• Roisin Dubh

Fler med kort menscykel?

Är det fler som har mycket kortare cykel än de "normala" 28 dagarna?

Jag brukar ha ca 25 dagar i min cykel och den här gången var det bara 23 dagar. Vid några tillfällen har det hänt att jag fått mensen redan på dag 21!
    Efter vad man läser här tycks det vara vanligare att ha längre cykel än 28 dagar, kort cykel hör jag sällan om. Är det verkligen så ovanligt?

• Svar på tråden Fler med kort menscykel?
  • Helle76

När min mens kom igång i våras igen efter att jag hade gått ner mycket i vikt så hade jag en cykel på 26 dagar. Nu har jag ätit pergotime 3 gånger & har nu en cykel på 30 dagar.

• Anna B

Jag tillhör dem som ligger på ca 28. Jag är bara nyfiken på om du också har ca 14 dagar mellan äl och mens?

• Julianna

Hej! Jag har 26-28 dagar (dock vanligast med 26 dagar). Har endast 10 dagar mellan Äl och mens. Har pratat med min gyn och hon säger att det är normalt. Kram Julianna

• Julianna

En fråga till Helle76! Du skriver att du hade 26 dagar. Varför började du äta Pergotime? Min gyn säger att det är normalt med 26 dagar (jag har det också. Har endast 10 dagar mellan Äl och mens och även detta är normalt säger hon - alla har olika). Nu blir jag lite orolig när du fick äta Pergotime..? Har jag missat något? Kram Julianna

• Anna B

*hoppar in fast frågan inte är ställd till mig* Pergotime äter man väl för att få igång äl. Man kan ha regelbunden mens, men ingen äl. Jag tror inte man får Pergo utskrivet för att förlänga menscykeln. Rätta mig gärna om jag har fel.

• Evangeline

Min cykel är 23 dagar - alltid. ÄL kommer på dag 14 och mensen 9 dagar därefter trots att BM på MVC bestämt hävdade att det ALLTID är 14 dagar mellan ÄL och mens *onormal* KK's läkare skrattade dock åt det och sa att det var helt i sin ordning. Fast visst änns det som om man blöder jämt..... men å andra sidan är det ju fler försök på kortare tid....

• vanilla

Innan senaste p-pilleromgången hade jag 21 dagars cykel. I höstas, innan jag blev gravid var den 22 dagar _tror_ jag. Första var ijallefall 22 dagar, den andra 29 (!) ev var det ett väldigt tidigt missfall. Sen blev jag gravid, äl 11 dagar efter mensen, mitt i cykeln, alltså.

• Helle76

Svar till Julianna. Jag fick äta pergotime för att öka på chanserna till en graviditet, hade ägglossning innan enligt provet de tog. Vi har fösökt att bli gravida i ca 6 år & då ville läkaren att jag skulle äta pergotime medans vi står i kö till IVF.

• Roisin Dubh

Jag har ingen aning om hur många dagar jag har mellan ÄL och mens, är lika nyfiken jag!
    Har testat med stickor en gång men då fick jag aldrig något utslag och jag är inte av den typen som märker av ÄL på annat sätt.

• Ellie

Min cykel kan inte bestämma sig...
    Sedan november förra året då jag slutade med pillren har den varit mellan 26 och 44 dagar lång...
    Är nu på dag 37... Lagom irriterande att inte veta när skiten ska komma...

Kan tillägga att jag inte planerar att bli gravid för tillfället, men skulle det bli så ändå så gör det inget... *ler*

• illendria

Hej!
    Jag har nu, efter p-piller, en cykel på 26-28 dagar, och ÄL 10-12 dagar innan mens. Innan jag började med piller så hade jag ännu kortare cyklar, mellan 23-26, så det är ju lite bättre nu...

• Roisin Dubh

Hur länge brukar ni blöda då?

Enligt vad jag läst så ligger snittet på ca 5 dagar. Jag har numera mens i 4 - 5 dagar men innan när jag hade spiral så blödde jag 7 - 8 dagar

Siffertokig som jag är räknade jag nyss ut att "normalkvinnan" med 28-dagarscykel och 5 dagars blödning sammanlagt menstruerar 65 dagar på ett år. Har man en cykel på 25 dagar och samtidigt blöder i hela 7 dagar så blir det sammanlagt 102 dagars mens på ett år! Orättvist!

• Helle76

Jag brukar blöda ordentligt i 3-4 dagar och lite i 1-2 dagar, så sammanlagt blir det i 5 dagar.

• Lolinondoda

Min cykel är ca 30 dagar och jag har alltid trott att man har ÄL precis i mitten av den perioden, men vad fel jag hade!

T ex den här månaden hade jag min första mensdag den 3:e och ägglossning först den 21:e! Det har tagit mig drygt fem månader att komma underfund med hur min kropp fungerar. Det är inte alltid enkelt att bli gravid

Svar på tråden Fler med kort menscykel?