Varning för Biotherm solkräm
Biotherm Contouring gel-cream SPF 10
Semestrade i Turkiet under perioden 2006-04-29 tom. 2006-05-06. Under denna tid använde jag mig utav denna solkräm och fick allvarlig brännskada på bröstet. Har nu fått ett ärr. När solkrämen smörjdes in var det som om den ?levrade? sig och det såg ungefär ut som när man ?flår? bort hud när man bränt sig. På förpackningen står det även att den skall vara ?vattenfast? något som verkade otrovärdigt då den var som bortspolad då man gick ner i vattnet.
Citerat från Biotherm´s informations broschyr;
?En Creme- gelé som bevarar fastheten i huden på din kropp och förstärker den naturliga dränerade processen för att eliminera överflödigt vatten, tack vara kaffein?.
Kunde inte vara ute i solen mer efter att jag bränt mig nåt så fruktansvärt. Smörjde in det värsta med hydrokortison salva som jag köpt på Apoteket i Sverige för att kunna mildra smärtan.
Då jag kom hem till Sverige igen gick jag direkt till NK i Göteborg där jag köpt produkten. Fick mina pengar tillbaks, Maria som kvinnan hette sa till mig att hon skulle ringa upp Biotherm direkt och tala om vad som hänt. Jag visade även henne hur det såg ut när man smörjde in sig med den på min arm, hon trodde att det varit något fel på den. Även hon såg hur skadan såg ut.
Jag gick hem och försökte ta reda på fakta om den på Internet men hittade ingen sida, bestämde mig då för att gå tillbaks till NK igen och be om kontakt person på Biotherm för reklamation direkt till dom. Det visade sig då att Maria, säljaren inte hade ringt upp Biotherm och berättat vad som hänt. Hon ringde då upp Biotherm och bad dom ringa upp mig. Det gick 2 veckor och jag hörde inget ifrån dom, ringde själv upp 2006-05-29 och fick till svars att jag skulle skylla mig själv som bränt mig och att dom verkligen inte rekommenderade någon att använda SPF 10!? Dom tyckte det räckte att jag fått mina pengar tillbaks och visade ingen som helst hänsyn till att jag nu fått ett ärr att leva med resten av livet, utan det fick man alltid enligt dom om man bränt sig? Hon frågade mig vad jag ville egentligen??
Jag tycker det är fruktansvärt elakt minst sagt att inte tro på sina kunder, för det gjorde hon verkligen inte, frågade henne ett fler tal gånger under samtalet om hon trodde att jag ljög för henne. Men hon kunde inte tro att det varit deras produkt som gjort så jag bränt mig. Jag som är utomlands på sol semestrar minst 2 gånger om året vet väl själv hur mycket sol jag klarar av, inte om deras produkt gör det? Min hud klassas som mörk, klarar av sol bra, alltid brun, sällan röd. Har aldrig använt mig utav Biotherm innan detta och kommer verkligen inte göra det igen!