• temple of love

Baka glutenfri tårtbotten... Hjälp...

Nu har jag fått riktigt hjärnsläpp... Ska baka två tårtor till imorgon då en släkting fyller år och har bestämt mig för att göra dom både laktos och glutenfria. Då jag har en liten bonus som är laktosintolerant så är den biten inga problem men hur gör jag egentligen med mjölet? Alla andra ingredienser är glutenfria redan. När jag planerade allt det här och handlade var det helt självklart att det bara gick att byta ut mjölet mot maizena men nu blir jag mer och mer osäker... Hittade inget typ av glutenfritt mjöl på vår stormarkand så jag plockade med mig maizena.

Någon som har lite erfarenhet som kan hjälpa mig här? Funkar det att byta ut mjöl mot maizena i en tårtbotten?

• Svar på tråden Baka glutenfri tårtbotten... Hjälp...
  • piixelslyna

Vi brukar använda maizena, och det har funkat bra. ^^

• xxSilvaxx

Du kan inte göra en enkel nötbotten istället för vanliga tårtbotnar? kan ju bli gott... Vi gillar definitivt dessa, de blir lite mysigt halvsega i kakan sen...

150 gr nöter (vi blandar hassel o mandel)
    2 1/2 dl florsocker
    4 äggvitor

blanda, smeta ut i valfri form på bakplåtspapper, grädda i ugnen typ 15-20 minuter i 150gr ugn

blir tre små tunna eller två lagom bottnar...

Inget gluten eller laktos ju.... bara se så ni inte har ngt ägg eller nöt allergiker på festen

• Mumin

Jag har aldrig bakat med maizena (kan man det?) men gjorde gluten- och laktosfria tårtbottnar häromdagen med Finax glutenfri fin mix. Glutenfria degar är ganska känsliga så man kan inte improvisera så mycket.

Glutenfria mjölmixer finns för det mesta på en speciell avdelning på stormarknader, inte bland vanligt mjöl.

Soc
    Ingredienser Instruktioner50 gr mjölkfritt smör/margarin
    1 dl kokande vatten
    2 ägg
    2 dl socker
    3 dl fin glutenfri mjölmix
    2 tsk bakpulver
    smaksätt efter tycke
    smör/margarin och glutenfritt ströbröd till formen sätt igång ugnen på 175 grader

1. Smält smöret/margarinet med det kokande vattnet

2. Vispa ägg och socker pösigt

3. Blanda mixen med bakpulver och smaksättning och tillsätt
    det i äggsmeten

4. Tillsätt det smälta smöret/margarinet och vattnet

5. Häll i en smord och bröad (med glutenfritt ströbröd)
    form

6. Grädda längst ner i ugnen i ca 30 minuter

After all... tomorrow is another day.
  • Mumin
    rauseus skrev 2006-07-07 07:47:13 följande:
    Vi brukar använda maizena, och det har funkat bra. ^^
    Istället för mjölmix? Byter ni bara rakt av?
    After all... tomorrow is another day.
  • Julia85

Kanke du kan ta marängbottnar i stället??

Brukar finnas glutenfritt mjöl i de flesta matvaruaffärer annars.. Men blir väldigt kladdigt att baka med kan jag lova!

• temple of love

Oj tack för alla svar!

Mumin: till nästa gång (eller om en katastrof inträffar med maizenan så ska jag leta riktigt noga efter mixen och prova den

xxSilvaxx och Julia85: Vilka smart tips, jag tänkte aldrig ens så långt som till att göra ngt som är naturligt fritt från gluten... hade ju blivit mycket enklare. Blir det fler gånger så ska jag absolut prova det.

• temple of love

Rauseus: det har alltså funkat för er att bara byta rakt av?

Någon mer som provat att byta ut mot maizena eller har en aning om hur det funkar?

(Har ju en massa maizena hemma och allt annat till just dessa bottnar så det skulle vara sååå skönt om det gick att lösa)

• Lilja07

Hmm jag har aldrig bakat med maizena , det ska jag prova!!! Vi gör bottnar på potatismjöl, blir luftigt å bra! Vi gör också rulltårte bottnar, potatismjöl, men då får man göra några
    Lycka till!

• temple of love

Väntar bara på min lillasyster som vill vara med att baka, sen är det väl bara att prova en sats med maizena och se vad som händer...

Svar på tråden Baka glutenfri tårtbotten... Hjälp...