• Snottra

Öppet hus......vad bjuder jag på?

Jag fyller 30år nu i sommar och vi tänkte ha öppet hus. Jag skulle gärna vilja ha olika förslag på vad man kan bjuda på. Gärna något som är kallt och lätt att fixa ihop. Jag är mycket tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Öppet hus......vad bjuder jag på?
  • Lola Jämtland

Hemmagjord potatissallad, kallskuret, sallad o bröd?

O kanske tårta?

• Tristanya

buffé med en massa olika så gästerna kan välja? och då brukar det väl inte gå åt så mycket heller.. ifall man har en massa olika saker att bjuda på!

• soso

Pajer, går att förbereda! Pasta/Bulgur sallader är bra bas tycker jag. Kallskuret som Lola föreslår är smidigt... Yoghurt såser typ tsatiki (?) är ju rätt smidigt att göra till om man gillar det.

Har sett recept på kycklingspett som görs i ugn och som äts kalla... passar bra till sallader...

Kompletera med bröd och ost och någon tårta som är lätt att förbereda (chokladkakor/tårtor kanske?).

• EJL

folk brukar tycka det är roligt med "tandpetsmat" också...
    komplettera buffen med skålar med kalamataoliver, vindruvor, sallad på mozarella skivor och antingen tomatskivor eller grilladpaprika...(lägg varannan på ett fat så ser det snyggt ut...)
    bröd med lite olika röror, tzatsiki, feta röra med soltorkad tomat osv.

kalla grillade kycklingklubbor som går förbereda innan...linda lite aluminiumfolie kring skaftet så kan man gnaga....

nåt annat som är roligt och som ser snyggt ut är att köpa färdig tomatsoppa, nån god sort. hälla upp lite grann i små plastglas och garnera genom att lägga en coktailtandpetare som du trätt igenom en mozarellakula(finns färdiga mozarellakulor att köpa)och sen rullar du den i finhackad basilika....gott och snyggt och nåt som imponerar men ärsuperenkelt....

laxpaj, kall med romsås i små färdigskurna bitar....

andra saker som är goda på en buffe är ju tex pastasallader, olika grönsallader(billigt och drygar ut)

ost och kex.
    massa frukt typ ananas...

melon klyftor som man lindar lite parmaskinka runt.....

persikor(behåll skalet på)som man klyftar och lägger en bit ädelost uppepå....

kall inkokt lax med nån enkel örtasås....typ cremefraich med salt peppar och finhackad dill gräslök och persilja...alternativt cremefraich med lite hovmästarsåsutrört....

slantade stekta starka korvar, chorizzo, kolbas osv som du serverar ljumma.....

kallskuren rostbiff eller tjälaknul.....

grönsaksstavar, om gurka, primörer med morot eller rädisa, lättkokt sparris. dessa kan dippas i en supersmarrig sås(lagade till helgen) 2 dl lätt cremefraich, 70g riven västerbottenost och en msk flytandehonung....mixa med stavmixer....

detta var massa förlag och man behöver ju inte göra såå mångaolika saker,men att variera med lite kött, nåt med fisk eller skaldjur, nåt vegetariskt, bröd, ost, sallad och nån skål med tandpetsmat är roligt. då hittar alla nåt som just dom gillar.och det mesta går att köpa ganska färdigt och iallafall förbereda i god tid.....

till efterrätt kan du ju göra nån enklare tårta...om du har mycket mat på buffen såpassar en lättare efterätt bra. om du inte har lika mycket på buffen så kan du ju göra en mer mättande tårta.....

Lycka till!!!!

.:*mamma till Leon*:.
  • Snottra

Tack så mycket för alla tips, det kommer säkert att bli en heldel av vad ni har föreslagit. Tänkte först beställa exotisk planka, men insåg att då kommer maten att kosta oss ca 5000kr!!! Det är lite väl mycket bara för mat. Tack än en gång!

• LångaLinda

Den här salladen är suupergod som tillbehör!!

Grönsaker med citron (4 port)

Finrivet skal av 1 citron
    1 msk pressad citronsaft
    4 msk olivolja
    2 krm salt
    1 krm peppar

ca 200g sockerärter
    200 g cocktailtomater
    1-2 avokados (jag brukar ha mycket avokado)
    1-2 salladslökar (eller lite färsk lök, det hade jag idag)
    150 g blandade salladsblad ( t ex på påse)

Blanda samman marinaden. Ansa och koka socker ärterna ca 1 min. Spola av dem i kallt vatten.
    Halvera tomaterna, tärna avokadon och skiva löken. Lägg allt i en skål, häll i sallad och marinad och blanda. Njut!!

Idag hade jag i stekta champinjoner också, man kan variera sig lite...

Jättegott till grillat, kött, kyckling eller fisk. Med ett gott bröd eller t ex klyftpotatis om man vill ha nåt mer till.

Svar på tråden Öppet hus......vad bjuder jag på?