• Who am I

Lämnade blodprov idag men vet inte vad de kollar.

lämnade blodprov idag för en första undersökning på vad som är fel på mig då jag inte får tillbaks min mens och inte blir gravid. Är det någon mer här som nyligen lämnar blodprover? Hur lång tid tar det? Vad kollar de?? *orolig*

• Svar på tråden Lämnade blodprov idag men vet inte vad de kollar.
  • zagolik

Hej. Jag fick med ta blodprover då min mens var borta och det visade sig att jag hade höga värden av ett ämne som heter prolaktin. Det sitter i hypofysen i hjärnan. En godartad tumör men ingen farligt. Man får medicin mot det. Jag vill inte skrämma dig nu,men det kan var det dom kollar bla. Det är jätte vanlig bland kvinnor.....Första testet jag tog fick jag svar på ganska tidigt men nu har jag gjort om testet på sjukhuset och ska få svar v.30. då kommer min ssk tebaks från semestern och det är ok. att vänta men jag är så ivrig. vill med skaffa barn,så jag vill gärna ha medicin så fort som möjligt och det är ett helvete att gå utan mensen,för så länge man gör det,desto värre är det då för skaffa barn går ju inte när man inte har mens;)*ger ett stöttande*

• LiselottePCOS

Who am I : Vet du vilka prover de tog. kanske kan jag hjälpa dig att förklara om du vill. Du behöver inte vara livrädd. Läkare  tar ofta prover för att utslsuta eller hitta hormonell obalans. Visar det sig vara någon typ av hormonell obalans finns det mediciner som hjälper.

• Who am I
    LiselottePCOS skrev 2006-07-21 18:44:18 följande:
    Who am I : Vet du vilka prover de tog. kanske kan jag hjälpa dig att förklara om du vill. Du behöver inte vara livrädd. Läkare  tar ofta prover för att utslsuta eller hitta hormonell obalans. Visar det sig vara någon typ av hormonell obalans finns det mediciner som hjälper.
    de sa inte vad de tog. Jag fick fylla i ett papper med info om vikt osv. Sedan lämnade jag fyra rör med blod.     
  • LiselottePCOS

Om du inte vet  vilka proverna blir  det svårt att förklara, det finns många prover som läkaren kan ta beroende på vilken misstanke de har.  Det troliga är att  du inte har något farligt. Hör av dig igen sedan om du undrar mer om hormoner när du fått svar.  Man kan be om en kopia på sian provsvarm, bra att ha förminnets skull då det kan vara svårt att komma ihåg all information som doktorn ger.  Det är för mig värre att gå att orao mig frö något än att veta vad som egentligen är fel  i kroppen, misstänker att det är så frö många andra också. När man vet kan man ofta börja leta efter en lösning på problemet.

Själv är jag undersköterska och arbetar på en vårdcentral, har PCO-S som du kan ha sett i min presentation. Är ganska påläsat pga den ilska och besvikelse jag kände mot sjukvården för några årsedan. Har en vän, läkare,  som arbetar inom IVF och vi  pratar en hel del  PCOS, då han gjort avhndling i ämnet.

Det kommer säkert att gå  bra för dig, glöm inte att fråga. vad de gör och varfrö de gör saker. Ta med papper och penna och skriv ned stödord för minnet  om det känns bra.  Du har rätt att fråga och ifrågasätta om det sjukvårdepersonal säger verkar konstigt. Personalen är till för patientensbästa.

• LiselottePCOS

Det brukar ta max 7-12 dagar att göra hormonanlyser. Om du inte hör någt ring din mottagning.  De kan ju ev ha semester, då det är den tdien på året.

• Who am I
    LiselottePCOS skrev 2006-07-22 16:51:23 följande:
     Det brukar ta max 7-12 dagar att göra hormonanlyser. Om du inte hör någt ring din mottagning.  De kan ju ev ha semester, då det är den tdien på året.
    Jag ringde och fick då veta, med min vanliga tur då, att läkaren som har mina provsvar är på semester och återkommer vecka 32.
    Ingen kunde berätta någonting innan dess, skoj eller hur.  
Svar på tråden Lämnade blodprov idag men vet inte vad de kollar.