• Mamma Mysig

Kan man rädda en fågel unge?

Och hur i såfall?, vi hittade en på trappan idag, för att inte trampa ihjäl den flyttade jag den, och la den i en kruka, men halvdöda blommor, när jag lyfte den ropade den på mamma och mamman svarade,  vill ju att den ska klara sig, kan jag göra något för den?

Jag tror det är en gråsparv

Trebarnsmamma i Januari, längtar så
  • Svar på tråden Kan man rädda en fågel unge?
  • RadixLecti

Det är oftast bara att låta den vara, så sköter morsan om den. Bör inte vara några större problem. Lägg den i en tät buske eller något liknande.

• Mamma Mysig

Vad bra, då kanske den överlever, jag är lite rädd för myrorna bara, de brukar angripa fort, därför och för att vi inte skulle trama ihjäl den som jag flyttade den ,skönt att det inte spelade någon roll

• zelda71

Om du vet var boet är så kan ju du prova att lägga tillbaka den. Men den klarar sig inte på marken. Du får helt enkelt ta en spade och slå ihjäl den. Det är hemskt, men det bästa för fågeln. Det är ju hemskare att svälta ihjäl.

• RadixLecti

zelda:

Det beror helt på hur gammal den är (hur pass utfjädrad den verkar vara). Många fågelarter har som överlevnadsmekanism att hoppa ur boet när ett rovdjur kommer för nära.

Jodå, de kan visst klara sig. Det är ett vågspel, men det är allt i naturen.

• Mamma Mysig

Det är sant, jag la den i en kruka ganska långt upp, men vet inte var de har boet antalgligen under tegepannorna, om den inte klarar sig tar nog en katt den i natt

• Nattviolen

Dessa tips fick jag ang en halvmogen skatunge som trillat ur boet.

Försök sätt upp den i ett träd.
    Sätt ut mat och vatten (inte till ungen, utan så att föräldrarna har det lättare att hitta mat och ge)

I övrigt kan man inte göra så mycket tyvärr. Det beror ju på hur långt den har kvar tills den är flygfärdig. Är den bara en dununge, kan det bli svårt, men har den fått fjädrar kan det gå lättare.

Enligt fågelcentralen hade min skatunge ungefär en vecka kvar tills den var flygfärdig.

• Nattviolen

"Min" skatunge satte sig självmant i en myrstack. Och jag som hade oroat mig för att myrorna skulle jävlas med den, då myror kanske inte gillar fågelungar.

• Mamma Mysig

Varför? Myror äter väll fågelungar ,

Funderar på om jag ska lägga fågelungen i stuprännan eller om jag ska vänta för om det blir regn så blir det inte kul, då lär den drunkna på en gång

• ALM

apropå avlivning av en skadad fågel vet jag ett annat sätt som är garanterad död om man inte vill smacka till den med spaden, men jag tror inte jag vågar berätta det här för då blir jag nog hängd. Hoppas det går bra med den lille

• RadixLecti

Nattviolen:

Skator och vissa andra arter använder myror. De retar upp myrorna, man tror för att myrorna ska spruta myrsyra och ha ihjäl parasiter (loppor, fästingar och annat otyg).

• Mamma Mysig

Det var så sorgligt att se, nu var ingen mamma inärheten, och när jag och hunden gick förbi så ropade fågelungen på oss och gapade jättestort , den är hungrig, , jag kan bara vänta och se, den hade bajsat iallafall

Svar på tråden Kan man rädda en fågel unge?