• The Bumblebee

Kalcium - vad ska man äta?

Har nyligen upptäckt att jag är lactoskänslig, så nu har jag slutat dricka mjölk och äta filmjölk. Tidigare kunde jag leva på fil å flingor eller O'boy å mackor så jag har haft väldans problem med att hitta nå't att äta till frukost som inte "behöver" mjölk eller fil.

Jag vet att man inte behöver dricka mjölk, (inga andra djur dricker det i vuxen ålder etc.) men man kanske måste äta på annat sätt än mig då...

Valios lactosfria mjölk är ganska ok att dricka, men hiskelit dyr! Tycker att det finns så dåligt med produkter att köpa annars.

Nu till frågan.
    Om man som jag intagit stora mängder mjölk tidigare, och abrupt slutat - finns det risk för kalciumbrist? Eller brist på nåt annat för den delen.
    Är det något annat jag kan äta för att väga upp? Istället för flingor å mjölk, äter jag oftast juice av nåt slag och mackor. Jag kan äta mjölkprodukter i övrigt, verkar bara vara den "rena" mjölken som är boven för mig. Så jag äter ost och smör t.ex.

Finns det nån näringskunnig människa här på Fl som kan hjälpa mig med detta?

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Svar på tråden Kalcium - vad ska man äta?
  • Trossens mamma

om jag inte minns fel så motsvara väl 5 skivor ost ett glas mjölk? rätta mej om jag har fel.

kanske de är olika mellan Åland på Finland å sånt man hört. Skrönor.

Annars finns ju kalktabl

*Stolt mamma och Ålänning*
  • milimina

om du äter ost och smör så behöver du säkert inga tillskott, det tillför ju också kalcium. men om du tycker det känns osäkert så finns det ju som sagt kalciumtabletter. jag äter inga extra tillskott eftersom jag också kan äta smör och ost.

däremot skulle ju jag vilja påstå att du garanterat får i dej mer kalcium nu än när du fortfarande drack mjölk, eftersom du antagligen är bättre i magen, inte sant?

• The Bumblebee

Tack för länken, ska gå in å läsa där!
    Låter bra det där med osten oxå, för 5 skivor ost kan jag lätt stoppa i mig

milimina:
    Jo där har du säkert en poäng, har inte tänkt så Är du oxå lactoskänslig?

• milimina

jepp har varit hela livet men inte vetat om det förrän i tjugoårsåldern, och då hade jag en riktigt jobbig period när jag inte tålde nåt alls (magen var ju helt slutkörd).

jag tycker det finns massor av bra alternativ i affärerna nu! för bara sex-sju år sedan fanns det itne ett enda låglaktosalternativ utan bara soja- och havreersättningar. så jag är lycklig över all mjölk, fil, yoghurt, grädde och annat man hittar i kyldisken nuförtiden och frossar i det det är nämligen tack vare dem jag klarar av att äta vanliga mjölkprodukter då och då, som när vi är bortbjudna eller om jag vill ha en glass på stan

• Marilyne

Men en fråga är det inte laktos i ost? Det trodde jag och det är vad jag lärt mig.

• milimina

jo det är laktos i ost, men en mycket mindre mängd än i mjölk sen har alla laktosintoleranta olika nivåer av vad de tål, vissa tål inget alls, och en del (som jag) kan äta både ost och smör men inte dricka mjölk eller äta fil, t ex.

man får liksom pröva sej fram till vad och hur mkt man tål, om man orkar. jag har hittat en bra nivå som jag håller, vet vad jag ska undvika men också vad jag kan äta utan att bli alltför dålig.

• JRo

Skulle bara vilja kommentera att kalcium är inte fettlösligt, så det finns ganska lite i smör, som ju mest är mjölkfett. Dvs kalciumet följer inte med i smöret, som man ju "skummar" av mjölken.

• Tussilagoflickan

Hoppar in här med en fråga: Ni som är överkänsliga mot laktos, men kan äta ost och sånt...hur yttrar sig era symtom?

Jag äter ost och smör utan problem, jag kan äta mindre mängd glass och liknande. Men dricker jag ett glas mjölk blir magen jätteorolig och gasig. Den ömmar, men jag behöver inte springa på toa för att göra nr två. Har även märkt att jag blir kassare i magen av yoghurt, men får inte springa iväg på toa direkt.

Undrar därför hur era magar agerar efter mjölk och yoghurt?

Jag ska få göra ett test på häslocentralen för att se om jag är överkänslig, men får ingen tid förrän till hösten pga semester. Så jag försöker prova mig fram till en bra kost som gör att jag mår bra fram tills dess.

• milimina

tussilago,

jag får ungefär som du, dvs ganska lindriga symptom av små mängder vanlig mjölk och om jag äter mer än en yoghurtbägare på en dag. man kan väl säga som så, att några problem med förstoppning har jag inte haft på länge

jag har aldrig gjort nåt test via vc eller så (vissa får inte ens utslag på dem, trots att de är känsliga, kan vara bra att veta), men om man inte ätit mjölkprodukter alls på två veckor och sedan dricker ett mjölk, så är det i princip samma sak som testet och lika plågsamt.

annat som kan vara bra att veta är att ju fetare en produkt är, desto mindre laktos innehåller den. dvs, man mår bättre av grädde än av mjölk. och den fetare standardmjölken är alltid att föredra framför mellan- eller lättmjölk! minimjölk är rena döden.

• Tussilagoflickan

Tack för ditt svar....jag är ganska säker på att jag är överkänslig och för min del kvittar det vad läkarna kommer fram till egentligen. man vet bäst själv vad man mår bra av och inte. Det gäller att rpöva sig fram.

Just nu skirver jag matdagbok och magdagbok, för att lättare kunna dra en kooppling mellan hur min mage mår och vad det kan vara som orsakar det.

• Panzarlotta

För er som inte vet så kommer jag med en glad nyhet... Det finns något som heter Lactrase man köper receptfritt på apoteket som bryter ner laktosen så om man ska på kalas eller något annat så är det kanon att ha med sig en tablett. De funkar jättebra på mig i alla fall... Sedan kan jag upplysa om att jag kan också äta ost utan problem för det innehåller väldigt lite laktos. Jag brukar dricka havremjölk eller sojamjälk med tillsatt kalcium så slipper man oroa sig för benskörhet... Jag levde också på yoghurt förut (har väl fått en överdos ) men nu blir det havregrynsgröt med sojamjälk i stället. Tråkigt bara att all "allergi"mat är mycket dyrare...

• milimina

panzarlotta,

lactrase är jättebra, bara man inte äter dem för ofta. de slår nämligen ut kroppens egen produktion av laktasenzym, så man kan om man har otur bli väldigt mycket sämre... kan vara bra att veta

• mamma33

Här kommer kalciumrika livsmedel:
    Kalciumberikad juice
    ost
    spenat
    inlagd sill
    sardiner
    glass
    räkor broccoli
    sojabönor eller bruna bönor
    tofu
    grönkål
    fikon
    apelsin
    messmör
    torsk

Uteslöt mejeriprodukter eftersom din laktosintolerans gör det svårt att äta dem annars finns ju mjölk,fil,yoghurt och creme fraiche oxå på listan.
    De står i fallande ordning dvs de första innehåller mest kalcium.
    Listan kommer ifrån Viktväktarna.

Mina barn - de underbaraste som finns
  • The Bumblebee
    Panzarlotta:
    Tack för tips om Lactrase! Hade ingen aning om att det fanns såna tabletter receptfria. Men man kanske ska vara försiktig med dem som milimina säger!

mamma33:
    Tack, vad bra med en liten lista på kalciumrika livsmedel.
    Att broccli och spenat var kalciumrikt visste jag inte, då kan jag ju fortsätta äta det ofta! Läste på messmörsburken igår, där stod det att det var mycket kalcuim i. Hoppas nu bara att min mage tål messmöret, antar att det är en del lactos i det oxå..
Svar på tråden Kalcium - vad ska man äta?