Namnfest istf Dop
Någon som haft namnfest istället för dop?
Hur går det till? Vi vill inte ha något dop med präst men ändå någon sorts seremoni för vår son där han "får" sitt namn.
Någon som haft namnfest istället för dop?
Hur går det till? Vi vill inte ha något dop med präst men ändå någon sorts seremoni för vår son där han "får" sitt namn.
Funderar på samma sak själv fast med ett dop också..
Har så många vi vill bjuda så tänkte på båda..
Vet ingenting om namnfest men man kan ju tillexempel ha någon som sjunger eller läser någon dikt eller så..
Läste för något år sedan om en cermoni.
Då tog föräldrarna och köpte två fina flaskor, och hämtade vatten från deras uppväxtorter och hälde i en funt och "gav" honom namnet, samt förklarade varför han fått det.
Vi hade en sommarfest/namnfest för vår dotter förra sommaren och så här gjorde vi....
Vi var hemma i vår trädgård med ca 45 vuxna och ca 10 barn. Våra musiker (en släktning med en vän) som skulle sjunga och spela överraskade med att komma med högtalare, mickar, förstärkare mm och vi som trodde att dom bara skulle ?plinka lite gitarr?. Kan säga att sången blev urproffsig och mycket uppskattad. Jag började med att hälsa alla välkomna och berättade om varför vi valde en namnfest istället för dop. Sen blev det lite information om att det finns en gästbok/scrapbook som man gärna fick skriva något i. Dessutom hade jag i den samlat lite kul information som tex trackslistan, väder, nyheter mm från Majas födelse. Sen spelade dom ?mitt lilla barn?. Jag berättade sen om Majas namn, även andranamnen och välkomnade henne till vår familj, släkt och våra vänner. Vi planterade en rosbuske till minne av den här dagen. Sen läste jag en dikt för Maja, ?du älskade barn? tror jag att den heter. Otroligt nog klarade jag det utan att börja grina vilket jag inte hade fixat innan?
Sen presenterade jag faddrarna, Majas faster och morbror, som läste upp fadderbrevet (hittade det här på FL)och en dikt. Jag är grymt imponerad av min lillebror som då var 19 år och gick in till 100% för det här och läste dikten med en sån inlevelse?. Sen var det sång igen, ?Handens fem fingrar?.
Efter stormande applåder så var det dags att berätta om vad dagen betyder och varför vi valt den och det var min och ?gubbens? 12-års dag (alltså 12 år sedan vi träffades). Sen lämnade jag det och berättade att det snart vankades sallader, ostar, bröd, vin, tårta, kaffe mm.
Sen kom överraskningen?. Just det jag ska väl berätta en sak eftersom det är en namnfest! Sedan i förmiddags så heter hela familjen X i efternamn. Sen spelade dom ?ett liv?.
Vi passade nämligen på att gifta oss samma dag fast på förmiddagen. Vi gifte oss på en klippa i Stockholms skärgård med våra närmsta och en underbar vigselförrättare. Det var sååå mysigt, vi sa några valda ord till varandra (förutom JA ), vigselförrättaren läste en fin text och min mamma läste en underbar dikt av Nils Ferlin. Snacka om en festlig dag! *myyyys*
Hoppas att du kan knycka någon idé! Lycka till och hör av dig om du undrar över något speciellt!