• Filippinan

Hur länge efter förlossningen kan man testa positivt med graviditetstest?

Jag undrar eftersom jag har små misstankar att jag kan vara gravid igen och vill testa om en vecka. Om jag då får plus på stickan vill jag veta att det inte är gamla hormoner. Det kommer då vara nästan 3 mån sen min förlossning.

* * * Mamma till världens sötaste pojkbebis * * *
  • Svar på tråden Hur länge efter förlossningen kan man testa positivt med graviditetstest?
  • Filippinan

Ingen som vet?

• BeataBus

Jag testade + med 2½ månad efter förlossning...var då gravid...

Den vanliga nackdelen med framgång är att den retar ens vänner så ohyggligt.
  • Filippinan

Okej... så OM man testar plus efter tre månader så borde det vara en ny graviditet?

• Mizuki

Ja, det är en ny graviditet då. Fick information efter mitt mf att grav.hormon kan finnas kvar i kroppen upp till 9 veckor, men att dert oftast försvinner snabbare.
    Så efter 3 månader är det definitvt en ny graviditet.

• Filippinan

Okej då vet jag. Tack för era svar! Känns bra att veta vad man får för besked när man kissar på den där stickan Vet dock inte riktigt vad jag ska "hoppas på" för resultat. Det är så blandade känslor... Vi vill ju ha fler barn men det var inte planerat nu i så fall. Men vi välkomnar barnet ändå även om det blir jobbigt med barn så tätt. OM jag nu är gravid vill säga.

• Mizuki

Jag förstår det. Vi ville verkligen ha tätt, men jag blev ändå förvirrad och osäker när vi väl plusade. Slutade ju tyvärr i mf..
    Men lycka till, vilket resultat det än blir!
    Och grattis till den lilla ni redan har!

• Filippinan

Tack Mizuki. Spännande att höra att det finns de som väljer att ha så tätt. Då måste det ju vara lite bra i alla fall?!

• Filippinan

Beklagar ditt missfall förresten. Jag har också fått missfall, innan sonen.

• Mizuki

Filipinan: Tack.
    Ja, jag tror att det är både bra och väldigt mysigt att få barnen tätt om man känner att man vill och orkar.
    Jag har en 2 år yngre bror, och min sambo har en 1,5 år äldre bror, och vi har båda haft otroligt nära kontakt med våra bröder hela livet. Det är skönt att ha en bundsförvant.

• Filippinan

Jag har också en två år yngre bror som jag är tajt med. Men mellan mina barn blir det ju 11 månader (om jag nu är gravid...). Lite jobbigare?!

• Mizuki

Mellan mina skulle det också ha blivit 11 månader. Min dotter är snart 13 månader nu, och jag känner att det hade varit en helt underbar åldersskillnad.
    Hon älskar bebisar, är väldigt upptagen med att undersöka världen och dessutom inte så mobil att hon blir jobbig att jaga eller så.
    Och dessutom är det långt till den så kallade trotsåldern, så det behöver man inte heller oroa sig för.
    Nästa gång ska jag försöka få 11-12 månader mellan barnen, no matter what. Nu blev vi så nedslagna efter missfallet att vi inte började försöka igen förrens för 1,5 månader sedan, vilket jag ångrar.
    Visst tror jag att det är väldigt jobbigt med två så tätt, men jag tror utan tvekan att fördelarna överväger nackdelarna.

• Filippinan

Skönt att höra! Känner mig peppad nu!

• BeataBus

Har du testat eller ska du testa?...

Den vanliga nackdelen med framgång är att den retar ens vänner så ohyggligt.
  • Filippinan

Kan inte testa förrän om en vecka! 14 dagar efter beräknad ÄL.

• Skrutteruttan
    Hoppas på ett plus! Jag har tvillingar på tre månader och blev faktiskt lite besviken när jag fick mens nu, är sugen på en till...Vi har inte bestämt oss än, mycket att ta hänsyn till, vi använder kondom men hade oskyddat sex innan jag fick tillbaka mensen....Jag tror att det går utmärkt att ha tätt så lycka till!!!
    Mamma till William, Tilde, Leon och Li
  • Filippinan

Tack skrutteruttan! Kul att höra!

• Leone i Västerås

Jag har tretton månader mellan mina äldsta barn coh det är en perfekt ålderskillnad tycker jag.
    Fick en liten kille i början på mars i år, och testade positivt i slutet på maj igen.
    Vi blev jätteglada för vår nya lilla februaribebis, men tyvärr blev det missfall i slutet på juni.
    Hade det gått bra hade det blivit 11 månader mellan småttingarna, och det hade verkligen varit jätteroligt.
    Vi fortsätter försöka om nån månad =).

Svar på tråden Hur länge efter förlossningen kan man testa positivt med graviditetstest?