• Tossan79

Hur noga är ni med sterilisering av flaskor/pumpar/nappar?

Och varför/ varför inte?

Blev förvånad över hur många som struntar i att följa rekommendationerna gällande kokning av nappar, pumpar och flaskor då jag kollade lite i äldre inlägg. Så nu undrar jag alltså vad ni baserar era beslut på - är det lättja, bättre vetande, brist på kunskap, brist på tid....?

Är själv lite paranoid, och tror att tillverkarna ger dessa rekomendationer av en vettig orsak, och har därför plikttroget diskat och kokat efter varje användning. Känns rätt jobbigt och tidskrävande, men ändå.... Vår son är bara två veckor gammal, så jag vill inte ta några risker gällande magont eller ngt annat...

*låter oändligt präktigare än vad hon egentligen är*

• Svar på tråden Hur noga är ni med sterilisering av flaskor/pumpar/nappar?
  • Villebusen

De första månaderna anser jag det är jätteviktigt iaf en gång om dagen. Eftersom det är andra bakterier som bildas i flaska/pump än vad som finns i bröstmjölken som barnets mage KAN reagera på. Därför måste man vara noggrann det gäller även kokning av vattnet till ersättningen. Nu när lillan bara dricker 2 flaskor välling per dag så kokar vi endast om vi glömmer skölja ur flaskan på en gång alt någon gång i veckan.

• Upptagen

napparna kokade jag en gång i början, och kanske någon gång mer, men sen har det inte blivit nåt mer...

Flaska ger jag så sällan, så jag brukar koka innan jag har tänkt att ge den.

• Fru Stjärna

Har 4 flaskor. Ger en flaska om dagen, så var 4:e dag kokar jag flaskor med tillbehör och passar även på att koka napparna då.

• michells mamma

Måste erkänna att jag aldrig har kokat några flaskor/nappar innan användning. Men självklart tvättar jag dem noga varje dag. Varför? Jag tror inte att det är såååå viktigt att göra det. Har aldrig haft problem med magont m.m.

• princess of woolfs

När Erik enbart åt bröstmjölk på flaska eller ersättning var vi väldigt noggranna, först kokade vi faktiskt varje dag, men sen övergick vi nog till att koka typ var tredje dag, tror jag. Både pumpgrejjerna, flaskorna o napparna då. Nu äter han ju oftast välling morgon och kväll, flaskorna och napparna kokas numera nog var 14:e dag skulle jag tro, men de används ju heller inte så flitigt.

• Helajni

Jag har någon gång hällt uppkokat, hett vatten i flaskor o på nappar samt gjort det när de var nya men aldrig ngt mer o min dotter är 2 nu.
    Ansvarslöst? Jag vet inte för om man tänker på allt som de suger på annars, både hemma o tex. på BVC, hur sterila är de grejjorna? Nä, jag tror att det är en hysteri kring att allt ska vara så super-rent o sterilt. Man diskar ju allting ofta och noga.

• DaCiss

Jag kokade i början en gång i veckan. Men sen slutade jag successivt. Jag diskar dem istället nu som då, typ varannan dag elelr varje dag, beror på hur dom ser ut faktiskt.

Jag tror själv, vet ju inte säkert, men tror att det hjälper till att stärka immunförsvaret ifall man inte har alldeles för sterilt omkring sig och låter dem få i sig lite smuts och bakterier ibland. Man vet ju hur det kan gå ifall man har för kliniskt rent och äter för ren mat i för lång tid. Så jag utsätter Gabriel i viss mån med flit för bakterier. Men alltså inte att ajg kastar honom i famnen på någon som är sjuk. Jag pratar om detta med flaskorna och napparna.

• evita

håller med DaCiss... jag tror att det behövs en liten bakterieflora i kroppen... självklart så diskar jag flaskorna och tillbehören ordentligt efter varje användning... nu började inte oliver med flaska förrän han var närmare 3 månader och vattnet kokade jag ju så klart då... nu är han 11 månader snart och äter bara välling ur flaska...

• Anna B

Jag skulle rådgöra med bvc innan man bestämmer sig för att den sortens bakterier är bra för barnet.

Tycker man att det är jobbigt att koka sakerna finns det steriliseringsapparater att köpa. De liknar en vattenkokare i funktion. Man häller lite vatten i botten, ställer ner flaskorna, trär på korgen och lägger napparna på det. På med locket och tryck på knappen-klart om några minuter.

Svar på tråden Hur noga är ni med sterilisering av flaskor/pumpar/nappar?