• Einnej

Varning för Biotherm solkräm

Biotherm Contouring gel-cream SPF 10

Semestrade i Turkiet under perioden 2006-04-29 tom. 2006-05-06. Under denna tid använde jag mig utav denna solkräm och fick allvarlig brännskada på bröstet. Har nu fått ett ärr. När solkrämen smörjdes in var det som om den ?levrade? sig och det såg ungefär ut som när man ?flår? bort hud när man bränt sig. På förpackningen står det även att den skall vara ?vattenfast? något som verkade otrovärdigt då den var som bortspolad då man gick ner i vattnet.

Citerat från Biotherm´s informations broschyr;

?En Creme- gelé som bevarar fastheten i huden på din kropp och förstärker den naturliga dränerade processen för att eliminera överflödigt vatten, tack vara kaffein?.

Kunde inte vara ute i solen mer efter att jag bränt mig nåt så fruktansvärt. Smörjde in det värsta med hydrokortison salva som jag köpt på Apoteket i Sverige för att kunna mildra smärtan.

Då jag kom hem till Sverige igen gick jag direkt till NK i Göteborg där jag köpt produkten. Fick mina pengar tillbaks, Maria som kvinnan hette sa till mig att hon skulle ringa upp Biotherm direkt och tala om vad som hänt. Jag visade även henne hur det såg ut när man smörjde in sig med den på min arm, hon trodde att det varit något fel på den. Även hon såg hur skadan såg ut.

Jag gick hem och försökte ta reda på fakta om den på Internet men hittade ingen sida, bestämde mig då för att gå tillbaks till NK igen och be om kontakt person på Biotherm för reklamation direkt till dom. Det visade sig då att Maria, säljaren inte hade ringt upp Biotherm och berättat vad som hänt. Hon ringde då upp Biotherm och bad dom ringa upp mig. Det gick 2 veckor och jag hörde inget ifrån dom, ringde själv upp 2006-05-29 och fick till svars att jag skulle skylla mig själv som bränt mig och att dom verkligen inte rekommenderade någon att använda SPF 10!? Dom tyckte det räckte att jag fått mina pengar tillbaks och visade ingen som helst hänsyn till att jag nu fått ett ärr att leva med resten av livet, utan det fick man alltid enligt dom om man bränt sig? Hon frågade mig vad jag ville egentligen??

Jag tycker det är fruktansvärt elakt minst sagt att inte tro på sina kunder, för det gjorde hon verkligen inte, frågade henne ett fler tal gånger under samtalet om hon trodde att jag ljög för henne. Men hon kunde inte tro att det varit deras produkt som gjort så jag bränt mig. Jag som är utomlands på sol semestrar minst 2 gånger om året vet väl själv hur mycket sol jag klarar av, inte om deras produkt gör det? Min hud klassas som mörk, klarar av sol bra, alltid brun, sällan röd. Har aldrig använt mig utav Biotherm innan detta och kommer verkligen inte göra det igen!

- Vad kan man vända sig för att få hjälp?

• Svar på tråden Varning för Biotherm solkräm
  • tandrollet

Usch och fy för att du inte blev tagen på allvar! Ska verkligen aldrig köpa Biotherms produkter!
    Du borde få ersättning av dem på något sätt! Vet dock inte vart du ska vända dig..

• Mumin

Usch, en sån historia!  Vadå "dom verkligen inte rekommenderade någon att använda SPF 10", varför har de då en sån produkt???

Konsumentverket kan du vända dig till. Har du en konsumenvägledare i kommunen kan du kostnadsfritt be henne om hjälp, hon vet om det är rätt instans.

After all... tomorrow is another day.
  • Einnej

Jag vände mig till konsumentvägledaren i min hemkommun, och hon rekomenderade konsumentverket (produktskyddslagen), och sedan anmälan till läkemedelsverket.

Sagt och gjort, ko hade inte had om sådant fick jag i ett brev utav dom men läkemedelsverket har fortfarande inte hört av sig.

Undra vad man kan göra mer?

• TjorveniSkåne

Om du har något bra foto på brännskadan kan du ju prova att kontakta någon kvällstidning och se om de nappar?

• Einnej

Lite svårt att få en bra bild på ett ärr på bröstet, men tanken om kvällstidning har funnits där.

• soraya

Fast jag som jobbar på en kvällstidning vet inte om det är så mycket till nyhet att skriva om.
    Huden på bröstet är känslig, och SPF 10 är inte mycket att hurra för i länder där solen är stark.... Förstår du vad jag menar?

Däremot borde person Biotherm ha varit trevligare.

Vad är det du vill ha? (Menar inte frågan på ett otrevligt sätt.) Någon slags ersättning för att du fått ett ärr? Hade det varit Amerikas förenta stater hade du väl kunnat stämma dem, men sånt gör vi ju inte här...

Eftersom du redan fått pengarna tillbaka för produkten, har de liksom gjort vad de måste.

Kanske din försäkring har någon klausul om "vanprydande ärr" och att detta kan räknas som en olycka - typ vanlig brännskada.

• Einnej

soraya: Nä precis det är väl ingen direkt nyhet att skriva om, därav varför jag inte tagit någon kontakt med nån kvällstidning. Egentligen så är det väl inget speciellt jag vill ha, men från deras sida så tycker jag det var dåligt, borde fått någonting, som plåster på såren liksom, prov-produkter (kanske visa att visst är våra produkter bra) eller nåt, inga stora grejer, bara en tanke. Som det är nu så orkar man ju knappt bry sig, och det var väl exakt det dom ville... irriterande!

Det där med pengarna tillbaka... det var ju affären jag köpte produkten ur som gav mig, inte Biotherm, så dom har ju inte gjort något.

• Einnej

Det där med SPF 10 kan disskuteras... Brukar man använda SPF och aldrig få bärnnskador annars verkar det ju skumt. Jag brukar använda SPF 5 etc. Varför skulle jag få brännskador?

• Mrs Smith

Hej jag kan verkligen rekommendera dig att ringa Biotherm igen. Alltid när jag reklamerar saker så tar det ett tag innan jag får rätt. Och alltid i början av processen får man prata med någon underhuggare som är tränad på att säga nej till alla sorters anspråk.

Gör så här:

Skriv ner händelsen. Dina solvanor, vilka märken du använt tidigare etc.
    Ta bilder, ännu bättre är det om du har bilder från semestern där brännskadan är synlig.
    Tänk ut vad du vill ha för ersättning.
    Tryck på att du köpte deras produkt för att du hade en bra uppfattning om deras varumärke men att detta nu har raserats i och med den mycket undermåliga produkten och det dåliga bemötandet.
    Ring och prata med dem och maila dem brevet eller posta. Det är bättre att de har en skriftlig reklamation.
    Ge dig inte! D,et finns alltid någon annan du kan prata med alla har en chef. Man kommer inte till chefen direkt, utan man kommer som jag skrev till någon som knappt har några befogenheter överhuvudtaget.
    Hota med allmänna reklamationsnämnden i slutskedet om de ej vill gå med på dina krav.

Det kanske låter jobbig men jag kan lova att det lönar sig i längden. För i denna fråga har du ju rätt!!!!

Lycka till!

Svar på tråden Varning för Biotherm solkräm