• Tussilagoflickan

Sevärdheter på västkusten?

Sambon och jag ska på campingsemester snart till västkusten. Undrar därför om någon här har tips på mysiga ställen, bra restauranger och andra sevärdheter som kan vara värt ett besök.
    Vi ska till Uddevalla så det är omkring denna stad jag ösnkar tips...har bil så ett par mil är inag problem att resa om det finns något som lockar.

Tips?

• Svar på tråden Sevärdheter på västkusten?
  • Novus

Du kan få hälsa på mig om du vill

• micorazón

Strömstad är såååå fint på sommaren! :) ligger en bit fr uddevalla..men det är värt en tur!

• Solaris

Hejsan!

Vet inte exakt vad ni är intresserade av så jag ger ett axplock vad som finns att göra i Uddevallatrakten med omnejd.

* Nordens Ark- djurpark med vilda och utrotningshotade djur, mest djur som finns i nordeuropa.

* Smögen och Kungshamn, ät goá skaldjur och fisk på nån trevlig restaurang.

* Orust- lite patriot är jag allt som utflyttade ö-bo, men där finns en del fint att se och uppleva bla:

Göksäter- Orusts motsvarighet till Ullared, massa shopping (billig) bla. husgeråd, tyger,kläder,skor,leksaker, trädgård, samt ett mysigt cafe´finns det ochså.

* Gullholmen, Käringön, åk ut och insup kustkänslan!

* Mollösund, ät på Magasinet eller Kunts brygga och övernatta på Cafe´Emmas vandrarhem.

Solaris, BF 26/9
  • mammutten81

Absoult Smögen fortsätt sedan ner till Orust, campa på Almönscamping www.almon.se , då ligger ni mellan tjörn/orust och stenungsund www.stenungsund.se och kan välja att ta en dagstur med färja till Gullholmen - www.gullholmen.com/ och ät färska räkor.
    ( rekomenderar verkligen!!)
    Sedan kan ni åka ut upp på tjörnbron och kolla på utsikten en fin dag, det finns ett utkiksberg på bron.
    Är det fint väder ser ma alla öar och ibland ända till marsstrand.
    Strosa på stenungstorg, och sitt vid ngt café vid vattnet och mys.
    Orust och tjörn har mer mindre kustsamhällen, typ Henån med bara några få affärer.
    Stenungsund har mer att titta på.
    Åk sedan ner emot kungälv och besök ngn camping och ta färjan ut till marsstrand - www.marstrandevent.com/ och titta på fästningen.
    Sedan GBG och Liseberg, slottsskogen.
    Vill ni fortsätta ännu mer så rekomenderar jag att ni åker vidare emot varberg och tar in på ngn fin camping, enormt fina stränder och 20 minuter till Ullared/gekås. www.gekas.se

• mammutten81

Här är rätta adressen till almöcamping, rekomenderar endast för lägets skull: www.almocamping.se/

En anna finns precis brevid: Tjörnbrons Camping, Myggenäs, 0304-66 12 90.

• getingmidja

Kan tipsa om en jättefin och mysig badplats i centrum av Henån, var där i förrgår...vet dock tyvärr inte vad själva badplatsen heter men där fanns tom rullstolsramp ut till vattnet.
    Ja, det mesta av Orust är underbart...men längtar man efter lite mindre folkanstormning kanske man ska undvika Smögen?...

• Tussilagoflickan
    Tack å tack för alla tips
  • Nika75

Jag kom precis tillbaka till Stockholm efter fyra dagars segling på västkusten. Jag kommer från Göteborg så jag har varit i Bohuslän en hel del tidigare också. Ställen vi besökte denna gång var:

Käringön
    Grundsund
    Bovallstrand

Underbara ställen alla tre! Om man följde tv-serien Saltön kan det vara intressant att besöka Grundsund med omnejd eftersom det var där serien spelades in:

wwwb.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,613507,00.html

www.skafto.net

• västkustsemester

Hej!

Kan även rekommendera norra Bohuslän och en tur till de lite mindre orterna Grebbestad eller Hamburgsund. Även Fjällbacka är otroligt fint på sommaren med flera mysiga restauranger!
    På denna sida finns lite mer tips och en bra översikt över orterna..
    Lycka till!
  • Hajk

Almö camping har en riktig bra sida som du hittar här:
    www.almocamp.se
    Avsevärt bättre än "orginalet" och byggt för att hyresgästerna skall kunna ha kontakt med varandra året runt.
    Oginalsidan är urtåkig tycker jag.

• Lind1981

lysekil...spenderar i sort sett hela somrarna där!! underpar stad....bada i pinneviken och skaldjur!

Svar på tråden Sevärdheter på västkusten?