Vad gör man då en 3 veckors bebis fått ögoninflammation???
Min son på snart 3 veckor har fått ögoninflammation verkar det som. Kan man göra nåt mer än att torka med bomull och vatten....
Min son på snart 3 veckor har fått ögoninflammation verkar det som. Kan man göra nåt mer än att torka med bomull och vatten....
Koka vatten med lite salt i och låt det svalna.
torka utan på ögat regelbundet.
Eller köp hem koksaltslösning och torka med det.
undvik att ditt barn får luftdrag mot ögat.
Sen nästa gång ni är till rådgivningen så visa upp ögat ifall ditt barn har en trång tårkanal och det är den som bråkar.
Förmodligen är det trånga tårkanaler som gör att det blir "grejs" i ögat. Mkt vanligt. Kan hålla på ett bra tag. Torka rent med koksaltlösning och använd kompresser, inte bomull har jag fått lära mig.
min lillkille hade trång tårkanal med inflamatin som följd han fick en antibiotikasalva som vi skulle ha i. ock så skulle vi tvätta med kompress (luddar inte ) och koksalt (svider inte om man får det i ögonen). vi köpte 30*15 ml koksalt på apoteket till bra pris.
Hör med bvc!
lyck till!
Tack för råden! Det är säkert som ni säger med trånga tårkanaler. När vi var sist på BVC så hade det börjat lite så jag frågade då och då sa hon att vi skulle tvätta med vatten och bomull. Men dagen efter var det på båda ögon och då var det jätte kladdigt och gult också.
Kompress kan man ju tvätta med, smart.
Jag ska även prova koka vatten med salt i och tvätta med det.
Tack för hjälpen!
Min lilla har haft det sedan dag 3 och det höll på i fyra veckor. Tänk på att byta kompress efter varje drag och att du torkar uteifrån och in mot näsan.
håller med om vad de andra säger. Min lilla har haft ögoninflamation 2ggr nu. Första gången direkt på BB. Man kan även droppa i lite bröstmjölk i ögonen ( det var det läkarna rekomenderade att vi skulle göra innan Alva fick fusitalmic ögonsalva utskriven)och som sagt torka från utsidan in mot ögonkanalen med sterilt vatten eller NaCl. Behandla båda ögonen.
båda mina barn har haf/har det som bebis. Joline är en månad nu och det är fortfarande inte helt bra, men det är olika från dag till dag hur pass geggit det är. det är i alla fall inget att oroa sig över tvätta bara med jummet vatten, det ger med sig (i de flesta fall)
sonen hade det ganska länge även han innan det gav sig helt
Tack för råden. Vi torkar och fixar hans ögon och faktiskt de ser redan lite bättre ut än det gjorde igår.
Jag fick rådet att tvätta med koksaltlösning på en kompress samt att massera lite försiktigt vid tårkanalen. Det hjälpte och efter några dagar var kladdet borta. Kom ihåg att vara noga med att tvätta händerna innan bara!
Bröstmjölk är jättebra och de svider inte heller. Blir bra på min kille på nån dag bara Rådet fick jag på bvc och BB..
TS
Lillflickan fick oxå ögoninflammantion.
Jag kokade lite vatten med salt (1l vatten o ½ tsk salt)
o tvätta ögonen med den så fort jag ser att ögon blev kladdig.
Det försvann efter ca 4 dagar.
Vi var inne hela tiden för att slippa att få "återfall"