• Sanna Marie

Vad tyckte ni om ert barns 3 års kontroll på BVC?

Jag var med min dotter på BVC 3 års kontroll och blev lite paff över hur simpelt det kändes. Vet inte vad jag egentligen hade föreställt mig.

Först fick min dotter kolla på några bilder och sköterskan frågade tex. vad kan man äta osv. Hon stannade på kaffekopp "vad är detta?.....mmm kan du svara på det....mmm...vet du inte vad detta är?
    Min dotter skruvade sig på stolen och jag tänkte nästan säga åt henne att hon kanske kunde formelera om frågan men detta mmmm fortsatte. Direkt efter så säger hon i samma irriterande ton - kan du hoppa som Lille skutt? Kan du ställa dig upp och hoppa som lille skutt?

Då trodde nog min dotter att tanten var tokig kändes det som. Hon sjönk ned på stolen och stirrade ned i bordet.
    "Men då kan du istället få väga dig" säger sköterskan och då vägrade min dotter. Hon ville inte ens mäta sig och till slut fick vi tvinga henne vilket för mig kändes olustigt.

När vi gick därifrån så förstod jag ingenting av 3 års kontrollen. Min dotter kan allas namn i familjen, hon kan räkna, vet vilka dagar som hennes älsklings program går på teve och kan prata hela meningar. Jag undrar just vad sköterskan skrev i sina papper om min dotter.

Vad har ni för erfarenhet av 3 års kontrollen? Vad fick ni göra där?

• Svar på tråden Vad tyckte ni om ert barns 3 års kontroll på BVC?
  • KarJac

Min son satt fastklistrad på mitt ben hela kontrollen och vägrade prata, måla, rita eller sparka boll. Jag bedyrade gång på gång att det minsann va andra takter hemma!!

När vi gick därifrån frågade sonen:
    -Mamma, varför ville tanten leka med mig? Har honinga egna kompisar?

Kändes helt meningslöst egentligen...

• Dahliaer

Här har vi inget treårs-besök.

Vi var där vid 2,5år för koll och nästa är 4årskontrollen.
    Den kollen handlade mest om talets utveckling och om hon verkade ha ordförståelse. Det fanns en låda med saker som de ville att hon skulle namnge fast dottern knep ihop så vi fick bekräfta eller inte om hon kunde orden... boll docka bil och liknande

• Mickis74

Jag tyckte våran var rätt bra....inga konstigheter. Vi var där för snart 2 veckor sen.

Det här fick Moa göra.

* Väga och mäta sig
    * Plocka ur saker ur en tygpåse och berätta vad det var, vilken som var den lilla bilen och vilken som var den stora, visa/tala om hur djuren och bilen låter, lägga boken under dockan.
    * Fick titta på en pappersplatta med fyra olika rutor med färger (gul, blå, röd och grön) och så fick hon lägga klossar med samma färger på en ruta så det var lika färg på kloss och ruta.
    * Pratet hörde hon ju ändå, så det var inget hon testade.
    * Moa fick rita....men jag fick tala om att hon kunde rita huvudfoting, för det gjorde hon inte just då.
    * Jag fick berätta om Moa har börjat med rollekar, leker med andra barn, om hon verkar höra och se bra.......vilket hon gör i alla dom avseenden.

• Sanna Marie

Mickis 74
    Din kontroll verkade mera genomtänkt, och lät mycket roligare för barnet också. Om leken sker naturligt så hör man ju också barnen prata.

Sköterskan ställde inga frågor alls till oss.

• såsen

Upplevde samma som sanna marie när jag för 1 månad sedan var med sonen på 3 års kontroll

Filip vägrade prata med bvc sköterskan och jag frågade om man inte kunde formulera om frågorna i stället men icke de gjorde man inte för då blev de fel sa

Så vi fick en remiss till en talpedagog som vi ska träffa tillsammans med sonen för detta måste ju utredas så bvc sköterskan

Kan tillägga att sonen kan prata 3 ords meningar kan vad alla heter i familjen och hur gammal han är
    Kan till och med sjunga en del barn visor

Så nog tycker jag att bvc är lite opedagogisk ibland

Men samma hände oss såm de gorde med sanna marie

• Mickis74

Ja, jag tycker vår sköterska gjorde det bra....hon var mycket lättsam och ställde ganska lätta formuleringar. Jag flikade in med nån annan formulering nån enstaka gång bara och då såg dom ju att hon ändå har ordförståelsen.
    Hon lekte fram mycket av det hon gjorde

• Majsan70

Hmm??

2,5 årskontroll skall vi ha egentligen, men ingen sådan har vart aktuell. 3 års kollen borde vara på G nu, men jag gissar åp att det dröjer ettbra tag innan de får tummen ur. Å andra sidan så vet jag ändå att allt är OK med den lilla och att hon utvecklas som hon skallo lite till.

3 års kontrollen med de andra barnen var ju evigheter sedan, men de gick ut på ungefär samma som er TS.

• Niz

Det har inte mycket med saken att göra men såg någon nämna det.. " VAD är en huvudfoting?" har hört om det men har ingen aning om hur en huvudfoting ser ut??

• Maggiepuh

Niz: En huvudfoting är en gubbe utan kropp. dvs. huvud, armar och ben (ibland även fötter och fingrar).

• trollungarna

När vi var på 3-års kontrollen frågade vi bar lite spontant om det var vanligt att de brukade missa ngn bokstav i början på ord. Sköterskan blev helt till sej och sa på en gång att vi skulle få gå till en logoped. Fastän hon hade hört honom prata innan och då inte sagt något.

Når vi sedan var där ett par månader senare så var det ju inget "fel" på honom precis som vi förutspått. Så vi har lärt oss att inte fråga så mycket på BVC. Vår son kan både räkna till 20, kan en massa färger och är redan uppe på en fyra årings nivå på vissa saker enligt logopeden, så vad var det för fel på honom?

Men det som var det roligaste när vi var hos logopeden var att sonen babblade som bara den innan vi kom in men när vi var där inne så viskade han fram alla ord. Och när vi kom ut så var han som vanligt igen så han fattade nog vad vi gjorde där.

Nej, jag ger inte mycket för BVC-kontrollerna!

• Sanna Marie

Nej, man kan ju undra vad dom egentligen går ut på. Jag fick känslan av att kontrollen gick på rutin utan att sköterskan egentligen visste vad det var hon skulle vara uppmärksam på.

För mig kändes det som rent trams, och att situationen blev lite olustig för min dotter eftersom sköterskan skötte kontrollen så opsykologiskt. Undrar just varför hon sa åt min dotter att upp och hoppa som lille skutt?

Hoppas det går bättre hos tandläkaren som vi ska till om en månad - för allra första gången.

• jannajamtland

Det jag minns mest från min tjejs 3årskontroll är då sköterskan visar bilder i en liten bok och ber min tjej säga vad det är och vad man kan göra med saken, hon visar boll, äpple osv, helt plötsligt dyker det upp en bild på en leksaksbil, min dotter säger att det är en bil och att man kan leka med den....

Sköterskan frågar om fler saker man kan göra med bilen, å min tjej blir helt brydd, hon vet ju att det är en leksaksbil, det sköterskan tydligen ville hon skulle svarat var, åka i....

Men det var ju ingen bild på en riktig bil, syntes ju klart och tydligt att det var en leksaksbil.

Efter lite pratande så kom hon nog själv fram till att det var en dålig bild som hade flera betydelser.

Svar på tråden Vad tyckte ni om ert barns 3 års kontroll på BVC?