• Janna84

Har vi ett sjätte sinne?

Ja, vad tror ni?

Nu under vårterminen läste jag en kurs i tursimvetenskap och under en delkurs fick vi dels en psykolog som föreläsare. Kanske inte så lyckat med tanke på ämnet men jag minns särskilt en lektion då han tog upp att vi människor faktiskt kan känna av andra människors sinnesstämning utan att ens befinna oss i samma rum. Det finns ett experiment som testats flera gånger. Det går ut på att x antal personer sitter i ett rum med en bildskärm. I ett annat isolerat rum sitter lika många personer men allt de ser är en lampa. På bildskärmen visas lika många hemska bilder som fina bilder i en helt slumpmässig ordning. Varje gång en bild visas så tänds lampan i rummet och personerna som sitter där inne ska då i sin tysthet bestämma om det var en hemsk eller fin bild. Det går inte att fuska på dessa test genom någon form av läten eller annan kontakt. Man har till och med testat att sätta de olika grupperna i olika byggnader. Resultatet är att ca 56 % av svaren stämmer. Man har sedan gjort nya undersökningar där grupperna flyttas allt längre ifrån varandra och resultatet är att ett längre avstånd ger sämre resultat. Jag har bara mina anteckningar just nu men jag är helt övertygad om att denna psykolog skulle kunna hänvisa till vetenskapligt genomförda studier. Jag påstår inte att detta är något bevis men det tyder ju åtminstone på att vi människor har ett så kallat "sjätte sinne". Åtminstone några av oss...

• Svar på tråden Har vi ett sjätte sinne?
  • Teskedsmamman

Det där kan jag med en kompis... han får panikångest ibland på nätterna och när han får det så får jag ont mitt i bröstet och lite liknande känslor... Jag har haft panikångest en gång själv så jag känner igen symtmen... varje gång jag har fått det så har jag ringt honom och så har vi pratat en stund tills det lättar hos honom...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Janna84

Jag tror faktiskt på detta och jag tror att man har lättare att känna av personer som står en nära. Min mamma säger att jag alltid har kännt av hennes sinnesstämning, mycket mer än någon annan. När jag var väldigt liten så var hon deprimerad och hon säger att jag ofta kom bara för att ge henne en kram. Jag sade ingenting utan höll bara om henne. Än idag har jag lätt för att känna av personers sinnesstämning.

• Janna84

Men var är alla skeptiker? Jag är ganska ny i den här "delen" av FL men några har verkligen utmärkt sig i de få trådar som jag har läst... Vad tror ni om detta märkliga fenomen?

• Multihealer

Jo vi har ett sjätte sinne och även ett sjunde. Eftersom dom fem första är vetenskaplig bevisade men de övrigt två inte är det så kan du räkna med en debatt bara dom ser dessa inlägg.

Jag skulle gärna vilja veta hur dom tänker bevisa att kärlek existerar fysiskt?

Ljus och kärlek
    Kent

• Janna84

Jag räknar inte med någon debatt men jag skulle gärna vilja höra hur de förklarar detta fenomen. Bevis kommer vi nog aldrig få fram men jag tycker vetenskapliga studier räcker långt.

Vilket är det sjunde sinnet?

• doriah

Ofta händer det ju att man ringer varandra samtidigt/ säger samma sak samtidigt etc. om man står väldigt nära varandra...

Fia ღ Elsa
  • Janna84

Nej, jag har ju inte det (precis som det står) men jag ska försöka få tag på psykologen så snart det är möjligt. Det blir antagligen närmare hösten då skolan drar igång igen.

Svar på tråden Har vi ett sjätte sinne?