• evelina26

Knöl/kula i bröstet på 6 månaders tjej. Körtlar eller vad?

Jag kände i morse när jag skulle lyfta upp min tjej att det fanns någonting i/vid hennes vänstra bröstvårta. när jag känner efter så är det som en hård knöl. Jag antar att även bebisar har en del körtlar, men hon har ingenting på andra sidan.
    Är det vanligt, bör jag kontakta bvc?
    Måste kolla man blir ju gärna lite orolig.

• Svar på tråden Knöl/kula i bröstet på 6 månaders tjej. Körtlar eller vad?
  • dinos

min dotter är sex veckor och när hon var fyra veckor fann jag knölar under bröstvårtorna och ringde till sjukvårdsupplysningen. de sa att det var hormonknölar och att det går bort av sig själv. kan säga det att de finns inte längre de har gått bort.

hon sa också att jag inte skulle bli orolig om det kom lite vit vätska ur vårtorna, det kallades tydligen häxmjölk och är också helt riskfritt. det slutar också av sig självt. det kunde tydligen bli så om man fick dessa hormonknölar.

är du fortfarande osäker så ring bvc eller sjukvårdsupplysningen. men detta lugnade mig, och som sagt det är borta nu.

• LadyLee

Min tjej på 5 mån har likadant, jag har antagit att det är körtlarna...hon hade väldigt svullna från första början.

• Pina80

Min tjej är 6 månader och jag har nyligen oxå upptäckt att hon har en knöl i ena bröstet, precis vid bröstvårtan.. Tror att det kan vara en körtel, ska till bvc nästa vecka så jag tänkte prata med dem då.. men de verkar ju vara fler som har erfarenhet av de, så de är nog inget allvarligt.. men man ska aldrig säga aldrig! ;)

• humla

min flicka fick sådana små "bröst" när jag började med minipiller. jag slutade ILLA kvickt när min BM sa att det kunde vara det, eftersom jag ammade. hon har fortfarande dom kvar mer än ett år senare men nu vet jag inte om det fortfarande beror på det som hände då.

• LadyLee

Aha jag har börjat med minipiller för drygt två månader sen...Sa bm något om att det skulle gå bort på henne sen?

• Stjärnstopp

Lymfkörtlarna i brösten kan svälla upp om hon tex kanske har nhgt sår el liknande på kroppen. Kanske en infektion? Förkyld?

• evelina26

Vi har precis upptäckt att hon är äggallergiker, hon har haft det rätt jobbligt med utslag och klåda så jag antar att det inte är omöjligt att det kan vara en liten infektion.
    Ringde till sjukvårdsupplysningen igår för säkerhetsskull, fick inte tag på bvc, och de sa att det så gott som säkert är körtlar. De rekomenderade dock att påpeka saken på nästa bvc-besök så det ska jag absolut göra.

• sockergryn

Min mellantjej hade en knöl under ena bröstvårtan och den fick vi åka och kolla upp på radiumhemmet. Dom gjorde något slags vätskeprov, men det var ingenting farligt. Dom sa till mig att hon kund få problem när brösten börjar växa. Hade helt glömt bort den där knölen, måste genast kolla imorgon om den är kvar!

Svar på tråden Knöl/kula i bröstet på 6 månaders tjej. Körtlar eller vad?