• desi

Aj Aj .. solBRÄND!!!=( *hjälp*

AJ AJ!!! jag har bränt mig hela baksidan o ena låret =(
    duschat i kallt vatten en halv timma. en hel del kylbalsam men ingenting hjälper=(

åhh så dumt d kan bli... kan knappt röra mig ..=( 
    Stolt Mamma till Moa Grace
  • Svar på tråden Aj Aj .. solBRÄND!!!=( *hjälp*
  • missis

Jadu! här får du lite medlidande från en till som är röd som en paprika!! det enda  man kan göra är väl att tänka att imorgon är det bättreFundersam

• Lillalillenspappa

Kortisionsalva

Jag brände mig och fick klåda.
    Då köpte min tjej Hydrokortioson salva från apoteket till mig och det hjälpte på typ 20 min

• esperando

skiva tomater och lägg på...helst kalla som ni haft i kylen. Hjälper att kyla ner och ge vätska till det brännskadade..vilket det är ju..1:a gradens om ni inte har blåsor. Stackarna, alla har vi bränt oss mer än en gång...Skickar en fjäderlätt kram till er!

• sveavarg

Stackars dig...
    Yogurt eller aloe vera-gelé brukar jag ta till.

• desi
    den enda grönsaken jag har hemma just nu e gurka.. men d måste väl va lite kylande..

ica stänger om 15 min o d gör apoteket oxå... =( hinner inte d!!

jo tack o lov e d lindrigare imorgon *längtar*

att man ALLTID glömmer att ta solskyddsfaktor.. e ju så noga med min dotter hela tiden ..
  • Lillalillenspappa

När jag kom hem från jobbet med klådan så duschade jag först iskallt, sedan så la jag mig i ett varmt bad i typ 30-40 min, sedan så kom tjejen hem med salvan så jag smorde mig, men badet hjälpte väldigt bra, kände ingeting där jag låg i vattnet..

• RiaRa

Enligt denna hemsida kunde man göra såhär. www.shenet.se/recept/solsveda.html
    2) Lindrande vätskor
    Vid solsveda och lättare brännskador är lindring och svalka vad man mest vill ha och behöver. Till baddning:
    ? Svalkande och lindrande vätskor
    Framför allt aloesaft , honung (båda kan användas outspädda direkt på huden), gurksaft, kallt starkt te (båda sammandragande och mycket svalkande). Sura vätskor som yoghurt, filmjölk (klassiska svalkande medel på solsveda, förbluffande lindrande), citronsaft, äppelcidervinäger, utspädd ättika (upp till 35 % på första gradens brännskador) eller någon toalettättika.
    ? Svalkande vattenlösningar
    Borax, citronsyra, glycerin, garvsyra, kamfer - gamla huskurer allihop. Modernare huskur: C-vitamin.

Prova Yoghurt att smörja med som svalkar och kyler. Drick mycket kanske lite extra salt på maten för att få i dig saltet du förlorar.
    Hydrokortison enl Apoteket.se.

Lycka till!

• BlåRosen

Säger bara en sak

OLIVOLJA!!!!!!!!

Smörj med det,,ikväll innan du lägger dig...

Olivoljan har en läkande effekt..Vilket turiste smörjer med då dom är utomlands..Då vi var i Grekland så brände 3st utavoss med regäla blåsor som utgång på axlarna,, en grek fick se detta å kom springandes med olivolja å sa att vi skulle smörja in oss med detta innan vi la oss för natten,,sagt å gjort 2utav oss hade inga blåsor på morronen ,, den 3:e hade sina borta på kvällen efter...

• Barbaskön

Om du har småbarn så har du säkert INOTYOLsalva hemma. Den är super vid brännskador, och alla hudåkommor. Det enda är att den "färgar av" sig lätt

• desi
    nej har faktiskt inte inotyolsalva.. min  dotter har aldrig haft probelm med blöjeksem osv. tack o lov.. jag e mitt i en flytt eller rättare sagt skulle flyttat i måndags men hyresvärden ring några dagar innan o skött upp d 1 månad.. så jag har inte handlat vissa grejer hem som ny olivolja.. har typ en droppe kvar.. allt e nedpackat.. BLÄ . grannen e på jobbet så henne kan jag inte fråga ... d lutar åt ett iskallt bad..
  • RiaRa

Det finns en fetbladig kaktus som heter Aloe, har du en sån. Skär av ett blad o smörj med saften.

• MathildaM

jag vet en jätte bra kräm smo finns på apoteket ! Den är hur skön som helst på solbrönd hy. det är alovera i den och den kyler ner! den heter VITAL CARE.

Svar på tråden Aj Aj .. solBRÄND!!!=( *hjälp*