i magen! Är i vecka 19+3
  • Valencia

Säger som fler andra, bilbarnstolar behövs ju två av och babysittrarna som har varit till väldigt stor nytta för oss.
    Våra tvillingar fick ersättning redan på BB så nappflaskor laddade vi upp med ett stooooort lager.

• Bobline

Jag köpte 2 enlingsvagnar på ullared, de kostade 400 kr st så det var inte s farligt, de är perfekt som sagt när man sticker med en. Vi har åkt mkt till sjukhus med den ena o då har det varit rena lyxen att ha enlingsvagnen. Jag vet ej hur stabil själva grejen är o vet ej vilka vagnar den passar till.

• Skrutteruttan
    Jag tycker att det är kanon med två bärselar, skönt när vi båda är med och man inte vill släpa på vagn. Två babysitters har varit användbart, vi har två hoppgungor också men det är ju knappast nödvändigt Skrattande
    Mamma till William, Tilde, Leon och Li
  • cinderella26

angående kläder så kanske man inte behöver köpa två av varje. om man nu inte vill klä sina barn exakt likadant.. utan mycket kläder istället.. och köpa sånt som matchar.

angående babysittrar, så har vi två stycken. mina bebisar har dock aldrig trivts idom.. fast ja nu börjar dom bli bra då man ska börja med smakisar iallafall..

• tvillingmammizen

Två bilbarnstolar (om ni tänker åka bil)
    Vi hade två babysitter, det var jätte skönt att ha.
    spjälsäng hade vi en till att börja med. Först såv de brevid varandra och sen sov de skavfötters.
    förövrigt är det inte så mkt som du behöver dubbelt av i början.

• Sar

"Ett skötbord där båda får plats."

Det har jag aldrig riktigt förstått. Jag har alltid ett barn i taget på skötbordet, jag vill ju inte gärna släppa taget om ett barn på skötbordet för att lyfta upp det andra. Sedan kan jag ju inte byta på mer än ett barn i taget. Nu som ettåringar skulle det dessutom vara omöjligt att ha två "skruvkorkar" på skötbordet.
    Skamset måste jag erkänna att jag faktiskt haft min fot lite lätt på ena flickans rygg för att hindra henne från att ställa sig (perioden när de just lärt sig stå och föll handlöst) på det kaklade golvet när jag bytte på syrran.....

• stumpisen

det enda jag kan komma på förutom spjälsäng och babyskydd (bilen) där vi verkligen var hjälpta av att ha två av, är babysittarna....dom var verkligen kanon att ha...ang skötbord så har jag istället lagt ut en filt på golvet och bytt på dom....blev en mysstund när dom var mindre och ett "måste" nu när dom är små ålar när man skall byta på dom.

Svar på tråden Vad MÅSTE man ha TVÅ av till tvillingar?