• Helle76

    Klåda

    Har sedan i onsdags haft irritation i underlivet med klåda & sveda. Har aldrig haft något liknande & är ju lite orolig vad det är. Igår när jag var på toa så kom det lite vit lättflytande flytning och något som såg ut som keso + att på pappret kom det små blodstänk. Någon som har haft samma symptom?
    Ska ringa gynikologen idag. Är på dag 18 av 30 idag.

  • Svar på tråden Klåda
  • Julianna

    Hejsan! Jag tycker det låter som att du fått en svampinfektion. Inget farligt, men kan vara lite besvärligt för det har en tendens att återkoma när man väl har fått det. Gör så här tycker jag:
    Kontakta gyn - precis som du tänkt
    Vänta tills du får en tid. Det är jätteviktigt att du får detta kontrollerat av gyn innan du börjar ta medicin. Det finns receptfria produkter på apoteket för svampinfektion, men jag vill varna för dom. Dessa produkter kan göra att man till slut blir immun mot produkterna. Gyn tar en odling som du får svar på med en gång. Då kan han/hon ge dig rätt medicin. Det finns nämligen olika typer av svamp som behöver olika behandling. Vanligtvis får man Diflucan (ca en tablett) samt någon kräm (Daktacort är bra). Diflucan ska man inte ta om man är gravid. Tala om för din gyn att du planerar barn.
    Jag kan tipsa om tampongen Ellen. Sen jag började avnända den har jag inte fått tillbaka min svamp alls! Dessutom är Apotekets produkter "Intimserien" toppenbra. Olja är bra att använda när man tvättar sig. Kram från Julianna

  • Helle76

    Tack för svaret!

    Ringde gynekologen & hon sa att det var svampinfektion jag hade åkt på. Skulle köpa Pevaryl Depå 150 gram på apoteket. Så det ska jag gå och göra nu.

Svar på tråden Klåda