• pluttan

Lite info om livmodertappen

Hallå tjejer !
    Jag har funderat över livmodertappen mycket och surfat på bl a wictoria.nu men inte känt att det varit tillräckligt med info. Mycket annan information på svenska finns det inte om ÄL, graviditet och livmodertapp så jag har istället letat på engelska sidor. Jag har sett att fler än jag undrat över position, konsistens mm så jag tänkte dela med mig av vad jag hittade (på flera sidor):

"Livmodertappen följer ett mönster varje månad. Den borde starta lågt och vara fast i konsistens. Runt ÄL flyttar den uppåt, blir mjukare och känns mer öppen. Skillnaden är inte stor i konsistens, och man jämför det som mellan nästippen och läpparna. Tappen stannar uppe i en till två dagar runt ÄL. Resten av luteal fasen, efter ÄL, borde den vara lågt placerad och den är oftast mjuk innan mens. Tappen tenderar att dra sig uppåt om du blivit gravid."

Jag blev iallafall lite klokare på själva förloppet :=) Om nån vill surfa mer på engelska sidor så är nyckelorden cervical position och cervix.
    Kram på er och lycka till !!!! /Pluttan

• Svar på tråden Lite info om livmodertappen
  • Xtra

Äh, det var ju inte alls kul! Om den där informationen nu stämmer så har jag tant röd att vänta - min tapp är nämligen ovanligt mjuk och rätt låg. Äsch alltså...

P.s. Jag tar en dag i taget, och försöker ta det jag läser med en nypa salt

• pluttan

Jag tror att det är väldigt individuellt hur tappen beter sig ! På wictoria.nu säger man istället tvärtom, att tappen ska vara låg om man blivit gravid. De engelska sidorna ger oss lite annan info och det visar bara på att det inte går att säga exakt hur det ska vara utan att det varierar tycker jag !

Tappa inte hoppet !!!!!!

• Xtra

Hehe, vad du är gullig... Jag ska ju ner på stan och apoteket idag för att köpa graviditetstest som jag ska testa med på onsdagmorgon, men det känns ju liksom lite onödigt om det nu är tant röd som är på väg...

Tack ändå för informationen, ska bli spännande att se vad jag har att vänta med min mjuka och låga tapp - tant röd eller ett plus?

• vanilla

Som Pluttan skriver, det varierar. För mig var det som det står på www.wictoria.nu. Dvs tappen är hög och hård innan äl och låg och mjuk vid äl och graviditet.

• Mumu

Några dagar innan BUM flyttade min tapp ner några trappor. Blev väldigt låg jämfört med innan. Och så blev den mjuk. Några dagar senare fick jag ett plus på stickan! Så för mig stämde wictorias info!

• snobben

Låter super....är på dag 30 av ca 28-31 och ingen mens än och tappen är rätt svår att nå.....hoppas!

• Xtra

Några dagar innan BIM... Ja ni tjejer, min tapp blev konstigt låg igårkväll och samtidigt mjuk - jag har BIM på onsdag. Så hoppas kan man ju, tyvärr har jag fortfarande LIIIIIITE svårt att tro att det skulle kunna lyckas på första försöket...

• Xtra

Det där infot stämde tydligen på mig ändå... Min tapp blev ju låg och mjuk i förrgårkväll och imorse kom tant röd på besök... Nåja, alla är vi väl olika. Trist bara med ovälkommet besök...

• AnnaLinnea

Så om den är mjuk och hög??? Vad innebär det?

• Knytets mamma

AnnaLinnea

Då är det någon dag före/under ÄL

• Evangeline

Hm, detta blir märkligare och märkligare.... Hade ÄL på nyårsafton och då var tappen låg och öppen. Problemet är att den alltid känns öppen, det är alltid ett stort "hål" liksom på baksidan av den. Nu håller den på att dra sig uppåt, känns fortfarande likadan i övrigt. Mensen är beräknad till fredag (dag 23) eller möjligen om jag har tur onsdag (dag 28), men det är knappast troligt. Fick en ytte-pytte-liten strimma blod på fingret idag när jag kände efter. Knappt synligt, men som ni alla vet - man spanar sig ju blå! Den som lever får se antar jag, men jag har inga förhoppningar denna månad - har inga känningar alls....

• Evangeline

Det finns så lite info om detta tycker jag och när jag hittar nåt så emotsäger det vartannat.... Nån som har fler tips" om hur saker och ting kan vara???

• NIÑITA

min lilla tapp känns låg tjock och mjuk, vad innebär nu detta???
    jag tror att jag ska ha ÄL den 12-13 januari, men är lite osäker eftersom jag är helt ny här. i vilket fall som helst, ska jag passa på att stormysa!! HE HE 8)

• elsalisa

HJÄLP! BIM i morgon. Hade verkligen hoppats denna månad då jag trodde vi prickat in ÄL. Igår kände jag att tappen blivit hårdare och nu imorse kändes den öppen. Dags för mens??? Finns det något hopp för mig?

• smr

min tapp var låg och mjuk när mensen kom!!

• elsalisa

Flyttar upp med en undran om någon kan trösta mig?

Svar på tråden Lite info om livmodertappen