Aj Aj .. solBRÄND!!!=( *hjälp*
AJ AJ!!! jag har bränt mig hela baksidan o ena låret =(duschat i kallt vatten en halv timma. en hel del kylbalsam men ingenting hjälper=(
åhh så dumt d kan bli... kan knappt röra mig ..=(
Jadu! här får du lite medlidande från en till som är röd som en paprika!! det enda man kan göra är väl att tänka att imorgon är det bättre
Håll dig inne imorn, om du kan..
Håll dig inne imorn, om du kan..
Kortisionsalva
Jag brände mig och fick klåda.
Då köpte min tjej Hydrokortioson salva från apoteket till mig och det hjälpte på typ 20 min
skiva tomater och lägg på...helst kalla som ni haft i kylen. Hjälper att kyla ner och ge vätska till det brännskadade..vilket det är ju..1:a gradens om ni inte har blåsor. Stackarna, alla har vi bränt oss mer än en gång...Skickar en fjäderlätt kram till er!
Stackars dig...
Yogurt eller aloe vera-gelé brukar jag ta till.
När jag kom hem från jobbet med klådan så duschade jag först iskallt, sedan så la jag mig i ett varmt bad i typ 30-40 min, sedan så kom tjejen hem med salvan så jag smorde mig, men badet hjälpte väldigt bra, kände ingeting där jag låg i vattnet..
Enligt denna hemsida kunde man göra såhär. www.shenet.se/recept/solsveda.html
2) Lindrande vätskor
Vid solsveda och lättare brännskador är lindring och svalka vad man mest vill ha och behöver. Till baddning:
? Svalkande och lindrande vätskor
Framför allt aloesaft , honung (båda kan användas outspädda direkt på huden), gurksaft, kallt starkt te (båda sammandragande och mycket svalkande). Sura vätskor som yoghurt, filmjölk (klassiska svalkande medel på solsveda, förbluffande lindrande), citronsaft, äppelcidervinäger, utspädd ättika (upp till 35 % på första gradens brännskador) eller någon toalettättika.
? Svalkande vattenlösningar
Borax, citronsyra, glycerin, garvsyra, kamfer - gamla huskurer allihop. Modernare huskur: C-vitamin.
Prova Yoghurt att smörja med som svalkar och kyler. Drick mycket kanske lite extra salt på maten för att få i dig saltet du förlorar.
Hydrokortison enl Apoteket.se.
Lycka till!
Säger bara en sak
OLIVOLJA!!!!!!!!
Smörj med det,,ikväll innan du lägger dig...
Olivoljan har en läkande effekt..Vilket turiste smörjer med då dom är utomlands..Då vi var i Grekland så brände 3st utavoss med regäla blåsor som utgång på axlarna,, en grek fick se detta å kom springandes med olivolja å sa att vi skulle smörja in oss med detta innan vi la oss för natten,,sagt å gjort 2utav oss hade inga blåsor på morronen ,, den 3:e hade sina borta på kvällen efter...
Om du har småbarn så har du säkert INOTYOLsalva hemma. Den är super vid brännskador, och alla hudåkommor. Det enda är att den "färgar av" sig lätt
Det finns en fetbladig kaktus som heter Aloe, har du en sån. Skär av ett blad o smörj med saften.
Känns de bättre idag?
jag vet en jätte bra kräm smo finns på apoteket ! Den är hur skön som helst på solbrönd hy. det är alovera i den och den kyler ner! den heter VITAL CARE.