• Tjejja

Hunden tuggar sönder allt!!!

Har en jätte söt Golden Reitriver hanne på snart 1 år... har ett STORT problem men honom. Han tar saker och tuggar sönder, framförallt barnens leksaker. Har 2 döttrar på 5 respektive snart 2 år som sprider leksaker i hela huset. Vi säger åt hunden flera ggr om dagen, men sen gör han det samma igen. Han har egna leksaker som han får tugga på!! Vaför gör han så här? Nån som har tips hur vi får honom att sluta tugga? Han har även gett sett på inredningen nån gång, men det händer mest när han är ensam. Tycker det är synd för på natten får han sova på nerevåningen själv för vi är så rädda att han ska hitta på "hyss" i barnens sovrum.

• Svar på tråden Hunden tuggar sönder allt!!!
  • Svinto

Hunden behöver aktiveras!
    Du/ni måste ge honnom hjärngympa.Lek lite med honnom,låt han leta upp saker ni gömmer,gömma godis i PET-flaskor eller toarullar,lär han lite kul knep.....Han måste få annat att tänka på än att bita på allt.Kanske bryta en dålig ovana??
    Hoppas att det löser sig för er!

• Tjejja

Tack för ditt svar, ja det är ju just det!! Vi har faktikst börjat fundera på om han inte behöver placeras om i ett hem där någon har lite mer tid för honom. Men det är oxå svårt att göra sig av med den söte krabat som har växt upp hos oss. Vi får göra ett nytt försök, skärpa oss och ge honom oxå lite mera tid!! Vi tycker ju faktikst om honom så mkt!!

• Svinto

Även om man säger att golden är en "lätt" ras-precis som labbe som jag har så mår de inte bra av att inte göra något.Dessa retriverraser är apporterande fågelhundar och behöver arbeta.
    Att gömma en korvbit i ett rum som hunden får leta upp är inte så svårt-kanske att hunden får leta upp ett av barnen också som gömmer sig?? Det är nog poppis från båda sidor.
    Skriv gärna o berätta hur det går...

• Tjejja

Jo men leka kurragömma de brukar de göra!! Försökte nyss gömma godis i en PET-flaska men det verkade han inte fatta!! Ska ta mig tid och lägga ut spår i skogen åt honom har jag tänkt!

Vad brukar du hitta på med din hund?

• Svinto

HUR leker ni kuragömma?
    Sitter Bamse (såg att han hette det) och väntar tills barnet har gömmt sig och springer SEN o letar?
    Det tar kanske tid att lära en hund att använnda skallen om den inte är van med det. Du får ha tålamid och visa riktigt noga.

Vad vi gör?
    Jo vi tränar ju lydnad en gång i veckan på klubben och sen lite nästan varje dag på våra turer.
    Går även på flyball och hundsim.
    Kör sen med lite kul övningar såsom rulla,snurra,backa,gå mellan mina ben,spela död,skall,slalom......

Vill du så får du gärna ICQ:a mig om du vill ha lite coaching och om du har ICQ själv...Mitt nummer står i mitt info.

• dofsan

jag har en galen labbe.........han är precis två år
    denna underbara söta hund har tuggat på precis allt,skor,jackor,kläder,mobiltelefon,plånbok innehållande alla sorters kort,fjärrkontroller,väggar,trappan,blöjor,nappar ja allt man kan tänka sig.........vilket resulterade i att han fick ligga inlåst under trappan när vi gick hemifrån och på natten......
    vi provade allt men inget funkade.......
    nu är han bättre,behöver inte ligga inlåst på natten......tror att de *växer* ifrån sitt tuggande......
    kämpa på

• Tini

Vi har haft exakt samma problem med vår staff/pitbull... Vi fick tipset att köpa en bur där hon kan vara när hon är ensam. Så det gjorde vi!!
    Funkar jättebra!! Hon älskar buren, hon går in där när hon vill vara ensam oxå. Biter inte på ngt längre..

Det kan vara så att din hund har för stora ytor när hon är ensam, eller blir deprimerad.

Testa bur!! De är inte så dyra heller, runt 1000 lappen. DET ÄR DET VÄRT!
    Vår vovve har tuggar upp saker för 15000kr... Suck!!

• Tjejja

Hej tjejer!!
    Tack för era inlägg, skönt att nån verkar ha "samma" problem, eller har haft i alla fall. Detta med bur vet jag dock inte. Tror det skulle bli en massa massa väsen på honom om jag stängde in han i en bur. Klart en vanesak kanske, men jag känner inte för att stänga in min hund i nån bur. Jag har lovat mig själv att ge honom lite mer tid, i går var vi ute i trädgården och kastade boll och pinnar i evigheter. Sedan tog vi en lång promenad.... sen sov han hela kvällen!! Jag tror att jan biter på saker för att han vill ha uppmärksamhet... visst kan det väl vara så?
    Och Golden i sig e ju en ras som älskar att ha saker i munnen, sorgligt bara när han biter sönder barnens leksaker. Men vi försöker ju oxå vara noga med att han inte har nått mer att tugga på än sina egna saker, speciellt då han e ensam hemma. Och nej han har inte alls stora ytor att va på då han e ensam... vi stänger till så han kan bara vara i en hall och köket. Det är oxå där han får sova på natten, han har inte ens något att sova på/i för då biter han bara sönder. Han har haft sönder massa täcken och madrasser.

• Elinmamma

En varning för kastar pinnar och bollar, det ger enbart motion och adrenalin, ingen hjärngympa... Det kan ge som reslutat att han tuggar sönder ännu mera saker pga av att han inte vet var han ska ta vägen när det pumpar runt i kroppen.
    Se antingen till att ni kan aktiver honom ordentligen minst två gånger i veckan, gå på kurser, lägga spår, träna lydnad osv. Promenader är inte inte aktivering! Promenader är till för att göra sina behov och få motion.

Vi har en springer spaniel nu på fyra år, han jagar udner vintern, tränare eftersök under hela året, även en hel del skarpa eftersök då han är ensam rådjurshund än så länge i jaktlaget. Vi har nu kommit igång med agilityn, tränar minst en gång i veckan, helst två. Igår var vi på kurs från 9.30 till 15... Visserligen hade vi även teori men det är jobbigt att vara på brukshundsklubben med lukter, hundar och människor som rör sig. Så idag är han helt slut och sover som en stock. ;)

• Tjejja

Elinmamma - Vi tränar lydnad under våra promenader!! Vi har inte kommit så långt ännu... jag ser det även som lydnad när han hämtar boll/pinnar och ger mig. Jag lägger oxå spår i skogen nån gång... han e jätte duktig på det!!
    Motion e ju oxå viktig även om det nu kanske inte hör till vårt problem. Men han brukar i alla fall oftast sova eft han haft motion.

Helmic - Tack för länken ska genast gå in och kika ;)

Svar på tråden Hunden tuggar sönder allt!!!