• ceccile

Timanställd på bemanningsföretag = ingen rätt till Akassa ???

Jag har nyligen fått en vistidsanställning som timanställd på ett bemanningsföretag, har man då ingen rätt att stämpla för dom dagarna som man inte arbetar?
    Jag kommer endast arbeta ca 2-3 dagar / vecka och behöver därför stämpla resterande dagar för att kunna överleva...
    någon som är insatt i hur detta fungerar?

• Svar på tråden Timanställd på bemanningsföretag = ingen rätt till Akassa ???
  • mammaNena

jo det måste du kunna göra..

• Ebba72

När det gäller att stämpla och jobba på bemanningsföretag så är reglerna speceilla. Kan mycket väl vara så att du ej får stämpla eftersom du anses vara anställd av bemanningsföretaget och att de förfogar över dina timmar. Ring din a-kassa för att höra dig för vilka regler som gäller innan du tackar ja.

• penapöna

Ring genast o prata med din a-kassa. Jag har lärt mig att akta mig för bemanningsfirmor för att a-kassan strular då.

• littletiger

Nej, om man är anställd av ett bemanningsföretag så får man inte stämpla.
    Men hör med din a-kassa för säkerhetsskull.

• Trikarn

Jag fick veta att man inte har räått till att stämpla när man jobbar för en bemanningsfirma eftersom du har anställning även övriga dagar fast du inte jobbar då...

• Loppan79

Nej, oftast får man inte stämpla när man är anställd på bemanningsföretag. Vissa a-kassor tillåter däremot att man har några (tror upp till tre) uppdrag per år på bemanningsföretag. Ring och kolla med din a-kassa hur de ställer sig till ditt arbete.

• ceccile

ok tack för svaren , när jag ringde och fråga så verkade som att jag ej kunde stämpla så det är nog så.

hapz det va ju roligt, har redan skrivit kontrakt och allt så kan ej dra mig ur heller.. men får väll hoppas man kan få en hyffsad inkomst att överleva på iaf....annars är det kört =/

• Isola C

Jag har hört att det beror på om man står till bemanningsföretagets förfogande hela veckan, då får man inte a-kassa Fundersam

• ceccile

på mitt anställningsavtal står det:
    "visstid"
    och sedan ett datum from __ och tom___ (under 6 månader)

så jag vet inte om jag är till deras förfogande hela veckan...?

• ceccile

Någon annan som jobbat timmar eller deltid på ett bemanningsföretag som har erfarenhet om detta?

• Novus

Och så undrar de varför folk tar akassa istället för att jobba...
    Har hört flera som skyr bemmaningsföretag just pga att ekonomin inte går ihop

• sommartorpet

Du står till deras förfogande hela tiden. Du är inte timanställd utan bara timavlönad och det är stor skillnad. Bemmaningsföretagen måste betala dig för en 75%-ig tjänst oavsett om de har uppdrag eller inte.

• Loppan79

Nä, bemanningsföretaget måste inte alls betala för en 75%-ig tjänst om ts inte är fast anställd på företaget. Även på bemanningsföretag kan man ha deltids- och extraanställda.
    Vad står det mer på ditt kontrakt? Står det provanställning eller något sånt? Har du ett uppdrag på 6 månader? Står det på kontraket hur många dagar per vecka du ska jobba eller typ 60% eller liknande?

Jag tycker att det är helt sjukt att man inte får stämpla när man arbetar deltid på bemanningsföretag. Varför räknas inte det som ett riktigt jobb? Om du har en deltidstjänst så står du ju inte till bemanningsföretagets förfogande hela tiden utan enbart den andel av veckan du är anställd för och därmed är det ju som ett vanligt deltidsjobb! Helt sjukt!

• Lillalillen

Jobbade timmar och deltid i två månader, i väntan på att jag skulle få ett till uppdrag, på Adecco. Fick inte stämpla upp till heltid då. A-kassan anser att man står till bemanningsföretagets förfogande och därför får man inte stämpla.
    Sjuka regler, det är alltså bättre att vara arbetslös än att jobba det man kan få. När det gäller bemanningsföretag alltså.

• Pappa DeNiro

För A-kassan finns det vara två saker att välja på antingen är du arbetslös (100%) eller så är du inte arbetslös.

Synd att systemet inte klarar av dagens samhälle. Visserligen kan jag förstå lite att A-kassan måste ha någon att sätta imot bemanningsförtagen så det inte får göra som det vill, men det tycker jag inte ska drabba oss som vill jobba.

• Loppan79

Pappa DeNiro - man kan väl vara deltidsarbetslös också? Alltså om man har en 50% tjänst så kan man ju få stämpla upp till heltid. Eller har de tagit bort det?

• Ebba72

Loppan79: Jo du kan visst stämpla upp till heltid om du arbetar deltid, dock ej om du är anställd på ett bemanningsföretag.

• ceccile

det står bara så på kontraketet att det är "visstid" , men själva jobbat är väll ett sommarjobb/extrajobb , som jag har förstått det så msåte jag inte stå till deras förfogande och de har heller inget krav på sig att erbjuda mig jobb minst si eller så mycket, utan jag jobbar när de behöver personal och vill eller kan jag inte så finns det många flera timanställda precis som jag....

hoppas verkligen det borde gå att få stämpla de dagar jag är arbetslös, annars är ju hela systemet helt sjukt, kan man ju lika gärna sätta sig i soffan och skita gå och jobba för jag förlorar ju isof bara massa pengar på att jobba.... borde väll varqa tvärom =(

• MammaSanna

Jag har varit anställd förut på ett bemanningsföretag och jobbade visstid, och jag fick då stämpla upp till heltid. Jag är med i Handels a-kassa.

Svar på tråden Timanställd på bemanningsföretag = ingen rätt till Akassa ???