• Mumsen

Hur skriver man 1000 Kronor....?

Hej, hur skriver man 1000 kronor?

Etttusenkronor, med tre t irad(ser konstigt ut)?

Eller skriver man *ett tusenkronor*?

Eller bara *tusenkronor*?

• Svar på tråden Hur skriver man 1000 Kronor....?
  • theo05

ettusen kronor. så skriver iallafall jag..

• mina barn

SKa man skriva ihop det så är det i alla fall två stycken t som gäller.

• MariaKsk88

Jag skulle också skriva ettusen kronor. Man kan inte ha tre t:n i rad, det blir automatiskt två då.

• vadskajaghetadå

jag ahr hört att över typ 10 ska man skriva siffror, det var nån som sa det

men under tio skriver man ett, två, tre osv

eller om det var 100

• adrenalin

ettusen är det korrekta tror jag. i sverige skriver man , såvitt jag vet, aldrig tre konsonanter efter varann

• Thursday

Fram till tretton skriver man med bokstäver, men 14 och däröver med siffror. Men man kan ju vilja förtydliga och skriva belopp med bokstäver också.

adrenalin - tre likadana konsonanter skriver man inte i rad, men tre olika händer ju ofta.

• vadskajaghetadå

idis okej var det så?

• adrenalin

idispidis
    trodde det var uppenbart att ja mena så

sen har jag hört att det är upp till 10.. så det är nog upp till ens egen smak!

• Mumsen

Jag var på banken för att ta ut pengar och på lappen man fyller i ska man skriva ut summan med bokstäver och siffror.

Tack för era svar

• pissypopi

jag skriver alltid ett tusenkronor

Snart fru Åhlefors
  • adrenalin

jag förstod att det var det

tror inte det är så ofta man måste skriva 1000 annars.. typ "jag har bjudit in ettusen människor till min födelsedag"

• Thursday

Självklart handlar det alltid om personlig smak hur man skriver Enligt Svenska skrivregler övergår man till att skriva med bokstäver någon gång mellan 12 och 20. Jag har alltid fått lära mig just skillnaden vid 13.

• Trinity78

Man ska aldrig skriva tre likadana konsonanter i rad. En faller bort automatiskt då som i t.ex. mattvätt eller sillåda.

Reality is a bore
Svar på tråden Hur skriver man 1000 Kronor....?