• Nilla

Kan man äta köttfärs

som blev infrusen i slutet på februari?

• Svar på tråden Kan man äta köttfärs
  • smurfpinglan

öh ja varför inte?

• Nilla

Hur märke rman om den är frysskadad?

Man ska väl inte äta kött har jag för mig som legat i frysen mer än 3 månader.?

• LyNxQ

Är den i riktig fryspåse borde den vara helt okej.. Fast om den bara är inslängd som den är (stor klump i frigolitform med plastfolie) så kanske den har frystorkat..
    Testa

• Nilla

Nån som vet svar till hundra procent.?

• Caffreys

Brukar stå i kokböcker hur länge mankan förvara saker i frysen. Olika för nöt och fläsk.

• HumDis

Är det nötkött med 10% fett så bör den gå att äta men den kan vara lite konstig.

Är det däremot blandfärs så hade jag nog inte använt den.

/ HumDis
  • Mrs Jane Doe

Från livsmedelsverkets hemsida:

Magert kött kan frysförvaras i upp till 8-12 månader, fläskkött 4-6 månader, feta fiskar 2-3 månader och magra fiskar 6-12 månader.

Dessa tider gäller under förutsättning att frystemperaturen är -18°C eller lägre. Genom att frysa livsmedlen i till exempel sitt spad kan förvaringstiden förlängas.

Frukt och grönt kan lagras i frys i ett år eller mer.

Frukt och bär kan med fördel frysas lättsockrade eller i sockerlag men är inte nödvändigt.

Grönsaker bör förvällas före infrysning genom att lägga livsmedlet i kokande vatten och låta det koka några minuter.

Det är i första hand kvaliteten som försämras med tiden, alltså smak, konsistens, näringsvärde m.m. Frysta livsmedel blir inte "farliga" när rekommenderade förvaringstider överskrids.

• Nilla

Fläskfärs med 20 procent fett i frigolitform...

• juicy

3-4 månader i frysen,,sen blir d dåligt.

• Nilla

Jaha men då får jag kasta den då=/Tack iaf

• HumDis

Mrs Jane Doe: Dock är det så att just färs är mer känsligt för frysskador och försämring än vanligt kött.

Nilla: Jag hade inte använt fläskfärsen om den legat 4-5 månader i frysen utan hellre köpt ny.

/ HumDis
Svar på tråden Kan man äta köttfärs