• Mamma i Japan

    Mamma i Japan ?

    Hej !
    Jag befinner mig i Asahikawa på Hokkaido i norra Japan tillsammans med min man och snart 9 månader gamla dotter. Vi kommer att bo här till mitten av juni 2005 och jag söker kontakt med andra mammor som är eller har varit i Japan, så att vi kanske kan utbyta lite erfarenheter.

  • Svar på tråden Mamma i Japan ?
  • ulricaa

    Jag och signaturen mini04 här på familjeliv (Petra heter hon) har bott i Japan. Jag var där i drygt två år 92-94. Bodde i Tokyo. Petra träffade sin man där och flyttade med honom till Osaka i några år innan de flyttade hem till Sverige igen.
    Visst är det ett underbart land!!!!
    /Ulrica

  • Mumskickan

    Då kan jag passa på att fråga hur det är i Japan om man har en bebis. Vi ska kanske åka dit i maj eftersom min sambo ska på turné med sitt band där, och då får vi kanske följa med.
    Är det nå't speciellt man ska tänka på?

  • Mamma i Japan

    Hej "Kurren" & "Mumskickan" !

    Vad gör jag här? Jo, min man är utbytesstudent och läser arkitektur på Hokkaido Tokai University här i Asahikawa, annars läser han på Chalmers i Göteborg där vi bor i normala fall.

    Bäbis i Japan är betydligt lättare än jag trodde. Blöjor och barnmat finns likadant som hemma (i princip) och kostar ungefär samma eller lite mindre. Det enda luriga är att man inte förstår hur man ska laga till maten, så vi kör mest med burkmat och kompletterar med "riktig" mat. Välling finns inte, det är också svårt att hitta t ex rismjöl, majsgryn och havregryn ifall man vill koka egen gröt. Hittar man det så är det svindyrt så det skulle jag rekommendera att ta med hemifrån. Min dotter äter ostsmörgås, yoghurt, majsgröt och frukt förutom barnmaten, det fungerar bra (men frukt är också ganska dyrt, förutom bananer).

    Det finns massor av fina babyprylar som inte kostar alls lika mycket som hemma, så egentligen behöver man inte ta med någonting. Vi har dock med en sån där stol man hänger på bordet och ett uppblåsbart skötbord och det har jag inte sett här så det kan ju vara bra att ta med. Barnkläder kan både vara svindyrt och billigt beroende på butik. Jag har hittat massor av fina och billiga barnskor, betydligt större utbud än hemma.

    De har en helt annan barnvagnskultur här än hemma, vilket innebär att de flesta bussar inte är gjorda för att ta med barnvagn på. Japanerna själva tar sällan med sig vagnen på shoppingturen, utan det finns vagnar att låna i varuhusen. Har de med sig vagnen så är det en enkel sulky, ofta paraplyvariant (även till små bäbisar). Vår Teutonia väcker stor uppmärksamhet och går ej att åka buss med.

    Nu får jag reservera mig för att ovanstående gäller här i Asahikawa. Det sägs att det är betydligt dyrare med saker och ting i Tokyo. Har ännu inte varit där så jag vet inte om det stämmer.

    Det enda vi oroar oss för är om Emma skulle råka ut för en olycka så vi behöver åka akut till sjukhus. Man måste nämligen kommunicera med larmcentralen på japanska och ta med sig någon japansktalande person till sjukhuset eftersom personalen inte kan engelska. I övrigt känns det som att vi reder ut det mesta utan problem.

    Vet inte om det räcker med denna info, skriv gärna igen om det är något särskilt du undrar.

  • Emelie L

    Hej!

    Ser att denna tråden är ganska gammal, men hoppas på att få svar ändå. 

    Jag åker till Japan med min man och vår son som då kommer vara 8 månader. Har utbudet av barnmat, välling, gröt osv. blivit bättre eller är det fortfarande något vi ska ta med?

    Har barnvagnssituationen ändrats något? Är det kanske bättre att ta med bärsele, till exempel?

Svar på tråden Mamma i Japan ?