• Skrinda

Täcka bänkskivor med något snyggt?

Vi har precis flyttat och står nu med ett kök från 1999 som är helt ok sedan vi bytt handtag till alla skåp och lådor, MEN det är extremt fula bänkskivor i typ bokfolie som vi verkligen inte vill ha...

Min pappa är snickare och hävdar att det skulle innebära en risk att kakel samt skåpstommar går sönder om vi försöker byta ut bänkskivorna och det har vi inte råd med...

Finns det någon slags "folie" att klä om bänkskivor med? Skulle så gärna vilja ha skivor i något stenliknande!

Tacksam för alla tips och råd!

• Svar på tråden Täcka bänkskivor med något snyggt?
  • Fru Indosaurie

Japp det finns sån där.. vad det nu heter? *tänker* På rulle som man köper och klistrar på.
    det finns på färgaffärer, järnia, bauhaus och såna ställen.

• Sunflower

Det finns ju plast (tex på bauhaus) som man kan klä om bänkskivorna i, men jag rekommenderar det inte. Jag har en kompis som gjorde det, och det tål inte värme alls. Och när plasten gick sönder så såg det jättefult ut.

Jag hade nog ändå tagit chansen att försiktigt byta ut de gamla till nåt nytt.

• Skrinda

ÅÅÅÅÅHHHH så jag har inte bara fantiserat!!! Jiiipppi!!! Här ska klistras! Och nåde den som kommer i närheten med något varmt sedan

Bauhaus nästa!

Såååå löjligt glad nu!

• The Man

Jag rekommenderar INTE självhäftande plastfolie till det ändamålet. Det tål inte värmen och inte speciellt mycket annan mekanisk nötning heller! Det blir en kortsiktig lösning och dessutom är det väldigt svårt att lägga folien snyggt utan luftbubblor.

• Bijouu

mosaiiiiiiiiiiiiiiiik såklart!

• Bijouu

eller fina bilder och därpå en glasskiva (måste fästas)

• Pallas

Kakla över skiten då, det är vanligt här i USA och kan bli ganska snyggt.

• Skrinda

Mosaik eller kakel vore visserligen snyggt, men inget projekt vi vågar ge oss på... Tänk om det misslyckas och så måste vi ÄNDÅ slita ur skivorna.

Är det alltså så att alla som testat "överdrag" är missnöjda?

• Thursday

Sån där plast är ju inte bara tokfult i sig, utan blir sällan bra heller. Bättre fult men fräscht än både fult och sunkigt?

• Skrinda

Jahapp... så då ska vi inte köpa plast då? Typiskt... Blev så glad att det fanns...

Ingen som testat och är nöjd?

• Skrinda

Vitt, helt vanligt (typ badrum)

• Pallas

Glöm det om kaklet, har bänkskivorna skarpa, 90-gradershörn?

• Pallas

Tänkte om man skulle kunna klä in det med tunn metall (kanske aluminium eller rostfritt om det går att få tag på?) eller kanske ny laminat?

• Skrinda

Har också funderat över ny laminat. Pappa är ju som sagt snickare, så arbetshjälp har vi gratis om det skulle visa sig vara lite pilligt.

• Pallas

Ah, men då skulle jag nog satsa på nytt laminat, det är inte så svårt. Och om din pappa är snickare så vet han nog var det går att få tag på. Man använder kontaktcement och det är lite trixigt, men det blir snyggt.

Svar på tråden Täcka bänkskivor med något snyggt?