• musan

Vad är det hon har fått på huvudet, vilken salva kan jag använda?

Min dotter är 13 veckor nu snart och hon har fått en slags skorv på huvudet, ser lite mjällaktig ut.
    Hon har haft den några veckor..först trodde jag att huden bara var lite torr, men jag tycker att den har spridit sig en aning nu.

Vad är det för något, det kom ju efter förlossningen.
    Kan jag använda eucerin salva??

• Svar på tråden Vad är det hon har fått på huvudet, vilken salva kan jag använda?
  • 1malle

Skorv tar du bort genom att ta vanlig barnolja på en tvättlapp o tvätta med.
    Sen kan man lite lätt pilla bort det, antingen med fingret (nageln) eller med en fin kamm... men försiktigt....

• Ångest

Ja, skorv fick även min bebis och jag tog, på inrådan av BVC, och smörjde in med barnolja och lät det sitta i några timmar och borstade sedan försiktigt bort det med en mjuk tandborste.

• musan

Tack....jag trodde att skorv var något dem föddes med , därför är jag lite förvånad.

Lite barn olja alltså...

• jojjo113

Nej skorv behöver man inte födas med.. Det kan barn få upp i åldrarna och att någon månads bebis får det är inget konstigt..

Som de andra skrivit så är barnolja jätte bra. Ett tips är att köpa en luskam och sedan kamma bort det med. Skulle det bli jätte mycket finns det en salva på apoteket som är till för det (kommer inte på vad den heter, men fråga på apoteket)

• Lilla Prussiluskan

Jag håller på att ta bort skorven på min 5 månaders just nu!

Använd inte Barnolja utan köp Salsyvase 1% på Apoteket. Jag smörjer in på Lilleman och väntar 4 timmar, kammar sen ur skorven med em luskam. fungerar jättebra!

• Wilmisen

Finns även en salva på apoteket som heter Borago, med den slipper man kamma. Men har de mycket hår blir det lätt kletigt tycker jag.

• ladyS

Det funkar bra med vanligt vaseline.

• 1malle

Salvor med salisyl bör inte smörjas på riktigt små bebisar, de bör vara äldre än 1 månad...

Svar på tråden Vad är det hon har fått på huvudet, vilken salva kan jag använda?