jordgubbar
jordgubbar innehåller ju massor av järn, men jag undrar om man kokar egen jordgubbskräm försvinner järnet då? någon som vet?
jordgubbar innehåller ju massor av järn, men jag undrar om man kokar egen jordgubbskräm försvinner järnet då? någon som vet?
Vitaminer försvinner ju till viss del när man upphettar maten, men hur det är med järn vet jag inte.
Men gör krämen först och mosa jordgubbarna och sätt i efteråt. Så gör jag när jag gör havtornskräm då man inte ska koka dem. Kokar alltså upp vatten och socker, rör i potatismjöl tills det är tjockt och häller i saften efteråt. Funkar hur bra som helst, men kan vara lite svårt att veta hur tjock krämen blir.
jordgubbar innehåller tyvärr inte så mkt järn som man gärna vill tro... däremot folsyra
mineraler (som järn kalcium etc) försvinner, förstörs eller förändras inte med tillagning (om man inte häller bort vätska från maten)
däremot vitaminer kan förändras och förstöras i värme
Min barnmorska sa att jordgubbar innehåller massor av järn, så nu har jag ätit massor med gubbar men det är ju gott iallafall.
Ja, staff, det skadar ju inte, jordgubbar är både mumsigt och nyttigt! Men hon är lite fel ute om järnet din bm! 0,6 mg per 100g är definitivt inte mycket. Blodpudding innehåller nästan 20 mg för att jämföra. Då får du med andra ord smaska på rätt bra för att få någon effekt...
och det är hemjärn i blodpuddingen som tas upp 3-20ggr bättre så skillnaden är ännu större egentligen...
Snälla Johanna, kan vi inte få tro att jordgubbar är bättre?
Blodpudding är liksom inte i samma division.
jordgubbar är oooooslagbara som folsyrakälla och det är superviktigt för gravida