Oboy utan socker!
Vad tycker ni om den nya Oboyen som kommit? Jag är inte förtjust i den alls... vad tycker ni?
Vad tycker ni om den nya Oboyen som kommit? Jag är inte förtjust i den alls... vad tycker ni?
Jag har också provat den och tycker inte den är speciellt god. Inte sjönk den heller utan la sig ovanpå mjölken.
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m10242759.html
Det är ju allt socker som gör att orginalet sjunker/löser sig lättare. Smakmässigt är det ingen större skillnad när väl pulvret löst sig.
Det är ingen Oboy UTAN socker. Det är en Oboy utan tillsatt socker. De naturliga sockret finns ju kvar.
Pulvret innehåller 30% färre kalorier än orginalet. Dock blir det ca 15% färre när man häller i mjölken (eftersom den är den samma vare sig man använder No sugar added eller orginal)
Produkten innehåller sukralos. Samma som finns i nya Coca Cola light, Arlas "Mini" youghurtar, Felix Ketshup utan tillsatt socker. Fler & fler produkter kommer med sukralos.
Drack den idag - den är BRA mycket godare än Canderels variant! Jag tyckte den var jättegod!
Den är bläk!
Sorry, såg faktiskt inte att det fanns en tråd som hanlade om samma sak! pallrar mig över dit...
Den är jätte bra, min farmor har tjatat om oboy sen hon fick diabetes och nu kan hon dricka oboy igen.
www.arlafoods.se/upload/Press/Pressreleasedokument/Fakta%20om%20Sukralos.pdf
Ah, jag har just funderat på vad de har tillsatt istället. Sukralos alltså? Då avstår jag nog...
Trogga: Men det är ju perfekt!
men hur gör hon för att pulvret ska lösa sig i mjölken, mitt blir som när man blandar i kakao i möjlk, det lägger sig ovanpå som ett lock....
Lite mjälk i botten, pulver, röra mycket tills det löst sig lite, på med resten av mjölken.
Det fungerar för mig
www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/sukralos/sotningsmedletsukralos.pdf
Mer info om sukralos...
listo: läste det öppna brevet, är det inte Göran Petersson som skrivit det? (Han är emot sukralos)
Visst sukralos är inte nyttigt men det är inte heller socker. Om jag skulle ha diabetes, vad skulle då vara bäst för min kropp att få i sig, något som inte påverkar blodsockret eller socker som gör att jag kan bli sämre.
Själ försöker jag att inte äta socker eller något annat sötningsmedel, och varierar mig mellan vanligt socker och sötningsmedel. Jag äter inte mer sött för att det är sukralos i det jag äter.
Trogga: Jag är absolut inte principiellt emot sötningsmedel, det är ju ett jättebra alternativ för t.ex. diabetiker.
Däremot tycker jag att just sukralos verkar lite tveksamt t.ex. med tanke på dess miljöpåverkan och att det verkar som att en del av det lagras i kroppen (tvärtemot Arlas info).
Då föredrar jag nog aspartam eller andra sådana naturegna sötningsmedel, även om de också har sina nackdelar.
Trogga: Ok, mjölkn först alltså, jag kör alltid med pulvret först.. men det blir ju inte bra