• Mammatilltretroll

ang eksem och kortison - hur skulle ni gjort?

Hej på er!

Har en fråga ang läkemedel.

Jag har lite böjväckseksem i vanliga fall, men nu under graviditeten är hela min rygg täckt av eksem
    Så jobbigt! Jag kan inte sova på nätterna ordentligt..

Har varit hos min husläkare som sa att jag kan använda mildison, men inte locoid eller elocol.. Mildisonen hjälper knappt någonting och jag blir tokig!

var också hos en hudläkare som sa att "Visst kan du använda de här starkare kortisonkrämerna.." Jaha sa jag, men det står ju i fass att man inte kan använda dem om man är gravid..
    "Jaja, men allting är relativt och det är ju bättre att du kan sova på nätterna iallafall.."
    Hon ville också sätta mig på ljusbehandling (typ som solarie, men inte samma strålning riktigt..) Men det var jag tveksam till eftersom jag har hört av vissa att solarium inte heller är bra vid graviditet..

Nu till min fråga: Hur skulle ni gjort tjejer??
    Jag ska gifta mig i oktober och det skulle ju vara så skönt att inte ha eksem över hela kroppen då..
    Å andra sidan så vill jag inte skada bebisen på nått sätt!

• Svar på tråden ang eksem och kortison - hur skulle ni gjort?
  • sisley

Jag har för mig att strålbehandlingarna är ofarliga. Jag gick på sådana ett tag för kilande utsalg över hela krpppen och man "solar" bara ngn minut. Det är alltså en väldigt kort tid och det hjälper jättebra.

• Pyssel

Har oxå en massa eksem och upptäckte av en slump att te´ på groblad funkade ruggigt bra på dom. Fråga mig inte hur eller varför men det gjorde det och det är 110% ofarligt. Torka groblad på låg värme i ugnen,smula sönder och ta en tsk/kopp vatten. Koka i 2 minuter och låt dra i 10 minuter. Ta en handduk och doppa i och lägg på utsatt ställe och låt ligga 15 minuter eller så länge som det känns bra. Känns det inte bra så ska du självklart ta bort det.
    Lycka till och grattis till kommande bröllop! Massa kramar!

• whirlwind

JAg har också eksem som kan vara besvärligt och i flera år har jag använt Diprosalic (kortison grupp III) ca 3ggr/v . Min husläkare tyckte att det var inga problem att fortsätta med det, jag skulle bara minska till 1-2 ggr/v istället. Så jag tycker att du borde fortsätta med din kortison kräm, det är inte bra heller att klia ihjäl sig tycker jag ...

Har du kollat i www.huden.nu ?

Vad säger din bm ?

• Mammatilltretroll

whirlwind: BM säger att jag ska undvika steroid II och III salvor, att den enda jag kan använda är mildisonen..

Fass säger om Elocon som är en steroid III "Risk finns att fostret påverkas"

och om Locoid som är en steroid II står samma sak,

• elinina

jag har använt cortison både som kräm och som injektion nu under min graviditet.. å allt är normalt!
    injektionen fick jag i armbågen då ja skulle bota min epikondylit (tennisarm) å krämen eftersom jag har massor av kliande utslag vad armhålan å på insidan av benen osv....
    käkar nu tavegyl för detta!!!

lita inte alltid på FASS.... det är ju bara rekommendationer!

• Kajsa77

Hej
    Jag hade precis som du mildare eksem innan jag blev gravid men under graviditeten fullkomligt blommade det upp på hela kroppen. Läkaren sa att det var det värsta de någonsin sett!! Började precis som du med milda kortisonkrämer och ljusbehandling men det jälpte inte. Då fick jag kortison steroid typ III. Jag var mkt skeptisk till att använda detta då det stod att fostret kunde påverkas. Men jag har rådgjort med flera läkare som säger att det är i det allra första skedet i graviditeten, typ de 2 första mån som det kan vara dumt att använda STORA mängder. Så jag använde den starka salvan och guuud vad härligt när den hjälpte! Är inne på bf + 2 och allt verkar bra med bebisen så smörj på du bara! (Oj vilket långt svar, sorry!)'
    Lycka till!

• kalinan

Nix, jag hade inte tagit kortisonet! Fast det kan ju bero på att jag är skeptisk till kortison även i vanliga fall och undviker det så långt det går.. Jag hade istället tagit långa avkopplande bad med massor av havssalt i, solat solarium lite och försökt skämma bort mig själv med mycket höstmys och levande ljus. Enligt min erfarenhet är det bästa alternativet till kortison just sol, saltvatten och lugn och ro. Detta tänker jag ta till om min psoriasis blossar upp under graviditeten. Just nu håller den sig dock lugn, tack o lov...

• Mammatilltretroll

elinina : svårt att låta bli att gå efter FASS när man själv inte är läkare/forskare..

Kajsa77 : Okej, ska kanske försöka med en steroid typ II salva då och se om den hjälper (eller, det vet jag att den gör..) och hoppas på att bebisen mår bra ändå..
    Vet du vad för skador det finns risk för om man använder kortison?

kalinan: badsalt skulle aldrig fungera för mig då jag redan är så torr i huden att jag fjällar tyvärr

• Titti och mini

Om du undrar över mediciner o dess verkningar på fostret kan du kanske kolla på www.janusinfo.org, där står mkt bra ny o saklig info. Bra när man är osäker själv o får olika bud av läkare

• kalinan

Clara, du verkar redan ha bestämt dig för att fortsätta med kortisonet, och det ska säkert gå bra. Vill ändå säga att det är skillnad på badsalt och havssalt. Jag är också torr som fnöske så det snöar hudfragment om mig, men efter att ha legat i blöt en vecka på någon grekisk ö blir jag som ny! Att det funkar är väldokumenterat, och när det fanns gott om pengar kunde man till och med bli ordinerad utlandssemester...

• Den mysiga

Det bästa alternativet i långa loppet är att smörja med ex olivolja för det är enormt läkande på huden.

• kalinan

Den mysiga: ja, olivolja kan vara bra, åtminstone i uppmjukande och avfjällande syfte, men all olja är också uttorkande och måste därför tillföras tillsammans med fukt. Det bästa är i så fall att smörja sig innan man kliver ur duschen, men då blir det ju kladdigt och dant förstås... Hur läkande den är vet jag däremot inte. Det funkar inte på psoriasis i alla fall.

Svar på tråden ang eksem och kortison - hur skulle ni gjort?