• Aleathiel

Boende i Finspång?

Jag och sambon ska flytta till Finspång i augusti och jag är helt obekant med den delen av landet. Finns det någon vänlig själ här på FL som kan ge oss lite information om Finspång? Just nu letar vi boende (hyreslägenhet), vilka områden är fina och vilka bör man undvika?

• Svar på tråden Boende i Finspång?
  • RebelRose

hejsan,jag flyttade till finspång i mars i fjol men jag vet inte om jag kan vara till nån direkt hjälp jag flyttade direkt in till min pojkväns lägenhet så jag slapp leta bostad och sånt.
    Var jag som du skulle jag gå in på finspångs hemsida o surfa runt lite,lycka till och välkommen hit.

• Aleathiel

Tack!

Jag har varit inne på hemsidan men jag tycker det är svårt att få en bra uppfattning om vilka områden som är trevliga att bo i... Har varit inne på Vallonbygdens hemsida och tittat efter lediga lägenheter, men de områden som har många lediga lägenheter blir jag lite misstänksam mot - varför vill ingen bo där, typ

• RebelRose

hahaha,ja det kan man ju undra..vi bor på risingsväg och det är ett väldigt lungt o tryggt område+ att det är nära till centrum.

• Jessie

Hej ts!
    Bor strax utanför Finspång. Vallonbygden har ett antal områden som är relativt billiga att bo på där bor blandat folk mkt barnfamiljer och ungdomar. Jag personligen vill inte bosätta mig på dessa områden (Nyhem, Hårstorp, Profilen eller Dunderbacken) men jag har många vänner som bor där. Anledningen till detta är väl just att det har lite "stämpel" på sig att det är ungdomar som bor där lite röjigt osv. Men som sagt var jag vet många som inte håller med mig och trivs kanon. En annan anledning till att jag inte vill bo där är att alla lägenheter är likadana typ om du varit i en har du varit i alla *s.. Jag gillar gamla lägenheter, udda stuck osv.

Skulle jag välja att hyra lägenhet i Finspång skulle det bli på ex. Östermalm det är barnvänligt dock en aning livat emellanåt då det bor mkt ungt folk där. Även det ett billigt område men närheten till centrum samt att de renoverat upp området gör att jag gillar det. Om inte det skulle jag titta på mer privata fastighetsägare runt centrum området, där har vi bott och trivts mkt bra. Även Ståhls hyr ut runt centrum. Men har man barn kan jag trist nog tycka att områdena runt centrum inte erbjuder lekparker och sådant som ex. Östermalm och Nyhem har.

Oh så svårt att förklara hur jag känner och tycker om bostadsområdena.. kan om du vill maila dig om du undrar mer..

Välkommen till hålan förresten..

• Aleathiel

Sann83 - Det låter som ett trevligt område. Har Vallonbygden lägenheter där?

Jessie - Jag har mailat dig...

• enola

Jag växte upp i Finspång men har inte bott där på närmare tio år. Jag bodde på Nyhem hela tiden, större delen av tiden i en insatslägenhet på Oxhagsvägen. Åtminstone då var det ett lugnt område, medan hyresrättsområdet på andra sidan vägen (också Oxhagsvägen)var lite stökigare.
    Profilen var nog det område vi såg som stökigast, och kanske Hårstorp och Dunderbacken hör dit också. Östermalm är nog ok, eller var förut i alla fall.
    Det är inte speciellt dyrt att köpa lägenhet i Finspång, och är det ett alternativ, kan jag faktiskt rekommendera Nyhem (de röda husen på Oxhagsvägen). Jag trivdes i alla fall bra där. Det finns stora grönområden med lekplats och skogen ligger alldeles runt knuten.
    Hoppas du hittar något som verkar bra!

• JennL

Jag har bott i finspång och skulle inte heller vilja bo i de områden som sagts..
    Jag själv bodde i Storängen, på Kapellvägen och trivdes mycket bra där! Hade flera andra kompisar i området oxå.

• Aleathiel

Hej allihopa!

Har varit utan internet en vecka och har därför inte kunnat svara i tråden. Sedan jag skrev sist har vi fått tag på en lägenhet på Tegelbruket som verkar helt okej, tackade ja till den idag *spännande*.

Tack för hjälpen!

Svar på tråden Boende i Finspång?