• kooki

Rooibos?

Jag försöker dra ner lite på kaffe och te, inte lätt...
    Men så hittade jag rooibos-te, som ju är ett sydafrikanskt örrtte, jättegott och lyckan var gjord. Men livsmedelsverket rekommenderar ju inga hälsokostprodukter och det här räknas ju kanske till det. Någon som vet?

• Svar på tråden Rooibos?
  • Nisselina

Hej! Jag tror inte att det är någon fara, detta är ju egentligen ingen hälsokostprodukt utan vanligt te även om det inte kommer från den vanliga tebusken. Jag har varit i Sydafrika och där ger de småbarn Roiboos mot magknip och det rekommenderas där nere att ammande kvinnor dricker det för att bota kolik hos barnet. Så jag tror definitivt inte att det är nån fara!

• Beccabecca

Jag tror inte heller att rött te räknas som någon ren hälsoprodukt. Finns ju att köpa i den vanliga tehyllan. Fick dock höra av en kollega som är gravid att det är väldigt bra för just gravida, men tyvärr kommer jag inte ihåg varför det är så.
    I te-affärer finns även rött te med olika smaker, men jag vet inte hur "rena" de är från vanligt svart te men de är i vilket fall som helst goda!

• Nisselina

Roiboos innehåller mycket mineraler och vitaminer och annat nyttigt och även antioxidanter. Det är kanske därför det är nyttigt för gravida?

• kooki

Vilka snabba svar, tack! Det låter ju som att det till och med är bra att dricka rooibos. Då ska jag fortsätta med det.

• dallring

det är inte hälsokost per se eftersom det inte säljs pga några egenskaper.
    dessutom är det ju ett koffeinfritt té, så drick på.

• lillamy 82

jag har läst att rött te är helt ok. Svart o även grönt ska man vara inte drick för mycket av men vad jag har hört kan man dricka så mycket rött man vill. O roibos säljs ju i vanliga mataffärer, ytan att marknadsföras som hälsokostprodukt.

• TorpSara

Det är inte allt som finns i hälsokosten per definition som SLV avråder ifrån, då bleve det inte mycket att äta... Det finns ju mycket bra i hälsokosten också. Det är snarare piller, pulver och preparat som påstås ha en viss effekt som man ska se upp med. Mer av typen tillskott alltså.

• Anis82

Detta är egentligen inget te,utan barken från ett träd och eftersom det inte innehåller koffein så kan du absolut dricka det.Min sambo e lite av en teexpert,så lita på mig

• Hey Princess

Huvudkaraktäken i böckerna "Damernas detektivbyrå" och "Giraffens tårar" (utspelar sig i Botswana) dricker mängder av Rooibos-te

Tyckte det lät så gott när jag läste boken och nu fick jag reda på att det går att köpa här hemma! Tack!

Svar på tråden Rooibos?