Har vi ett sjätte sinne?
Ja, vad tror ni?
Nu under vårterminen läste jag en kurs i tursimvetenskap och under en delkurs fick vi dels en psykolog som föreläsare. Kanske inte så lyckat med tanke på ämnet men jag minns särskilt en lektion då han tog upp att vi människor faktiskt kan känna av andra människors sinnesstämning utan att ens befinna oss i samma rum. Det finns ett experiment som testats flera gånger. Det går ut på att x antal personer sitter i ett rum med en bildskärm. I ett annat isolerat rum sitter lika många personer men allt de ser är en lampa. På bildskärmen visas lika många hemska bilder som fina bilder i en helt slumpmässig ordning. Varje gång en bild visas så tänds lampan i rummet och personerna som sitter där inne ska då i sin tysthet bestämma om det var en hemsk eller fin bild. Det går inte att fuska på dessa test genom någon form av läten eller annan kontakt. Man har till och med testat att sätta de olika grupperna i olika byggnader. Resultatet är att ca 56 % av svaren stämmer. Man har sedan gjort nya undersökningar där grupperna flyttas allt längre ifrån varandra och resultatet är att ett längre avstånd ger sämre resultat. Jag har bara mina anteckningar just nu men jag är helt övertygad om att denna psykolog skulle kunna hänvisa till vetenskapligt genomförda studier. Jag påstår inte att detta är något bevis men det tyder ju åtminstone på att vi människor har ett så kallat "sjätte sinne". Åtminstone några av oss...