• 060904

Kan man föra vidare toxoplasma gondii till bebisen utan att ha fått en infektion med symtom?

Börjar bli lite nervös - i början av graviditeten, de första typ fyra månaderna, åt jag en hel del kallrökt skinka (tror att det var saltet jag var ute efter). Hade inte koll helt enkelt.

Nu läser jag att man kan smittas av Toxoplasma Gondii utan att det ger några symtom alls. Känner mig jätteorolig att jag har fört över något till barnet som kan ge ögon- och hjärnskador utan att veta om det.

Någon som vet något som kan lugna?

• Svar på tråden Kan man föra vidare toxoplasma gondii till bebisen utan att ha fått en infektion med symtom?
  • 060904

Tack påfågelöga!
    Kanske bör göra ett toxoplasmos-test på mitt blod efter förlossningen för säkerhets skull, så att barnet kan behandlas om det är aktuellt.

• Rosenöga

Du ser ju att det är väldigt ovanligt att det går illa pga detta. Vad jag tycker är större risk än med köttet du nämnde är när man äter ute. Hur vet man att sallad, frukt och grönsaker är ordentligt sköljda?

Sedan är det jättemånga som har katt och då ska man inte byta i kattlådan. Men många har redan smittats tidigare i livet och då är det väl ingen risk om jag fattat rätt.

• Rosenöga

Om du fryser kallrökt skinka -20 grader kan du tydligen äta den sedan. Älskar sån skinka! Mums!

Svullna lymfkörtlar på halsen skulle du säkert ha märkt. Det är ett av symptomen.

• lata kocken Johanna

du behöver inte märka ngt alls - men det vanligaste är influensaliknande symptom (ont i kroppen, svullna lymfkörtlar etc)

och sen är överföringsrisken minst i början

och en sak till - det beror väldigt mkt på hur torr skinkan är om ev toxoplasma överlever, det är ovanligt att få toxoplasmos från lufttorkad skinka
    det är ffa rått eller rött (ofryst) kött från vilt och lamm som är bovarna på köttsidan

annars är osköljda sallader mm en ganska vanlig smittkälla

• 060904

ok tack. precis den här typen av svar som gör det lättare att sluta älta.

trevlig sommar!

Svar på tråden Kan man föra vidare toxoplasma gondii till bebisen utan att ha fått en infektion med symtom?