• Mammatilltretroll

fd vegetarianer som börjat äta kött igen - hur gjorde ni?

Hej på er!

Har varit demi-lakto-ovo-vegetarian (ätit fisk, ägg och mjölkprodukter) senaste året.

Nu har jag dock börjat inse att jag inte får i mig tillräckligt med protein och är i v15, snart v16 och är så trött.. Jag orkar ingenting och känner mig håglös..
    Har ingen påvisad järnbrist, men jag tror att tröttheten beror på att något saknas i min kropp...

Har tänkt att börja äta lite kött för att se om det bli bättre, men jag undrar: Kan man börja äta kött bara sådär eftera tt varit utan det i ett år? Hur reagerar magen och finns det något som är bättre att börja med och något man ska undvika?

Jättetacksam för alla svar!

• Svar på tråden fd vegetarianer som börjat äta kött igen - hur gjorde ni?
  • Evangeline

Jag har varit som du - ätit fisk, mjölk o ägg och min dietist sa att de proteinerna är likvärdiga. MEN! Jag som är gravid i v.14 skulle kunna DÖDA för en BigMac..... så hon sa: se det som medicin under graviditeten så kan du återgå till det gamla igen sen om du vill.
    Så jag mjukstartade med kyckling (snällt mot magen) och idag åt jag en cheeseburgare. Har inte hänt nånting! Känns konstigt efter 7 år, men det går.....

• Mammatilltretroll

Evangeline: Började du med en liten portion kyckling bara då eller åt du på som innan du blev vego?

Jag slutade äta kött för att jag tycker det känns konstigt att äta dött djur och jag tror inte tat det kanske är så hälsosamt att äta djur som innan slakt varit fyllda av stresshormoner..
    Men nu under graviditeten så är jag för första gången på ett år sugen på rökt skinka, kyckling och hemgjorda köttbullar.. Så jag tror att min kropp skriker efter något som jag har brist på?
    Tycker fortfarande att det känns äckligt att äta dött djur, men jag försöker se det så att om min kropp saknar något så borde jag försöka reparera den bristen så att bebisen får bästa förutsättningarna..

Kan ju tillägga att bara tanken på bönor, linser och quorn får mig att vilja spy under graviditeten..

• kanelia

Jag äter inte kött för att jag får så ont i magen och tofu, bönor osv funkar ju utmärkt. Men jag har verkligen börjat känna sug efter kött nu när jag är gravid! Tror det är järnbrist som vill göra sig uppmärksam.
    Min mage klarar av typ lite kyckling, skinka på smörgåsen och leverpastej.
    Kasta inte i dig en dubbel bigmac eller en stor stek det första du gör. I början orkar man inte så mkt heller eftersom..
    Se bara till att äta rent kött och mkt fågel/fisk i början.

• Evangeline

Dietisten sa att det ju kan vara nån vitamin, nåt spårämne el dyl som kroppen vill ha från kött/kyckling eftersom proteinet ska vara likvärdigt.
    Jag åt lite kyckling i ett par dagar och nu har jag som sagt ätit hamburgare också.
    Skulle bara inte kunna klara att äta t ex korv (urk) eller helt kött (typ fläskkotletter eller skinka).

• Mammatilltretroll

kanelia: rent kött? alltså inte köttfärs utan bara typ köttbitar?

Evangeline: Så om jag provar äta lite kyckling först så borde det funka med kött efter ett tag?

• Evangeline

Jag vet ju inte hur känslig mage du har, men min sa ingenting.

• kanelia

Clara - ja, iaf får jag väldigt ont i magen utav blandfärs och liknande som köttfärsås, köttbullar och korv.

• Evangeline

Jag åt köttfärssås och pasta och det var GOTT!!!

• Lady

Jag är oxå supertrött ...kan bero på hösten
    Dessutom är det vanligt att gravida är extremt trötta (vad jag hört ialla fall)

Om det nu ej är påvisat att du har järnbrist så ser jag inte hur KÖTT kan hjälpa dig.

Vill du verkligen riskera att få ont i magen nu när det bor en liten där i magen?

Har inga råd att ge hur man ska börja äta kött ...sorry.

• Lady

Men en vän till mig som varit veggis länge började med fisk 1-2 ggr i veckan därefter kyckling och efter någon månad eller veckor började hon äta kött (däggdjur)

Magen och tarmarna fungerad jättebra när hon åt fisk och fågel men när hon började med köttet då började tarmar och mage krångla rejält. Hon fick ont i magen, fick gaser, sura uppstötningr, illamående + lite annat smått och gott så hon har försökt undvika däggdjur något äter hon ibland typ 1 gång i månaden men fisk och fågel regelbundet.

Svar på tråden fd vegetarianer som börjat äta kött igen - hur gjorde ni?