• Lilla Mindy

Grillspett i ugn, vilket kött blir godast?

Jag planerar för en grillkväll, och vi hade tänkt att grilla i ugnen, grillspett.

Vilket kött ska jag välja? Hade tänkt att ha köttet i marinad under natten, någon som vet någon god marinad som man kan köpa färdig?

• Svar på tråden Grillspett i ugn, vilket kött blir godast?
  • Lilla Mindy

funderar på kyklingfile eller fläskfile som kött, eller kanske grytbitar av fläskkött, vilket tror ni blir godast?

• E l l a

Kycklingfiléspett är ju gott - gärna med någon marinad med honung i, annars är Santa marias chicken marinad god. Vanliga grillspett gör jag faktiskt av fläskkött tex fläskfilé, samt något nötkött - biff eller filé, och bacon eller sidfläsk - det blir inte så torrt om man tar något lite fetare, karré funkar ju bra också. En marinad som jag faktiskt provade igår som var god var Smoky Honey (santa maria den med) eller rödvinsmarinad till nötkött.

• Lilla Mindy

jag har bestämt mig för att det får bli kycklingfilespett
    passar det med bacon på spettet också? och en tzatziki sås på sidan?

• Lilla Mindy

Santa marias chicken marinad har jag köpt som jag ska marinera med.
    Kan jag bara marinera kynglingen med den?
    tänkte att man kanske kunde ha marinaden på prinskorvarna och bacon också??

• E l l a

Prinskorvarna skulle jag nog bara pensla med lite olja så de ej bränns, baconet bara krydda med lite grillkrydda - annars btycker jag åtminstone att det blir lite för mycket chicken på det hela - kaka på kaka... Tzaziki är asgott till, hade det igår, grillade kycklingfiléer med klyftpotatis och tzaziki.

• mosterYster

Jag gillar den som heter honey smoke - blir mycket smak på köttet! Skulle jag själv marinera kycklingfiléer så skulle det bli i sweet chili + MYCET vitlök och balsamvinäger. Sedan pensla med honung blandat med pressad vitlök och salt/peppar precis innsn grillningen är klar.

Svar på tråden Grillspett i ugn, vilket kött blir godast?