• Emilia82

Åland.Hus/Inrednings/dröm-tråd.....

Här kan vi diskutera allt inom heminredning,husbygge,drömmar m.m.

Sambon och jag har länge velat ha eget hus, och efter att ha tittat på en massa renoveringsobjekt,börjar vi fundera på att bygga nytt.

och så är jag ju intresserad av inredning,trädgård m.m. så i denna tråd kan man samla länkar till bra sidor på intrenet, tips på kataloger och böcker osv!

ha en fin dag!/Emilia

• Svar på tråden Åland.Hus/Inrednings/dröm-tråd.....
  • Emilia82

några saker jag gärna tar emot förslag och ideér om:
    -Kök: vitrinskåp?köksö?kulör på väggar? lampor? m.m.
    -Barnrum: inredning,förvaring m.m. (kanske främst till döttrar,runt 7 år och 1 år).
    -Färgsättning i hem/hus? kulörer? möbler?
    -Öppen spis?
    -Trädgård: växter? (så jag kan fylla på min lista av vad jag vill ha för växter i framtida trädgården)

fyller på med mer frågor och funderingar alltefeftersom...tack om ni vill svara!

• Blixten

Emilia, har ni bestämt er för något hus redan?
    Vad gillar du för typ av inredning?

Vi kommer att ha rätt så "modern" inredning i vårt kök. Vi kommr att ha ett Ballingslöv kök md ostronbeiga och sandbeiga luckor (beige och grått). Till det kommer vi att ha mörkblå glasmosaik. Dt kommer inte att vara pytte små glasbitar utan lite större.

Vi kommer inte att ha överskåp ända upp till taket utan de blir ganska låga. En del md glas och en del skåplucka, de öppnas uppåt.

Här är en länk till hur det kommer att se ut, ungefär http://www.ballingslov.se/se/kitchen/inspiration/belysning

• Blixten

Oj då, postade lite för tidigt

Vi kommer att ha en köksö i mitten där vi även har en induktionshäll och grillhäll. Vi kommer att göra köksön lite längr än standard så att det kan användas både som bord och till matlagningen. Det kommr att vara i svart, högblank laminat (kommer att skifta lite i färg så deet ser ut som mörk granit typ).

Problemet för oss kommr att vara köksfläkten. Den kommer att hänga ner mitt i rummet, över hällen. Eftersom det är öppet mllan kök och vardagsrum måste fläkten vara tyst och eftersom vi har en grillhäll måste den vara effektiv (gärna runt 1000 m3/timme), svårt att kombinera Vi funderar på en Gornje fläkt eller Värsåskupan.

Om någon har ett förslag på en tyst, effktiv, rostfri, frihängande fläkt med glaskant som kostar under 10. 000 kr tar jag tacksamt emot tips!

• Emilia82

Anni: jag gick in på länken! så snyggt! nja vi har ej bestämt oss för någe hus ännu...men billigast och bra verkar ju Älvsbyhus va...så kanske någe av dem, helst1½ plans...men vi får se,ska fundera någon dag till.

var och tittade i ett visningshus de har här på ön igår, fint! men snickerierna gillade jag ej, eller fodrena och listerna inne rättare sagt (dörrar och fönster var det inge fel på) de såg så 'billiga' ut, men de kan man säkert ändra...jag/vi håller ju på och planerar allt ännu.

men jag tror att jag vill ha träluckor m.m. i köket. körsbär är fint:) nåmen vi ska 'bara' bestämma oss för ett hus så kan man börja planera mer noggrannt sedan! *längtar*

hmm vad jag gillar för stil...svårt...men gammaldax kanske. hemtrevligt...inte allt ska vara vitt! det ska va olika färger/kulörer. tex beige eller grå som 'bas'färg och sedan andra färger (rött,grönt,lila,rosa) som (vad jag är dålig på ord inom heminredning,skäms att jag ej kan när jag är målare ) men typ tilläggsfärger

• Emilia82

mosaik vill jag ha i mitt kök åxå! helst rött,men det är ju lite dyrare...och det finns ju så många fina kulörer!!! hur ska man kunna bestämma sej sedan

• Yennie

Hej på er! Ett perfekt initiativ av dig Emilia! Vi håller som bäst på och planerar utbyggnaden av vårt dockhus på 78 kvm så jag kommer definitivt att befinna mig här ofta! Nu skall jag gå till stranden med kottarna mina! Ha en bra dag!

• Emilia82

Yennie: jo tack,ibland klickar det till
    nu ska lilltösen ha mat,sedan staden! *måste börja planera inför dopet på söndag* ha en bra dag!

• Blixten

Alltså, jag har försökt posta det här inlägget i miljon gånger nu, hoppas dete funkar den här gången

Vi har funderat mycket på om vi ska måla eller tapetsera. Vi har bestämt att vi i alla fall ska måla väggarna i hall, kök och vardagsrum eftersom det är svårt att tapetsera där. I hallen har vi en rund vägg, i köket skulle tapet bli för plottrigt och i vardagsrummet har vi 5 m till taket (lite jobbigt att taptsera om )

I sovrummen ville jag först ha tapeter men jag tror vi kommer att måla. Om vi har målat blir underarbetet mycket mer noggrant gjort och vill man måla om går det enklt. Jobbigare om man ska ändra om man har tapet. Dessutom säger "experterna" att man ska undvika att tapetsera de två första åren eftersom huset sätter sig, tapeterna han då bli veckade.

Vi kommer att ha typ Stockholmsvitt i vardagsrum, kök o hall (vitt md lite grått i) och mer färg i sovrummen.

Angåend öppen spis beror det på vad man gillar, spis eller kamin. Vi kommer evntuellt att ha en braskamin och då blir det troligen en Contura, 500-serien. Här är en länk till braskaminer: http://www.nibe.se/Brasvarme/produkter.htm

Angående inredning i barnrummet så har de öppnat en ny affär på Barkarby outlet, den heter VIP Kids tror jag och har sååååå fina grejer! Men dyyyyrt (så klart ). De har garderober m.m. som är helt underbara men som kostar typ 6.000 kr (normalpris 9.000 kr!). IKEAS mammut verkar vara nåt slags plagiat på deras möbler men eftersom de kostar en bråkdel i pris kommer vi nog att köpa IKEA, tyvärr...

• Emilia82

Anni: trist när det är för dyrt...
    och jo,det är ju lättare att måla om än att tapetsera om...men jag gillar tapeter, bara jag själv slipper hänga dem så i några framtida rum kommer vi nog att ha det...ska hämta papper m.m. om ett älvsbyhus idag,så man får se om det 'passar' vår familj:) och vilka tillval osv. *härligt att planera*

(för dem sov vill veta ) :Stockholmsvitt är ett annat namn för tonad vit NCS0502-Y.Vitt brutet med gult och grått. (den vanligaste kulören jag/vi målade med i Sthlm...

nu ska tösen sova ute...vi hörs! ha en bra sommardag!

Svar på tråden Åland.Hus/Inrednings/dröm-tråd.....