• Della

Min bästis har smittat mig :(

Hej! Min bästa kompis har munsår (herpes) och de gånger vi varit med varandra då hon haft öppna sår så har jag försökt vara försiktig.
    Allt för att jag inte ska smittas.

Hon ska alltid dricka ur samma läsk som jag, smaka på min glass osv osv..
    Jag har uttryckligen sagt till henne att låta bli då jag inte vill ha munsår och då har hon fräst till att det INTE smittar :/

Nu har jag iaf det. Värsta såret under läppen!
    Vet inte om det var ett smart drag av mig men jag ringde henne för en stund sedan och mer eller mindre sa att hon har smittat mig med munherpes.
    Hon blev förbannad och sa att "Nej, det är inte alls jag!"
    Men hon är den enda jag känner som har herpes :/
    Till slut skrek hon att "Vill du tro att det är jag som smittat dig så får du väl tro det!"

Jag ångrar mig att jag ens sa ngt. Hon är min enda kompis och nu kommer hon sitta med sin pojkvän och snacka skit om mig!
    Suck!
    Det här kan aldrig bli som det var igen..

Är gravid i 11:e veckan (11+6). Kan graviditeten i sig vara anledning till att jag nu har munsår eller?

Är så ledsen.. Förväntade mig att en riktig kompis skulle säga ngt i stil med "Ja, om det var jag så ber jag om ursäkt för det var inte avsiktligt.."
    Men icke var det så.

• Svar på tråden Min bästis har smittat mig :(
  • Anonym

Alltså för att få munherpes behöver man inte bli smittad. Det kan ligga latent flera år i kroppen. Om jag minns rätt har ca 80% av befolkningen munherpes. Jag själv fick det som barn. Men det smittar ju, så jafg skulle aldrig riksera att dricka ur samma glas som någon annan om jag hade sår just då.

Sen att du är gravid spelar ingen roll, om det inte är så att du fått herpes första gången när du är gravid. Då är procenten större att barnet kommer att utveckla leukemi än i normalt fall (vill inte skrämmas, men du kan ju berätta det för din kompis så hon får sig en tankeställare).

Annars hade jag blåsor kanske 2-3 tillfällen under min graviditet, men då hade jag ju inte mitt primärutbrott då.

Dum kompis du har (även om hon inte har smittat så har hon ju iaf inte gjort något för att undvika det.

• DaCiss

Alltså herpes smittar ju nått enormt ifall man har de synliga sren framme. Annars ligger ju herpes latent och då man inte har sår eller blåsor så smittar man inte, men direkt då såret eller blåsan kommer fram så smittar det, och det smittar snabbt och enkelt! Hög smittorisk alltså. Så om du aldrig haft det tidigare skulle jag som du mistänka att det var hon som smittat dig.

Själv så borde man då man har sådant som smittar veta bättre. Man får ju t ex inte om man vet att man har någon könssjukdom ha oskyddat samlag. Man har en skyldighet att ta hand om sig och inte smitta andra. Jag tycker hon borde vetat bättre än att bara skylla ifrån sig och säga att det inte smittar då det mycket väl gör det!

Huruvida det var et tbra drag att ringa vet jag inte. Själv skulle jag ju velat säga det till personen ifråga om man visste att den smittat en men sen igen vågar jag inte göra såna samtal, vill inte göra folk sura på mig. Hoppas er vänskap dock överlever detta trots allt!

• Eliisa

Jag vill bara klargöra en sak. ca 80 % av befolkningen har herpes, och de flesta vet inte ens om det! Herpes smittar framför allt när man har blåsor och sår, men det smittar ÄVEN när man INTE har blåsor, dock inte i lika hög grad.

De flesta får viruset när de är barn, så sannolikheten att du ska ha fått det när du var liten är mycket stor. Det kan ligga latent i kroppen i många många år innan det bryter ut för första gången. Första gången det bryter ut brukar vara när kroppen genomgår en förändring, när imunförsvaret är försvagat eller om man utsatts för mycket sol m.m.

Jag vet många som haft problem med blåsor under graviditeten, men inte annars så det är faktiskt inte säkert att det är din vän som har smittat dig!

Sedan kan det ju tyckas att det är dåligt av henne att inte ens försöka undivka att smitta dig när hon har blåsor. Det smittar ju och det borde hon som sagt veta om (förutsatt att det är herpes och inte andra typ förkylningsblåsor för de smittar ej men kan se likadana ut).

• Emma m Theodor

Det smittar något grymt! Alla mina före detta (well- bägge 2 fick tyvärr munherpes av mig. Min man har jag varit väldigt försiktigt med- så han har klarat sig hittills- det är svårare att låta bli att pussa på sonen...

• princess of woolfs

Sen är det ju så att kroppen jobbar med ngt annat än sitt eget immunförsvar när man är gravid så risken både att ngt latent bryter ut och att min blir smittad är ju större då, därför egentligen svårt att veta om just hon smittat dig, även om jag också skulle tro det, det låter ju så. Tycker det låter snusk att hon vill tex dela glas med dig när hon har munherpes som brytit ut! På sätt o vis gjorde du ju rätt, men jag skulle nog inte vågat gjort detsamma

• Pemma

Jag har haft munherpes sedan jag var sex år för att min dagmamma pussade mig när hon hade munsår för att hon tyckte att jag var så söt. Jag har en hudläkare som jag träffar regelbundet och har självklart diskuterat med honom om att jag är rädd att smitta min man.

Min läkare har sagt att munherpes inte smittar vid indirekt kontakt, dvs om du inte pussar din vän utan endast dricker ur samma glas så blir du inte smittad. Jag försöker alltid ändå att vara mycket noga och än har jag inte smittat min man och vi har varit tillsammans i 5 år.

Det är, precis som andra skriver ovan, så att herpesviruset kan ligga latent i kroppen och utlösas av olika faktorer. Det är faktiskt inte omöjligt att det är graviditeten som gjort det. Jag tycker att du ska kontakta en läkare eftersom det finns bra mediciner som man kan ta som avsevärt lindrar minsåren och be din vän om ursäkt.

Hoppas att du inte behöver dras med munsår lika ofta som jag.

Hälsningar,

Pemma

• ladyhawk

Även om det inte smittar vid indirekt kontakt, så känns det kanske inte så där jättefräscht att dela läsk och glass med någon som har aktiv munherpes... urk.

• vadskajaghetadå

alla har det men bara vissa blommar det ut på

utomlands t.ex eller vid förkylning..men minns att jag pussade calle i 3an som hade sår isch

• Tjohalia

för att få munherpes som vuxen (sekundär herpes) så måste man ha haft det som barn (primär herpes) alltså om man inte haft det som barn så slipper man bli smittad som vuxen, men det är alltså jättevanligt att ha det tror att nån ovanför skrev 80% och det har jag oxå hört. det är däremot väldigt olika hur ofta man drabbas av sår och blåsor.
    Ja, det smittar alltså men bara om du haft det som barn (som dom flesta haft) så det kommer nog från din kompis oavsett vad hon säger... Men det är inget som alla har, bara nästan

• Anonym

Munsår är ju tråkigt att få men var glad att det sitter på munnen i stället för längre ned.. Det är inte kul kan jag säga..

Svar på tråden Min bästis har smittat mig :(