• Kaktusen

Sover alla med sina spädbarn bredvid sig i sängen?

Jag är förstagångsföderska så jag vet ju inte än hur det funkar rent praktiskt. Jag förstår att det är jobbigt att springa upp flera ggr varje natt och att många därför ammar liggandes, smidigt att ha babyn nära då.
    Finns det någon som haft sin bebis i spjälsängen från början? Ge mig lite feedback, snälla!

• Svar på tråden Sover alla med sina spädbarn bredvid sig i sängen?
  • isabell22

Ella sov i egen säng från början men vissa nätter hos oss fick aldrig till det att amma liggandes så jag går alltid upp til soffan. Tycker det är skönt så. Hon sov i eget rm från 2 månader.

• mymmlan

Ja, vi trivdes aldrig med vår son i sängen och han trivdes aldrig med oss, vi störde varandras sömn alla 3.
    Så han fick sova i en spjälsäng bredvid vår säng, då sov han jätte bra hela nätterna, vaknade bara för att ammas somnade vid bröstet, så var det bara att lägga ned honom igen Det var bara jag som inte kunde sova bra för jag vakande vid minsta lilla gny, så snart han bara ammade 2-3 gånger per natt fick han flytta till eget rum, då sov vi som bäst alla 3, när han vaknade gick jag till hans rum och ammade eller också hämtade min man in honom till oss, sen bars han sovande till sin säng igen.
    Barn är olika endel vill bara sova med sina föräldrar verkar det som, men vår son har aldrig gillat det, han vill sova ostört.

• maria1979

Linnéa sover alltid brevid mig i sängen... hat testat att hon ligger i sin spjälsäng men då sover ag så oroligt... mao hon och jag sover bäst isamma säng...

• lisa fisa

Hej!
    Sigge är fem veckor och sover i en korg bredvid våran säng. Det är lätt att ta upp honom och amma därifrån. Jag tar upp honom till vår säng vid 6-7 på morgonen. När mannen gått till jobbet ligger vi och halv sover/vilar och myser i några timmar. Jag tycker att jag får bäst sömn när han inte sover hela natten i vår säng, man är liksom lite på sin vakt i sömnen också. Jag tror att Sigge också sover bäst i sin korg utan att bli störd av oss. Gör som du tycker känns bäst, prova er fram till vad som är smidigast. Det tar ett tag att lära känna varandra och när man tror man har koll på något så ändras det igen!
    Lycka till och glöm inte att njuta, kram Lisa

• mita30

Min gosse har alltid velat sova själv..

Men vaknar på natten så sover han gärna hos oss..

• fofffoffzoom

Hugo (1 månad gammal) sover hos oss och har gjort det från början. Det verkar som om han känner sig tryggare bredvid oss än om han ligger ensam. På dagarna ligger han däremot ofta och sover i sin lilla korg.

• Mandy

Jag har haft min dotter nästan från början sovandes i sin säng. I början när hon sov sämre och vaknade mycket och min sambo börjat jobba somnade hon i sin säng och när hon sen vaknade på natten la jag över henne hos mig (sambon sov på soffan). Dock har jag aldrig ammat liggandes utan suttit upp i sängen eftersom vi aldrig fick kläm på att ligga och amma.

Jag har sovit ganska dåligt med henne i samma säng och tyckt att det har varit bra att vänja henne vid sin säng från början. Nu är jag jättenöjd med att hon sover så bra i sin egna säng!

• Jossan

jonathan 5 veckor sover mellan oss i sängen trots att jag sagt aldrig en unge i sängen.. men han ligger stilla när han är så liten.. idag ska jag dock sätta upp spjälsängen så han iaf kan vänja sig vid den på dagtid som det är nu sover han i en hårdlift i vardagsrummet

kram J

• Jennie Brunflo

När vi var på BB med Sigrid så sov hon lite oroligt när hon låg brevid oss/mig. När hon låg i plastbubblan så sov hon som en stock.
    När vi kom hem så sov hon jättebra i sin egen säng, men mer oroligt hos oss.
    Så hon fick sova i sin egen säng.
    Det har hon fortsatt med, men någon sovpass då och då sover hon brevid mig.

Jag hade svår foglossning och kunde inte ligga och amma de först 6 veckorna, så jag satt i en fåtölj i sovrummet och ammade på nätterna. Jag tog upp Sigrid, bytte bajsblöja, ammade och la tillbaka henne i hennes säng.

Senare kunde jag amma liggande, men när jag bytt blöja och ammat färdigt så la jag tillbaka henne i hennes egen säng. Det var ju det hon ville.

Med andra ord; hon visade klart och tydligt redan från dag 1 att hon ville sova ifred.
    Hon sover jättebra i sin vagn ute på dagarna och ensam i vår säng.
    Men inte tillsammans med oss.

Du får snabbt in vanan att stiga upp på natten. Även om du ammar liggande så kan du få en bajsbaby(som vår baby var), så då måste du ändå stiga upp och byta blöja.

Du ska se att det ordnar sig och att ni i er familj kommer göra så som det passar er bäst.

Lycka till!

• Jennifer28

Vår första son låg alltid mellan oss avskydde sin spjälsäng. Men vår yngsta sover bäst i spjälsängen. Jag tror att man måste prova sig fram och själv bestämma vad som är bäst för ens bebis och sig själv. Alla barn är ju olika.

Svar på tråden Sover alla med sina spädbarn bredvid sig i sängen?