• Svar på tråden Borago mot skorv?
  • bonni

Jag tänkte köpa den, men eftersom man ska använda den 3 gånger om dagen i drygt en vecka så valde jag salicylsyrevaselin istället eftersom det brukar räcka med 1-2 appliceringar istället.

• Awsome

Den måste jag testa! Tack för tipset!

• Wilmisen

Jag har använt. Har kört behandlingskuren på 12 dagar och lite till. Ungefär 2/3 har försvunnit och då har jag inte kammat eller skrapat någonting. Men allt är ju inte borta, men jag funderar på om det är därför det står att man ska använda den 2-3 gånger i veckan efter den första behandlingskuren.

En nackdel som jag tyckte var att det blir så kletigt i håret. Om barnet inte har så mycket hår är det nog lättare. Annars har det ju fungerat, till viss del i alla fall.

• sandervig

hej...
    min nu 4mån kille fick lite skorv uppe på huvet.
    ja gjorde som ja gjorde när den äldsta va liten..
    masserade in lite babyolja o pillade,kammade bort det.
    de va mormors recept, funka då o funka nu.
    då kommer de i regel inte tebax.
    men e de massor ska man nog testa nåt annat.
    de får dom lätt nu i värmen...lycka till

• sandervig

läste oxå nånstans att barnen mår sämre med klet i håret än av själva skorven även om de inte ser trevligt ut.

• solsken99

Jag har provat babyolja och kam ett antal gånger och det funkar bra för stunden - men efter tre fyra dagar är det tillbaka igen.
    Har nu inhadlat Borago. Hoppas att den ger resultat.

• solsken99

Hjälp!
    Nu har jag använt Borago två dagar. Allt skorv är borta - men istället flera stora röda fläckar som vätskar sig. Är det någon som varit med om detta?

• Underbarson

Min son har lite skorv men hans barnläkare tyckte jag skulle låta det vara...eventuellt ta babyolja som många andra verkar ha gjort om jag ville....svårt att använda krämen från apoteket, speciellt när det står att det helst inte ska komma i håret..mmm...han har rätt mkt hår...

• Buffa

jag smöjrde med locobase repair på simon, ganska mycket.
    Lät det sitta en halvtimme ca och sen drog jag bara med nageln och allt var borta.

Fungerade mycket bättre än med olja som jag använde till lucas.

• Awsome
    Underbarson skrev 2006-07-10 10:04:44 följande:
    Min son har lite skorv men hans barnläkare tyckte jag skulle låta det vara...eventuellt ta babyolja som många andra verkar ha gjort om jag ville....svårt att använda krämen från apoteket, speciellt när det står att det helst inte ska komma i håret..mmm...han har rätt mkt hår...
    Vilken kräm är det som inte ska komma i håret? Borago eller SaliVase?
  • Underbarson

Hahahaha...du, tyvärr kommer jag inte ihåg men jag antar att bägge finns på apoteket? Även tanten på apoteket sa att det kan bli lite svårt när sonen har så mkt hår så man får tydligen bena upp håret på ngt sätt men hur lätt är det när barnet ligger och vänder och vrider sig samt det ska vara i håret i 3-4 timmar....

• Buffa

Underbarson

När du badar honom så ha mycket vatten på hans huvud, jag antar du har olja i vattnet.
    När han är färdigbadad så är det bara att sitta och skrapa försiktigt med naglarna.

Det var så jag gjorde med Lucas, det fungerar det med men tar lite längre tid bara.

• Tessan73

Jag använde babyolja som jag smörjde in på kvällen och lät vara över natten. Badade sedan på morgonen. Behövde bara göra det några gånger så försvann allt.

• Underbarson

Tack buffa men jag skrapar inte för hans skorv är inte mer än en 5 krona och så har jag märkt att sen jag började använda babyschampoo och löddrade håret rejält och hårbotten så har det försvunnit jättemkt...

Svar på tråden Borago mot skorv?