• Susie

Alla i min omgivning ger sina barn (16mån) glass, festis,kanelbulle mm. Är det bara jag som försöker att inte ge sötsaker?!

Hej!
    Jag förstår bara inte! ( lite upprörd...)Min dotter är 16 månader gammal. Jag har bestämt mig för att försöka så länge som möjligt att inte ge henne några sötsaker för jag fattar inte själva grejen med det helt enkelt!
    Men jag trodde det var vanligt att man tänkte som mig med barn i den här åldern.... men vart jag än hamnar hos vänner osv med barn i samma ålder så gest det hela glasspinnar, festis,juicer i alla former, delikatessyoggi,kanelbullar och annat mer eller mindre 3-4 ggr /vecka. Vilket också resulterar i att man kan inte fika i fred för då äter de inte mat. det är ett evigt tjat o skrik och gråt så fort man ska fika lite med dem.Min dotter vill också ha bulle osv..... men hon får ingen bulle utan hon får äpple eller nån frukt som hon ÄLSKAR. Fattar ingenting faktiskt.... jag trodde barn började få sånt runt årsåldern kanske. Jag har låtit min tjej få lite vaniljglass vid 2 tillfällen då vi andra suttit o ätit det som efterrätt på middag. Snälla kan nån peppa mig eller förklara för mej ifall jag tänker fel??! Jag börjar känna mig som jag är grym när jag träffar de andra och sen så är det ju jobbigt när de andra runt henne får äta sånt och inte hon. Oftast bryr hon sig inte alls eftersom att hon älskar sin frukt och även sina osockrade rån med lite smör eller så.Och det är ytterst sällan hon VILL HA godsaker. Kom gärna med synpunkter!

• Svar på tråden Alla i min omgivning ger sina barn (16mån) glass, festis,kanelbulle mm. Är det bara jag som försöker att inte ge sötsaker?!
  • Mickis74

Men vad spelar det för roll vad/hur andra gör? Vill du inte ge ditt barn så gör du ju inte det...o om andra vill så får dom väl göra det bäst dom vill? eller?
    Det är väl bara bra om ditt barn är nöjd med frukt och så

• Susie

3års åldern trodde jag mer att man kanske kunde ge dem , men såklart att man försöker in i det längsta.

• Pricken79

Jag och min man har kommit överrens om att vår dotter inte ska få smaka på sötsaker förrän hon är ca 3år. Många tycker att vi är överdrivet hårda och att det är synd om henne.

Vi försöker att inte bry oss vad andra säger och tycker, det är ett beslut vi tagit. Om ett barn aldrig smakat vet dom ju inte vad det är. JAg tycker du gör helt rätt! Hoppas du orkar stå emot!

• Susie

Mickis 74>>
    Alltså jag kommer ju såklart fortsätta med min egen princip och andra får ju såklart göra som de vill. Jag ville mest bara diskutera det lite grann för det förvånar mej...

• Dino78

Du får ju precis lika mycket ge ditt barn frukt istället för sötsaker som dom får ge sina barn sötsaker ist.
    Min tjej är 15 månader och hon får bulle om vi nån gång är och fikar. Glass får hon smaka när det är varmt. Saft däremot får hon inte, ej heller läsk. Vatten, ofta smaksatt med ett par frysta jordgubbar för kylan och smaken får hon dock.
    Jag vill inte kasta på  henne sötsaker, men hon får gärna smaka när vi andra äter det. Jag fikar inte direkt ofta så ofta blir det inte.
    Jag tycker det är beundransvärt att manf örsöker hålla sina barn nyttiga. Har ofta fått kommentarer som "Lycka till!" när man säger man inte vill att dom ska dricka saft och så. Vadå lykca till liksom?

Men som sagt, du tänker inte fel, det gör heller inte dom. Du tänker däremot lite nyttigare Fortsätt med det, så länge ditt barn inte ber om sötsaker spelar det ju ingen roll alls!

Frukt är ju dessutom godare än bullar

DIF i själ och hjärta
  • Mickis74

Ok...lät inte mycket som diskussion utan mer anklagande på dom som väljer att ge sina barn fika.

Vi har gett våra barn från dom varit året.....men ingen egen bulle, egen glass, eget glas saft osv utan dom har fått smaka. Tycker inte det har varit fel.

Idag är dom 2 och 3 år och äter lördagsgodis ibland, fikar när vi andra fikar, får glass ibland....inget kontinuerligt utan oftast är det frukt och vatten under veckorna.

• maria20

jag har planerat att inte ge min dotter sötsaker förräns hon e 2-3 år. jag bryr mig inte hur andra gör, men jag tycker det e onödigt att ge henne godis och sånt innan hon ens vet vad det e..

men det e bara jag

• Rusty

Det är klart att du tänker rätt! Det är ju skittaskigt att lära ett barn som gillar frukt att godis egentligen är godare och att frukt är tråkigt?

Varken jag eller mina kompisar som har samma åsikt har upplevt det som ett problem att andra låter barnen smaka. Om det skall fikas med sötsaker så får barnen god frukt eller smörgåsrån istället för bulle och det verkar inte beymra barnen att andra barn äter nåt annat (det blir väl skillnad såsmåningom antar jag, men än så länge är det lugnt).

• Nettis1975

Smaka kan min dotter få göra som är 15 månader och då menar jag inga stora mängder. Köper jag en glass så få hon smaka, äter jag en bulle får hon smaka. Tur är väl att jag sällan äter dessa saker.

Men jag är inne på din linje också Susie att jag inte vill ge mycket sött, men att de kan smaka tycker jag är ok. Man behöver ju inte göra det till en vana att de ska få en bulle varje dag eller varje gång man fikar. Än så länge vet de inte skillnaden på frukt och bulle förräns vi vuxna lär dem. Jag tycker det är helt rätt att ge så små barn frukt istället för bulle då man fikar, men som sagt smaka kan de väl göra.

Min målinriktning är att försöka lära min dotter en sund inställning till sötsaker. Det kan vara gott och trevligt med sötsaker ibland, men att det finns annat som är gott och nyttigt.

• Lindhis

jag kan säga att jag inte har varit hård med detta men mina barn älskar ändå frukt mm och väljer vatten före saft och godis är inte jätte gott även om de i bland vill ha det så äts det inte mycket när de får det på fredagkvällen.
    Jag hålelr med om att barn inte behöver sötsaker men är tyvärr själv en jätte dålig förebild och sen är det ju problem om ens barn går på dagis där de får både glass, bullar och nu i värmen saft.  Jag vill inte att mina barn inte ska få det de andra barnen på dagis får.

Svar på tråden Alla i min omgivning ger sina barn (16mån) glass, festis,kanelbulle mm. Är det bara jag som försöker att inte ge sötsaker?!