Kan man äta köttfärs
som blev infrusen i slutet på februari?
som blev infrusen i slutet på februari?
kan o kan.. frågan är ju om den har blivigt frysskadad
öh ja varför inte?
Hur märke rman om den är frysskadad?
Man ska väl inte äta kött har jag för mig som legat i frysen mer än 3 månader.?
Är den i riktig fryspåse borde den vara helt okej.. Fast om den bara är inslängd som den är (stor klump i frigolitform med plastfolie) så kanske den har frystorkat..
Testa
Ligger i frigolitform.
Nån som vet svar till hundra procent.?
Brukar stå i kokböcker hur länge mankan förvara saker i frysen. Olika för nöt och fläsk.
Är det nötkött med 10% fett så bör den gå att äta men den kan vara lite konstig.
Är det däremot blandfärs så hade jag nog inte använt den.
Från livsmedelsverkets hemsida:
Magert kött kan frysförvaras i upp till 8-12 månader, fläskkött 4-6 månader, feta fiskar 2-3 månader och magra fiskar 6-12 månader.
Dessa tider gäller under förutsättning att frystemperaturen är -18°C eller lägre. Genom att frysa livsmedlen i till exempel sitt spad kan förvaringstiden förlängas.
Frukt och grönt kan lagras i frys i ett år eller mer.
Frukt och bär kan med fördel frysas lättsockrade eller i sockerlag men är inte nödvändigt.
Grönsaker bör förvällas före infrysning genom att lägga livsmedlet i kokande vatten och låta det koka några minuter.
Det är i första hand kvaliteten som försämras med tiden, alltså smak, konsistens, näringsvärde m.m. Frysta livsmedel blir inte "farliga" när rekommenderade förvaringstider överskrids.
Fläskfärs med 20 procent fett i frigolitform...
3-4 månader i frysen,,sen blir d dåligt.
Jaha men då får jag kasta den då=/Tack iaf
Mrs Jane Doe: Dock är det så att just färs är mer känsligt för frysskador och försämring än vanligt kött.
Nilla: Jag hade inte använt fläskfärsen om den legat 4-5 månader i frysen utan hellre köpt ny.