• Molly 1974

Försäkra mitt Barn

Hej på er.

Jag skulle vilja ha lite tips om vilka försäkringbolag som kan tänka sig försäkra mitt barn.

Sanna har en utvecklings sjukdom eller vad man skall säga Hon har Fragile X syndrom ( skör X kromosom) www.fragilex.se Hon visar inga täcken på några syntom och är förhoppningvis där med nästa helt syntomfri det enda som vi kan tänka oss komma är dyslexi samt konsentrations och inlärningsvårigheter fast lindriga sådana.

Men nu är det ju så här att hon har ju Fragile x varje sig hon visar syntom eller inte och det innebär att vi därmed har svårtheter med att försäkra henne. Försäkringbolagen försäkrar helst inte sådana barn Tyvärr. 

Men jag undra om det är någon som vet om det finns något försäkringbolag som kan tänka sig försäkra mitt dock fullt friska barn. Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-06 07:51:37:
    www.fragilex.se/fakta.htm

En direkt länk om fakta om Fragilex för er som vill läsa om sjukdomen

• Svar på tråden Försäkra mitt Barn
  • downismor

Hejsan!
    Jag vet att det finns ett försäkringsbolag som i alla fall försäkrar barn med downs syndrom, de kanske fungerar för dig oxå. Nu minns jag ej vad de heter men kolla på svenska downföreningens hemsida.
    tror det finns någon gammal tråd här oxå om försäkringar för ds-barn....
    Lycka till!

• menu

tycker faktiskt inte det finns andledning att använda sig av ovanstående försä'kringar, olycksfalls försäkring kan man få hos vilkent försäkringsbolag man än frågar!

förövrigt var de oxå så låga belopp å dålig...

• Bobline

Medlemsförsäkringar kan vara ok oxå, de brukar inte kolla upp hälsointyg o dyl.

• Splach

hur gammal är din dotter? för vad jag hört, och vad som gäller för mej, får jag inte försäkra min dotter förens vid 18månader ålder..
    Och då är det enda felet min dotter har, är underfunktion i sköldkörteln, som hon äter medecin för, och är som vilken normal bebbis som helst!

• Bobline

Min dotter fick jag försäkra men det blev en klausul så att inte hjärtfelet inräknades i försäkringen, men nu är hon friskförklarad o de ska ta bort klausulen

• Eilert

Vi har fått ersättning vid sjukhusvistelse vid sjukdom + vid vård i hemmet från Euro Accident. Vi har både sjuk och olycksfall, det enda som är undantaget är det som är direkt kopplat till DS!
    H/Anna

• Skruttlisa

Vi fick försäkra vår son på vårt andra försök hos trygg hansa med borttagande för hans medfödda missbildning, klumpfot. Får ni nej ring handläggaren och puscha på.

• Alicia05sMamma

Jag jobbar själv med personförsäkringar så jag ska försöka svara på din fråga.

Som du säger så är chansen liten att du får en försäkring på henne som inte innehåller undantag.

Har du i dagsläget sökt ngn privatförsäkring på henne ? Som tex. Trygg Hansa, LF, Skandia eller liknande ?

Jag tycker ni ska göra såhär i första hand. Har ni inte testat ngn av dessa så gör det i första hand.
    Får ni en försäkring på henne med ett undantag för hennes sjukdom så behåll då den. Även om ni får ett undantag för sjukdomen & inte får ngn ersättning där så har ni ändå en försäkring som täcker allt annat utom den biten.

Skulle det vara så att ni inte får igenom ngn privatförsäkring så skulle jag råda er till att söka en facklig barnförsäkring.

Skillnaden är att i en privatförsäkring så fyller man i en hälsoförklaring när försäkringen söks. Därmed vet du exakt vad du har för skydd när försäkringen gått igenom.

Väljer man en facklig så gör man ingen hälsoprövning förrens skadan/olyckan väl är framme. Då först vet man om den täcker eller ej, vilket kanske inte är så bra alla ggr.

En annan viktig sak man bör tänka på är att innehållet i försäkringen skiljer sig markant ifrån en privat försäkring. De fackliga är oftast mkt billigare men då är innehållet/villkoren mkt sämre oxå.

Hoppas detta hjälper dig på traven

• Alicia05sMamma

Ts: Till vilket fack tillhör du ?

• Molly 1974

Jag tillhör Lärarförbundet

• BlueBlue

Om du är med i kommunal så kan man teckna en försäkring, annars är jag osäker. Lycka till!

• Alicia05sMamma

Ja då är det väldigt stor skillnad i innehållet på den försäkringen mot en privat son tex. Trygg Hansa.

MEN.. Får du inte alls igenom en privat försäkring på henne, så tycker jag du ska ta den fackliga försäkringen.

Men som sagt prova med en privat försäkring först. Får du ett undantag så behåll försäkringen iaf. Den är ändå fasligt mkt bättre än en facklig i innehåll/villkor.

• Fru Mi

ica har en familjeförsäkring, tyvärr oxå bara olycksförsäkring men det enda jag kan teckna för min son med en diagnos på immundefekt och trobocytopeni. Han kommer aldrig att få nån annan försäkring.

Svar på tråden Försäkra mitt Barn