• Anonym

Nedtrappning av Citalopram

Har gått ner från 20 mg till 10 mg, och har börjat känna mig rastlös, irriterad och sömnsvårigheter, kan detta vara symptom på abstinens?
    min läkare är på semester och detta beslut har jag gjort tillsammans med honom men på min önskan vill sluta eftersom jag är gravid. Började äta dessa efter ha drabbats av förlossningsdepp men när ajg väl började med medicinen så insåg jag att jag hade behövt dessa tidigare.

Ni som ätit citalopram eller liknande medicin får gärna berätta hur länge ni det tog för er att sluta hel eller om ni inte kan vara utan den.

• Svar på tråden Nedtrappning av Citalopram
  • Hellen68

Jag har ätit dom under en period på 6 mån. Att jag slutade var inte planerat utan jag hade sådan tandvärk under en hel vecka med sömnlösa nätter och spring till tandl och starka värktabletter. När tandvärken var borta och tanden lagad kom jag på att jag inte tagit mina tabletter på en hel vecka... Jag blev jätte glad och mådde bra, kämpade emot rastlösheten oron och andra symtomer. Jag ville verkligen inte äta dessa tabletter, fast dom hjälpte mej under den tiden jag behövde. Så kämpa på och tänk inte så mycket på att du inte tar lika stark dos, jag tror mycket sitter i hur man tänker och vad man gör. Gör bara sånt som du trivs med och tycker om att göra under en period så ska du se att det kommer att gå bra.
    Lycka till och hoppas du klarar att sluta med medicinen!!!

• Marlene78

Jag åt citalopram i 8 år. Slutade nu för att jag ska bli gravid.Nedtrappningen tog ca 7 veckor och sedan stannar ändå ämnen i kroppen i ytterligare 6 veckor fick jag veta igår då jag ringde sjukvårdsuppl. då jag fått vidriga yrselattacker.

Men det är viktigt att du slutar om du är graivd.. det tar tid och det måste få ta den tiden. Under tiden nedtrappningen sker kan du få miljoner olika biverkningar.. Om din läkare är på semester och du har frågor som jag inte kan svara på av erfarenhet eller vad jag själv fått veta så tycker jag du ska ringa en annan läkare ller fråga på apoteket...

Kram!!

• Anonym

Det tog inte alls länge för mig att sluta med Citalopram, ca två veckor. min doktor rekommenderade mig att jag skulle ta halva 20mg tabletten eller bara ta varannan dag. Nu har jag i och för sig börjat igen efterom jag avslutat graviditen och amningen och kände att jag behövde dem. Yrseln kommer jag ihåg, usch så hemskt det var, känner dom ibland även nu då jag glömt att ta en tablett.

• Marlene78

Jag trappade ner från 20 till 10 till 5 till 5 varannan dag. Risken för barnet i magen och andra biverkninar blir mindre om man slutar lååååångsamt.

• Anonym

ja, det stämmer säkert fast jag var inte gravid på långa vägar så för mig var det helt ok att sluta på två veckor. ett år senare så blev jag gravid.

• Anonym (cipramil)

Har lyckats trappa ned från 40 mg till 20 mg. Trappade ned till 10 mg men det gick inte. Blev nedstämd o fick panikångest. Tat nu 20 mg och är gravid. Läkarna rekommenderar minsta effektiva dos till mig som är gravid. Hellre 30 mg och må ok än 10 mg och må pyton...

• Anonym (trappa ner)

Men oj, trappar ni inte ner alldeles för fort? Jag har hört att man ska ha MINST 2 veckor mellan varje halv tablett. Det gick dock inte för mig och då sa en annan läkare att det var alldeles för fort. Jag har nu låtít det gå månader emellan.

Lycka till!

• Anonym

Jag trappade ner från 40mg direkt till 20mg, sedan halva tabletter. Fick väldiga yrselattacker som ni redan nämner, och gick upp 10 kg.. sen blev jag gravid och gick upp ännu mer, så man känner sig inte så vacker idag.

• Anonym (Rädd!!!)

Jag vill bli gravid igen men vågar inte. Jag äter zoloft och jag vet att jag inte klarar mig utan dom. Jag hade en väldigt svår förlossning förra gången och barnet är nu 1 år. Har funderat på kejsarsnitt men är så himla rädd!!! Vad ska jag ta mig till!?!

• Anonym

Har jag, eller rättare sagt min läkare missförstått helt då ho säger att man inte får äta citalopram/cipramil då man är gravid?

Prata med ditt apotek, de vet mycket om mediciner (såklart *ler*)
    och vet ibland mer än läkaren...

• Anonym

Tack alla för era svar.
    Har pratat med läkare på spec mödra och även psykolog om att äta när man är gravid och det är ok, det finns risker men dom är väldigt små, jag vill sluta själv pga dom små riskerna men min läkare vill att jag ska äta hela graviditeten ut, så vi gjorde detta försök att trappa ner och ska försöka  vara helt utan de sista 10v i graviditeten iaf, fick rådet att barnet kan ta mer skada om mamman mår dåligt än av medicinen.

All medicin måste prövas i 20 år innan den får klassas som riskfri medicin under grav och dessa antidepp sk lyckopiller är endast testade i 15 därför så står det i fass att man inte skall äta dessa utan läkarens samrådan.

Svar på tråden Nedtrappning av Citalopram