Vilket sötningsmedel är bäst?
Eller minst farligt? Eller är det bätte att äta produter som är sötade med socker?
Vad är farligt med de olika sötningsmdelen?
Nån som är påläst?
Eller minst farligt? Eller är det bätte att äta produter som är sötade med socker?
Vad är farligt med de olika sötningsmdelen?
Nån som är påläst?
Jag vet bara att aspartam inte är bra, min mamma äter inget med det i. Jag försöker undvika det. Det var väl mer cancerframkallande om jag inte minns fel.
vad jag vet finns inte några rekomendationer för vilket som är bäst/ sämst, eller hur "farligt" det igentligen är.
Jga tänker så här: Om det nu skulle vara så farligt så borde det inte få säljas, eller så skulle det väl stå någon form av varnings text. (som det gör på ramlösa tex)
Så här hemma dricker vi ligth saft och light dricka, vi använder oxå sötnings i filen på morgonen. Även mina barn får det.
vad jag har hört så ska det vara otroligt stora mängder som kan vara faliga och det är i princip omöjligt at få i sig..
maddec
den studie som visat någon som helst risk med aspartam var en där man matade möss med en dos som är mkt större än den rekommenderade mängden för människor
i så löjligt stora doser är ALLT giftigt...
i mer normala doser ser man inget som helst samband med cancer...
lata kocken J: Jaha, själv har jag inte läst om det alls, det är bara mamma som försöker få oss att undvika det. Tack för info.
Varför använda sötningsmedel? För att få äta gott utan för många kcal?
Socker är bättre, men inte om man ska sluta med socker förstås.
Tips: ta honung istället, nbaturligt sött som inte har massa konstiga ämnen i sig.
Aspartam - är förbjudet i Japan, så det måste finnas anledning till det...
tycker hela sötningsfrågan är lite löjlig. Sverige har väldigt strikta livsmedelslagar och de hade inte varit godkända om de var farliga. På mitt sjukhus tycker de att aspartam är bland det bästa sötningsmedlet och även sukralos.
Det beror ju på vad man använder det till? Om man vill undvika att få massa skit i kropen så bör man undvika det. var för ska man ha sötningsmedel??? för att få vräka i sig strunt utan kalorier? socker duger om än inte i stora mängder. Jag blir vansinnig när ja löper nåt som står "utan socker" på och får sötningsmedel - dels vill jag undivka konstigheter, vill leva så "rent" som möjligt, dels upplever jag sötningsmedle so lika beroendeframkallande som vanligt socker och vill helst slippa båda.
övrigt:
Sverige är inte alls alltid så strikta som vi tror, de har t ex godkänt transfetter som Danmark förbjuder och som orskaar flest sjukdomar i i-länderna! transfetter behövs inte alls i mat. A-vitaminer är t ex mycket skadliga i för höga doser, och för höga blir det lätt! det lagras i kroppen och man har uppmärksammat nu över världen att det är många som dör av det, men ändå sänker man inte gränsvärdena i Sverige.
Cado
sen är det lite roligt att de danska gränsvärdena för transfetter är lägre än vad som finns naturligt i smör
eftersom kossor bildar transfetter under matsmältningen...
ja det är ju iof sig skillnad på mängd och mängd men den tillåtna mängden i Sverige är onödig, man kan göra kakor på smör istället för delvis härdat fett osv.
ang sötningsmedel:
Det står varningstexter på alla sötningsmedlel "i begränsade mängder" och de som oftast äter sötningsmedel är väl de som är rädda för socker, dvs de som äter stora mängder! Dessutom - om allt hat sötningsmedel i sig så blir det mkt på e dag... det är så onaturligt, bättre lära sig hantera socker på ett normalt sätt eller skippa det helt.
Det bästa sötningsmedlet är väl Xylitol som egentligen är vanligt björksocker. I alla fall vad jag hört. Tyvärr är det väldigt dyrt att producera och används därför inte heller i så stor utsträckning. Oftast är det ju också flera olika sötningsmedel i livsmedlen. Så det är nog inte så lätt att försöka undvika nån speciell sort.
Sen beror det ju på varför man vill använda sötningsmedel. Alla som slutar på -tol är ju mindre bra (tex xylitol, maltitol, sorbitol) om man inte vill höja sitt blodsocker. Om man tex har diabetes eller ligger i riskzonen...
Varför använda sötningsmedel? Jo, vi diabetiker vill gärna kunna få något sött utan att må dåligt av det!
Varför som "vanlig" frisk människa använda sötningsmedel? Ja, där häller jag helt och fullt med om att socker är det naturligaset och bästa.
Men att totalt ondgöra sig över sötningsmedel tycker iaf jag är fel - just därför att vi faktiskt är ganska många som iochmed aspartamets intåg kunna få lite roligare bakverk, dricka etc. Det som fanns tidigare smakade faktiskt apa och var ofta lika blodsockerhöjande som vanligt socker!
ja diabetiker kan jag förstå! Men inte vanliga människor som bara vill få en chans att glufsa i sig, det är inte naturligt, och nu stoppar de sötningsmedel i allt, fabrikanterna, de ser en ny marknad och då blir jag mörkrädd, vill inte ha sötningsmedel i min mat.
Jag är själv sockerberoende, varit i farozonen för diabetes, och undviker socker med, men alternativet är inte att gå till något onaturligt i i första hand för mig, utan att försöka äta naturligt. mat kan vara god osockrad med! Varför stoppa socker i skinka t ex? vansinnigt...