• Lilla ru

Kan man ha "trådigt" sekret utan att ha ägglossning (ÄL) ?

Jag har en fråga som har men ägglossningssekretet att göra, och tänker ställa den nu när vi äntligen fått ett eget forum om "barntillverkning"

Jag har läst på olika internetsidor och forum att slidans sekret blir fertilt och trådigt kring ägglossningen, och då lika rå äggvita. För att upptäcka sina "trådar" ska man, enligt vad som kallas Billings metod, undersöka slidsekretet och kunna drar ut 6-10 cm långa "slembroar" mellan pekfingret och tummen. Dessa trådar ska vara ett tydligt tecken på ägglossnig och fertilt slidsekret.

Men, kan man ha trådigt sekret, och decimeterlånga "slembroar" utan att ha ägglossning? Kan till exempel sekretet man får vid orgasm vara trådigt, utan att kvinnan har ägglossning just vid det tillfället?

Någon som har några teorier, eller erfarenheter att dela med sig av?

• Svar på tråden Kan man ha "trådigt" sekret utan att ha ägglossning (ÄL) ?
  • Muffin183

Jag tror att bara för att man har det fertila sekretet så behöver det inte bli äl på riktigt. Har själv varit med om att kroppen 'luras' och det inte kommer nå'n äl pga stress mm.

• Sparkel

Jag undrar exakt samma sak men har inte fått nått bra svar än

• Lilla ru

Någon annan som vet?

Jag antar att man faktiskt KAN ha det, för jag har "testat" vid olika tillfällen, från den 24 till den 31 hade jad "trådigt" sekret - till och från. Men även nu, den 16, hade jag det också. Hmm...

Jag tror även att det sekret som kommer från kvinnan vid upphettsning och org_asm är trådigt ??! (ca 10 cm långa "slembroar")

Billings prov bygger på sekret som "normalt" finns i sli_dan, och då kan ju "proven" bli missvisande.

(Tur att denna sida finns, för vam annars pratar man slid_sekret med?)

• Jennie med ie

Tyvärr kan man ha det. Sekretet tyder på att kroppen _förbereder_ sig på ägglossning genom att göra miljön bra för spermierna, men det är ingen garanti för att det verkligen lossar ett ägg.

• Lilla ru

Jennie: (eller någon annan)

Vet du om sekretet ändrar sig vid/efter sam_lag? Hmm, jag har nämligen upplevt trådigt sekret till och från undet nära en månad (då menar jag inte det sekret som kommer från mannan vid sam_lag).

Med trådigt_sekret menar jag tunna "slembroar" på nära 10 cm. Kan man ha med eller mindra fertilt sekret? Jag menar, vissa verkar ha lättare att bil gravida än andra, och kanske det fertila sekretet varierar i antal dagar mellan olika personer, vid olika ålder mm.

Men, visst är det intressant att läsa och "utforska" kroppen!? Tänk vilka komplicerade processer som hela tiden pågår hos oss - vare vi är medvetna om det, eller inte.

• Jungfrun

Jag äter p-piller och jag får oxå detta trådiga sekret...hm... Det borde jag väl inte få eftersom p-piller hindrar ägglossning??

Det är mycket knepigt. Det skulle vara kul om någon är kunnig på detta område!

• Jennie med ie

Jungfrun, att du har sekretet innebär som sagt inte tvunget att du har ägglossning..... men p-piller förhindrar inte heller alltid ägglossningen. man räknar md att så många som 25% av kvinorna har ägglossning, alltid eller då och då, trots p-pillerätande. Att säkerheten ändå är så hög beror på att p-pillret _dessutom_, förrutom att försöka hindra ÄL, gör livmoderslemhinnan icke-embryo-vänlig, dvs embryot får svårt eller omöjligt att fästa. En del p-piller gör också sekretet mer svårgenomträngligt och fientligt för spermierna.

Lilla Ru, sekretet i sig ska inte ändras vid s a m l a g men däremot så kommer det ju spermier och sädesvätska i dig som gör att sekretet kan upplevas annorlunda.
    Ja olika personer har olika fertilt och olika mycket sekret.

Svar på tråden Kan man ha "trådigt" sekret utan att ha ägglossning (ÄL) ?